همشهری آنلاین ضمن تبریک میلاد با سعادت امام عصر(عج) بهتدریج به بازنشر دیدگاههای ایشان در این خصوص میپردازد.
معانى گوناگون انتظارمن فقط یک جمله در باب انتظار عرض مىکنم. اینکه در روایات ما وارد شده است که افضل اعمال امت، انتظار فرج است، یعنى چه؟ مگر انتظار چیست؟ انتظار ظهور حضرت ولىّاللَّهالاعظم(ارواحنافداه)، مگر چه مضمون و چه معنایى در بطن خود دارد که اینقدر داراى فضیلت است؟ یک معناى انحرافى در باب انتظار بود که خوشبختانه امروز از آن فهم و برداشت غلط، اثر چندانى نیست.
کسانى که مغرض و یا نادان بودند، اینطور به مردم یاد داده بودند که انتظار، یعنى اینکه شما از هر عمل مثبت و از هر اقدام و هر مجاهدت و هر اصلاحى دست بکشید و منتظر بمانید، تا صاحب عصر و زمان، خودش بیاید و اوضاع را اصلاح کند و مفاسد را برطرف نماید!
انقلاب، این منطق و معناى غلط و برداشت باطل را، یا کمرنگ کرد و یا از بین برد.
پس بحمداللَّه این معنا، امروز در ذهن جامعهى ما نیست. اما معناى صحیح انتظار، داراى ابعادى است که توجه به این ابعاد، براى کسى که مىداند در فرهنگ اسلام و شیعه، چهقدر به انتظار اهمیت داده شده، بسیار جالب است.
یک بُعد، این است که انتظار به معناى قانع نشدن به وضع موجود است. «انتظار داریم»، یعنى هرچه خیر و عملِ خوب انجام دادیم و به وجود آمده، کم و غیرکافى است و منتظریم، تا ظرفیت نیکىِ عالم پُر بشود. یک بُعد دیگر از ابعاد انتظار، دلگرمى مؤمنین نسبت به آینده است. انتظار مؤمن، یعنى اینکه تفکر الهى - این اندیشهى روشنى که وحى بر مردم عرضه کرده است - یک روز سراسر زندگى بشر را فرا خواهد گرفت. یک بُعد انتظار این است که منتظر، با شوق و امید حرکت بکند. انتظار، یعنى امید. انتظار، ابعاد گوناگون دیگرى هم دارد.
ملت ما باید روح انتظار را در خود زنده کند
ما ملتى منتظر هستیم؛ ملتى که به امید پیشرفت و موفقیت، اقدام و تلاش و انقلاب کرد و موفق شد. ما امروز براى انتظار، باید باب بخصوصى در زندگى خود باز کنیم. حقیقتاً ملت ما باید روح انتظار را به تمام معنا در خود زنده کند. «ما منتظریم»، یعنى این امید را داریم که با تلاش و مجاهدت و پیگیرى، این دنیایى که به وسیلهى دشمنان خدا و شیاطین، از ظلمات جور و طغیان و ضعیفکشى و نکبت حاکمیت ستمگران و قلدران و زورگویان پُرشده است، در سایهى تلاش و فعالیت بىوقفهى ما، یک روز به جهانى تبدیل خواهد شد که در آن، انسانیت و ارزشهاى انسانى محترم است و ستمگر و زورگو و ظالم و قلدر و متجاوز به حقوق انسانها، فرصت و جایى براى اقدام و انجام خواسته و هوى و هوس خود، پیدا نخواهد کرد. این روشنایى، در دیدگاه ما نسبت به آینده وجود دارد.
سخنرانى در خجسته سالروز ولادت امام زمان(عج)
2/ 12/ 1368
انتظار، یکى از پُربرکتترین حالات انسان است؛ آن هم در انتظار دنیایى روشن از نور عدل و داد. «یملأ اللَّه به الارض قسطا و عدلا». خداى متعال به دست او، سرزمین بشرى و همهى روى زمین را از عدالت و دادگسترى پُرخواهدکرد. انتظار چنین روزى را باید داشت.
نباید اجازه داد که تصرف شیطانها و ظلم و عدوان طواغیت عالم، شعلهى امید را در دل خاموش کند. باید انتظار کشید. انتظار، چیز عجیبى است و داراى ابعاد گوناگونى مىباشد. یکى از ابعاد انتظار، اعتماد و امیدوارى به آینده و مأیوس نبودن است.
همین روح انتظار است که به انسان تعلیم مىدهد تا در راه خیر و صلاح مبارزه کند. اگر انتظار و امید نباشد، مبارزه معنى ندارد و اگر اطمینان به آینده هم نباشد، انتظار معنى ندارد. انتظار واقعى، با اطمینان و اعتماد ملازم است. کسى که شما مىدانید خواهد آمد، انتظارش را مىکشید و انتظار کسى که به آمدنش اعتماد و اطمینان ندارید، انتظارى حقیقى نیست. اعتماد، لازمهى انتظار است و این هر دو، ملازم با امید است و امروز این امید، امرى لازم براى همهى ملتها و مردم دنیا مىباشد. ....
فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در خجسته سالروز ولادت امام زمان(عج)
22/12/1368
مطلب اول دربارهى این بخش عظیم اعتقادى ماست که عبارت است از انتظار ظهور ولىّعصر و مهدى موعود و منجى بشریت.
همهى مسلمانان، حقیقت مهدى موعود را از طریق روایات خدشهناپذیرى که از نبىّاکرم (صلّىاللَّهعلیهوالهوسلّم) و اولیاى دین رسیده است، قبول دارند؛ اما این حقیقت در هیچ جاى جهان اسلام، مثل محیط زندگى ملت عزیز ما و شیعیان، این برجستگى و این چهرهى درخشان و این روح پُرتپش و پُرامید را ندارد؛ این به خاطر آن است که ما به برکت روایات متواترهى خودمان، شخص مهدى موعود را با خصوصیاتش مىشناسیم.
مردم ما ولىّاللَّه اعظم و جانشین خدا در زمین و بقیهى اهلبیت پیامبر را با نام و خصوصیات مىشناسند؛ از لحاظ عاطفى و فکرى با او ارتباط برقرار مىکنند؛ به او مىگویند؛ به او شکوه مىبرند؛ از او مىخواهند و آن دوران آرمانى - دوران حاکمیت ارزشهاى والاى الهى بر زندگى بشر - را انتظار مىبرند؛ این انتظار داراى ارزش زیادى است.
این انتظار به معناى آن است که وجود ظلم و ستم در عالم، چشمهى امید را از دلهاى منتظران نمىزداید و خاموش نمىکند. اگر این نقطهى امید در زندگى جمعیتى نباشد، چاره اى ندارد جز اینکه به آیندهى بشریت بدبین باشد.......
دورانى خواهد رسید که قدرت قاهرهى حق، همهى قلههاى فساد و ظلم را از بین خواهد برد و چشمانداز زندگى بشر را با نور عدالت منور خواهد کرد؛ معناى انتظار دوران امام زمان این است.....
فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع بزرگ مردم قم
در سالروز میلاد حضرت مهدی(عج) 30/11/1370