سارق سابقه‌دار که رانندگی بلد نبود، با چند تماس تلفنـــی خودروهای شاسی‌بلند را از قلب پایتخت سرقت و آنها را به شهرهای مرزی منتقل می‌کرد.

 او خودروهاي مسروقه را در ازاي مبلغ ناچيزي به قاچاقچيان سوخت مي‌فروخت اما سرانجام به‌خاطر لهجه‌اش، شناسايي و دستگير شد.تحقيقات پليس آگاهي در اين‌باره از چندي قبل با سرقت چند خودروي شاسي‌بلند در منطقه يوسف‌آباد و قلهك آغاز شد. اين خودروها جيپ، پاترول و تويوتا لندكروز بودند و بررسي‌ها نشان مي‌داد كه همگي با يك شيوه به سرقت رفته‌اند. ماجرا از اين قرار بود كه سارق يا سارقان با استفاده از يدك‌كش خودروها را از محل پارك‌شان در خيابان سرقت مي‌كردند و به اين ترتيب هيچ‌كس هم به آنها شك نمي‌كرد.

  • اولين سرنخ

با بررسي تصاوير ضبط‌شده در دوربين‌هاي مداربسته مشخصات برخي خودروهاي يدك‌كش به‌دست آمد. مأموران راننده اين خودروها را شناسايي كردند اما آنها از ماجراي سرقت بي‌خبر بودند.يكي از آنها گفت: مدتي قبل مردي با من تماس گرفت و گفت خودرواش خراب شده است. من هم به آدرسي كه او گفت حركت كردم اما در بين راه دوباره تماس گرفت و درباره هزينه جابه‌جايي پرسيد و شماره حساب بانكي‌ام را پرسيد و قبل از اينكه كاري انجام داده باشم، همه هزينه را به حسابم واريز كرد. من هم طبق آدرسي كه داده بود سراغ خودرو رفتم و آن را به يكي از باربري‌هاي جنوب شهر منتقل كردم و از سرنوشت خودرو اطلاعي ندارم.

بررسي‌ها نشان مي‌داد كه خودروهاي يدك‌كش همه خودروهاي سرقتي را به باربري‌ها منتقل كرده بودند. در ادامه تحقيقات اين بار كارآگاهان سراغ باربري‌هايي كه خودروها به آنها منتقل شده بود، رفتند اما صاحبان آنها هم گفتند از سرقت خودروها بي‌اطلاع هستند و با تماس تلفني خودروها را تحويل گرفته و به غرب كشور منتقل كرده‌اند.

  • شناسايي سارق نامرئي

سارق اصلي در هيچ‌يك از مراحل سرقت خودروها حضور نداشت و تلفني همه كارها را هماهنگ كرده بود. افسران آگاهي با بررسي اين پرونده پي بردند كه چند سال قبل هم متهمي سابقه دار با همين ترفند چند خودرو را سرقت و به شهرهاي مرزي غرب كشور منتقل كرده بود. از سويي مهم‌ترين ويژگي سارق كه هم رانندگان يدك‌كش و هم مديران باربري‌ها درباره آن صحبت مي‌كردند، لهجه غليظ متهم بود.

تجزيه و تحليل اين اطلاعات نشان داد همان سارق سابقه‌دار به نام صباح در پشت پرده اين سرقت‌ها قرار دارد. بررسي سوابق وي حاكي از آن بود كه او در سال 86 به اتهام سرقت خودروها با همين شيوه دستگير و زنداني شد و اوايل سال 93 نيز در زندان بود اما بعد از آزادي سرقت‌هايش را از سر گرفته است.

ماموران در ادامه راهي آخرين آدرسي شدند كه از صباح در سيستم پليس ثبت شده بود اما او بعد از جدايي از همسرش آنجا را ترك كرده بود. مأموران در جريان تحقيقات ميداني خود فهميدند صباح اخيرا چند خودروي پاترول، جيپ و تويوتا لندكروز به يك شهر مرزي منتقل كرده و به مشترياني خاص فروخته است. به اين ترتيب ده‌ها دستگاه از خودروهاي مسروقه كشف و مالخران دستگير شدند.

  • قاچاق سوخت با لندكروز

تحقيق از دستگير‌شدگان نشان مي‌داد كه آنها خودروهاي شاسي بلند را بين 2تا 3ميليون تومان از صباح خريده‌اند و از آنها براي قاچاق سوخت استفاده مي‌كردند. همچنين معلوم شد آنها گاهي هنگام قاچاق سوخت با ديدن مأموران خودروها را رها كرده و مي‌گريختند و مدتي بعد خودروي ديگري از صباح مي‌خريدند.

با اين اطلاعات تحقيقات ادامه يافت تا اينكه كارآگاهان به اطلاعاتي دست يافتند كه نشان مي‌داد او در مسافرخانه‌اي در خيابان مولوي پنهان شده است. به اين ترتيب، وي چند روز قبل درحالي‌كه خواب بود در عملياتي ضربتي دستگير شد. او در بازجويي‌ها ضمن اعتراف به سرقت ده‌ها دستگاه خودروي شاسي‌بلند گفت: من قادر به رانندگي با خودرو نيستم و به همين دليل تصميم گرفتم به‌طور تلفني دست به اين سرقت‌ها بزنم.

او درباره چگونگي انتخاب خودروها گفت: دركوچه و خيابان‌ها پرسه مي‌زدم و خودروهايي را كه مدت زيادي از زمان پارك شدن‌شان در كنار خيابان مي‌گذشت، انتخاب مي‌كردم و در ادامه با خودروهاي يدك كش كه شماره آنها را از روي بدنه‌شان يادداشت كرده بودم، تماس مي‌گرفتم و مرحله به مرحله نقشه‌ام را اجرا و خودروها را به شهر مرزي منتقل مي‌كردم.

سردار عباسعلي محمديان، رئيس پليس آگاهي تهران بزرگ، با اعلام اين خبر گفت: در جريان رسيدگي به اين پرونده بيش از 40دستگاه خودروي مسروقه كشف و به صاحبانشان بازگردانده شده است. وي افزود: متهم در بازداشت به سر مي‌برد و تحقيقات براي كشف ساير جرايم احتمالي‌اش ادامه دارد.

کد خبر 299917

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha