محمد باریکانی: مسئولان سازمان میراث فرهنگی می‌گویند به‌احتمال قوی پرونده بازگشت ۳۰هزار گل نبشته تخت‌جمشید که به الواح هخامنشی شهرت یافته‌اند تا پایان این سال در دادگاه آمریکا بسته می‌شود و الواح هخامنشی به ایران بازگردانده می‌شوند.

انتظار برای بازگرداندن الواح هخامنشی از شیکاگو

بازگشت الواح هخامنشي سومين موفقيت ايران در دادگاه‌هاي خارجي به نفع آثار تاريخي كشور است.پيش‌تر در سال93 تعداد 349شيء تاريخي متعلق به منطقه باستاني خوروين در استان قزوين با رأي دادگاه بلژيك رها و اين آثار در موزه ملي ايران به نمايش عموم گذاشته شد.

عصر روز چهارشنبه گذشته نيز ناگهان اعلام شد كه ايران موفق به بازگرداندن اشياي تاريخي چغاميش از آمريكا شده است. تلاش‌هاي حقوقي واحد حقوقي رياست‌جمهوري از سال‌هاي دور موجب شد تا رأي به حراج گذاشته‌شدن اشياي تاريخي ايران براي پرداخت ديه به بازماندگان ابطال شود و به جاي آن دادگاه دوم اعلام كند كه اين اشيا ارزش علمي دارند و بايد به ايران بازگردانده شوند. پس از اين رأي خانواده قربانيان انفجار اعتراض ديگري در دادگاه مطرح كردند كه اكنون دادگاه آمريكايي در حال بررسي اين اعتراض است.

اكنون نيز معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و باستان‌شناس‌ها به همشهري گفته‌اند كه تلاش‌ها براي بازگرداندن الواح هخامنشي به ايران ادامه دارد و احتمال داده‌اند كه رأي آخرين دادگاه رسيدگي‌كننده به اين پرونده به سال‌ها كشمكش حقوقي پايان مي‌دهد و الواح تا پايان سال به ايران بازگردانده مي‌شوند.

آنطور كه مجيد ارفعي يكي از شهادت دهندگان در پرونده الواح هخامنشي به همشهري گفته است، در جلسه شهادت او در مورد الواح هخامنشي كه با حضور وكلاي مدافع قربانيان حادثه انفجار برگزار شد و وكلاي ايران نيز در آن حضور داشتند تلاش زيادي از سوي وكلاي مدافع قربانيان انفجار انجام شد تا شهادت‌دهنده بر تجاري‌بودن الواح هخامنشي تأكيد كند. به گفته او جلسه شهادت درخصوص الواح هخامنشي 6 ساعت به طول انجاميد و براساس همين شهادت قاضي دادگاه فدرال آمريكا در 28 اسفند‌ماه 93، سه هفته پس از شهادت به غيرتجاري بودن الواح هخامنشي به نفع ايران رأي داد. خانواده قربانيان اما بلافاصله اقدام به اعتراض به رأي كردند و اكنون آنطور كه شاهد پرونده الواح هخامنشي تخت‌جمشيد به همشهري اعلام كرده است، 3قاضي در حال بررسي اعتراض نهايي هستند كه به‌احتمال بسيار زياد رأي دادگاه فدرال را به نفع ايران به رسميت خواهند شناخت.
به گفته ارفعي، با مطالعه الواح هخامنشي مي‌توان به درون جامعه هخامنشي در دوره داريوش رفت و اطلاعات زيادي از جامعه كارگري آن دوران و مسائل مالي و اقتصادي آن زمان يافت.

آنطور كه ارفعي گفته است، الواح هخامنشي كه اكنون در دانشگاه شيكاگو نگهداري مي‌شود، گنجينه‌اي از واژه‌هاي ايراني را در خود دارد كه مي‌توان با يافتن جايگاه استفاده از واژه‌ها با كاربرد آنها در دوران هخامنشي آشنا شد. همچنين مي‌توان از 700شهر آن دوره در ايران مسير 600شهر آن‌زمان را يافت و در آنها به كاوش پرداخت ضمن آنكه ممكن است مسير دقيق باستاني تخت جمشيد به شوش را نيز در همين گل‌نبشته‌ها يافت. محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي كشور نيز در گفت‌وگو با همشهري درخصوص آخرين وضعيت الواح هخامنشي شيكاگو گفت: پروسه كشمكش حقوقي با طرف آمريكايي وجود دارد و موضوع خسارت هم براي اشياي چغاميش و هم براي الواح هخامنشي مطرح بود.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي با اشاره به پذيرفتن رأي دادگاه آمريكا در موضوع اشياي چغاميش گفت: براي الواح هخامنشي 3دادگاه تشكيل شده و اكنون در انتظار رأي ديوان عالي آمريكاست. او گفت: اميدواريم در سال94 نيز 30هزار گل نبشته تخت‌جمشيد از دانشگاه شيكاگو به ايران بازگردانده شود. طالبيان افزود: الواح هخامنشي تخت جمشيد اسناد اجتماعي، اقتصادي و مديريتي تخت‌جمشيد است كه ترجمه آنها مي‌تواند اطلاعات زيادي از نوع حكومت آن دوره بدهد. به گفته طالبيان تنها 2هزار لوح هخامنشي خوانده شده و تعداد زيادي از الواح نيازمند خوانش و ساماندهي است. وي گفت: با آمدن الواح هخامنشي مي‌توانيم يك مركز علمي براي آنها و با همكاري كشورهاي خارجي ايجاد كنيم.طالبيان گفت: احتمال زيادي وجود دارد كه آخرين رأي در پرونده الواح هخامنشي به نفع ايران صادر شود.

کد خبر 293163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha