یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

دکتر پیروز ایزدی: دیوید کامرون پیش از انتخابات پارلمانی انگلیس گفته بود که درصورت پیروزی محافظه‌کاران همه‌پرسی جدایی از اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۱۷ برگزار می‌کند.

دکتر پیروز ایزدی

نخست‌وزير انگليس اما حالا بعد از اين پيروزي انتخاباتي قرار است در 2 سال باقيمانده تا موعد تعيين شده براي همه‌پرسي، مذاكرات خود را با اتحاديه اروپا به اميد اينكه امتيازاتي از اين اتحاديه بگيرد ادامه دهد.اين مذاكرات براي گرفتن امتياز به اين اميد است كه باقي ماندن انگليس در اتحاديه اروپا امكان‌پذير شود.

انگليس به هر حال به مسائل حاكميتي خودش حساس است و با توجه به بحران‌هاي مالي و اقتصادي اتحاديه اروپا بسياري از مردم انگليس به اين نتيجه رسيده‌اند كه باقي ماندن در اتحاديه اروپا براي اين كشور نفعي ندارد و بيشتر موجب ضرر و ركود اقتصادي مي‌شود. همين مسئله دستمايه‌اي براي تقويت احزاب دست راستي و احزابي كه سياست‌هاي ملي‌گرايانه درپيش گرفته‌اند شده است تا جبهه خروج از اتحاديه اروپا تقويت شود. خروج انگليس از اتحاديه اروپا اما مي‌تواند پيامدهايي براي هر دو طرف داشته باشد. انگليس به هر حال با عضويت در اتحاديه اروپا مي‌توانست در سياست خارجي خود توازني ميان اروپا و روابط فرا آتلانتيكي كه با آمريكا دارد حفظ كند.

با خروج از اتحاديه اروپا، انگليس اما ضمن اينكه نفوذش را در اروپا از دست مي‌دهد احتمال دارد كه بيشتر به روابط فرا آتلانتيكي و رابطه با آمريكا متمايل شود و به همين‌خاطر در چنين شرايطي وابستگي اين كشور به سياست خارجي آمريكا بيشتر شود. براي اتحاديه اروپا هم ازدست دادن انگليس به‌معناي از دست‌دادن يكي از اعضاي دائم شوراي امنيت است كه به هر حال مي‌تواند در معادلات بين‌المللي براي اين اتحاديه تأثيرگذار باشد و نفوذ سياسي اتحاديه اروپا را كاهش دهد. اين مسئله ضربه‌اي سخت به سياست همگرايي اروپا خواهد بود.

انگليس و آمريكا همواره روابط ويژه‌اي داشته‌اند و از ميان كشورهاي اروپايي انگليس همسو‌ترين كشور با آمريكا بوده كه تجربه تاريخي اين مسئله را ثابت كرده است. عضويت انگليس در اتحاديه اروپا اما يك وزنه در سياست خارجي اين كشور بوده تا به نوعي كاملا سياست اين كشور به آمريكا وابسته نباشد.

در سياست خارجي سال‌هاي جديد انگليس، گرايشي براي دست برداشتن از مداخله‌هاي خارجي مانند آنچه درباره سوريه شاهد آن بوديم وجود داشته است. هر چند خروج از اتحاديه اروپا انگليس را به آمريكا نزديك‌تر مي‌كند اما بايد درنظر داشت كه تمايل اين كشور براي مداخله در بحران‌هاي خارجي تضعيف شده است. اين گرايش سياست خارجي كابينه جديد كامرون هم خواهد بود كه ديگر به‌دنبال ماجراجويي‌هاي خارج از مرزها نيست و بيشتر نگاه به درون خواهد داشت تا به مسائل داخلي بپردازد.

  • كارشناس مسائل اروپا
کد خبر 294703

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha