همشهری‌آنلاین: آزمایشگاه شیمی تر پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی -فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در راستای اهداف پژوهشی و اجرایی پژوهشگاه میراث فرهنگی پس از چند سال تعطیلی ناخواسته دوباره در مکان قبلی خود راه اندازی شد.

آزمایشگاه شیمی‌ تر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سمیه کاظمی مسئول آزمایشگاه شیمی‌تر پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی -فرهنگی با اعلام این خبر افزود: به دنبال این اقدام دستگاه‌های موجود در این بخش کالیبره و مواد شیمیایی و سایر وسایل و مواد مصرفی موردنیاز تهیه شد.

به گفته او، این آزمايشگاه که پايه‌اي ترين بخش آناليز مواد محسوب می شود، به منظور تجزيه كمي و كيفي و شناسايي مواد مرتبط با آثار تجهيز شده است.

کاظمی تصریح کرد که در اين آزمايشگاه پس از آماده‌سازي نمونه‌ها، آناليز كمي يا كيفي با استفاده از محلول‌های موردنظر، معرف‌هاي شيميايي و دستگاه‌هاي موردنظر از قبیل دستگاه فلیم فوتومتر، حمام بن ماری، التراسونیک، آون الکتریکی، ترازوی حساس سارتریوز ، سانتريفوژ، رطوبت‌سنج، آب ‌مقطر‌گيری، سختی سنج  و ... انجام می شود.

مسئول آزمایشگاه شیمی تر پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی -فرهنگی اظهار داشت: لزوم وجود آزمایشگاه شیمی تر نه تنها به دلیل موارد مطرح شده ، بلکه به دلیل وابستگی و ارتباط مستقیم بخش ترمولومینسانس به منظور سالیابی نمونه های موردنظر بسیار ضروری است، زیرا که اندازه گیری كمي سديم ، پتاسيم ، كلسيم در نمونه‌هاي مثل سفال، آجر و خاك، برای بخش سالیابی در آزمایشگاه شیمی تر با مواد خاص و دستگاه های ویژه انجام می شود.

به گفته کاظمی ،از میان خدماتی که در این بخش در ارتباط باسایر بخش های پژوهشکده (الکتروشیمی-  متالوگرافی - پتروگرافی - .......) و سایر مراکز پژوهشی و همچنین برای دانشجویان ارائه می شود می توان به تجزيه كيفي و شناسايي(آنيون‌ها و كاتيون‌ها) محصولات خوردگي،ذوب قليايي نمونه‌هايي مثل سفال، خاك و.. كه در اسيدها حل نمي‌شوند و اندازه‌گيري درصد پتاسيم توسط دستگاه نورسنج‌شعله‌اي(فليم‌‌فوتومتر) واندازه‌گيري دانسيته خشك و اشباع،جذب آب و درصدتخلخل نمونه‌هاي آجر- كاشي و سنگ هاي ارسالي از مراكز مختلف اشاره کرد.

او خاطر نشان ساخت که شناسايي الياف، آهار در نسخ خطي و منسوجات تاريخي،شناسايي كيفي عناصر موجود در بدنه كاشي‌ و شناسايي نوع شوره آن،تجزيه كمي نمونه‌هاي خاك برای اندازه‌گيري نمك‌هاي آن،شناسايي آنيون‌ها وكاتيون‌هاي نمونه‌هاي رنگدانه، خاك، ملات، آجر، سفال، محصولات خوردگي و استخراج و جداسازي رنگینه های الياف پارچه و... نیز از خدماتی است که این بخش ارایه می دهد.

کاظمی افزود: این آزمایشگاه به پژوهشگران ، دانشجویان ، سایر پژوهشکده های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، و... خدمات ارایه می دهد.

گفتنی است ، آزمایشگاه شیمی تر پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی -فرهنگی همزمان با انتقال پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به شهر شیراز در سال 1389آسیب های زیادی دید که با تلاش مسئولان در مکان قبلی تجهیز و راه اندازی شد و هم اکنون آماده ارایه خدمات است.

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در دولت قبل و از تاریخ 30/4/89 تا 15/3/91به رغم مخالفت کارشناسان و کارکنان به شیراز منتقل شده بود.

کد خبر 297634

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha