ژاک شیراک رییس جمهوری فرانسه روز دوشنبه[28 اوت] در همایش سالانه سفیران این کشور که در پاریس برگزارشد، با اشاره به نقش محوری ایران در خاورمیانه، ادامه مذاکرات هسته‌ای بااین کشور را میسردانست.

به گزارش ایرنا وی گفت: وقت، برای ادامه مذاکرات باایران، همیشه باقی است.

رییس جمهوری فرانسه ایران را کشوری بزرگ خواند و خواستارایفای نقش این کشور درتحقق صلح پایدارمنطقه شد.

رییس جمهوری فرانسه افزود: ایران کشور بزرگی است اما به رسمیت شناختن نقش این‌کشور ازسوی (جامعه بین‌المللی)، تعهدی را نیز برای آن ایجادمی کند که همانا ازبین بردن هرگونه نگرانی و نیز کوشش در راه تحقق ثبات منطقه‌ای، آنگونه که از یک کشور بزرگ و مسوولیت‌پذیر انتظار می‌رود، است.

شیراک همچنین گفت: من مصرانه از ایران می‌خواهم در پرونده هسته‌ای، گامهای لازم را برای اعتمادسازی بردارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش وضعیت خاورمیانه را بحرانی توصیف کرد و گفت: رویدادهای اخیر، تلاش ‪ ۱۵‬ساله برای بازسازی درلبنان را هدر داد و اکنون تمامی منطقه در لبه پرتگاه قراردارد.

رییس جمهوری فرانسه افزود: اسراییل ازیکسو، درپی امنیت خویش است. در کشور دیگری مثل لبنان، رویارویی اندیشه‌های شرق و غرب ازیکسو و اسلام و مسحیت ازسوی دیگر، همچنین غنی و فقیر بشدت مطرح شده است.

وی ادامه داد : درچنین شرایطی، فرانسه اقداماتی را برای تحقق صلح منطقه انجام داد و درتدوین قطعنامه ‪ ۱۷۰۱‬حضوربسیارقوی داشت و موفق شد به جنگ خاتمه دهد.

شیراک از فقدان یک توافق پایدار میان بازیگران خاورمیانه در برقراری صلح در این منطقه ابرازنگرانی کرد و گفت: قطعنامه ‪ ۱۷۰۱‬شورای امنیت سازمان ملل در چارچوب راه حلی پایدار مبتنی بر امنیت اسراییل و حق حاکمیت لبنان بر همه اراضی خود پیش بینی شده است.

وی افزود: این قطعنامه که در روز ‪ ۱۱‬ماه اوت به تصویب یازده عضو شورای امنیت رسیده، آتش بس را میان دو طرف متخاصم اسراییل و لبنان مقرر کرده است.

به‌گفته شیراک، قطعنامه ‪ ۱۷۰۱‬روندی را پیش‌بینی کرده است که به خلع سلاح شبه نظامیان منجر شده و مساله مرزها ازجمله مزارع شبعا را بررسی می‌کند که در مرز لبنان، سوریه و اسراییل واقع شده و محل منازعه سه طرف است.

شیراک خطاب به سفیران فرانسه تاکید کرد، اکنون زمان آن فرارسیده است که هرچه سریعتر تلاش‌های دیپلماتیک برای لبنان صورت گیرد.

شیراک که مناسباتش با بشاراسد همتای سوری‌اش به سردی گراییده، اظهار امیدواری کرد که وی بتواند از این منطق بسته خارج شود.

رییس جمهوری فرانسه ابرازامیدواری کرد که سوریه بتواند در جامعه بین- المللی جایگاه خود را بازیابد و به مقررات و قوانین بین‌المللی احترام بگذارد و حق حاکمیت همسایگان خود را به‌رسمیت بشناسد.

رییس جمهوری فرانسه افزود: خاورمیانه به یک سوریه فعال و در خدمت صلح و ثبات منطقه نیاز دارد.

شیراک ادامه داد: همه کشورهای منطقه باید بدانند که آنها بهره بیشتری از لبنان مستقل و حاکم بر مقدرات خود که دولت مرکزی آن بتواند بر تمامیت ارضی آن مسلط باشد، خواهند برد. این بهترین تضیمن برای منافع مشروع آنها و به ویژه امنیت آنهاست.

وی بر ایفای نقش دیپلماتیک فرانسه و اروپا برای تحقق صلح پایدار در منطقه تاکید کرد و گفت: فرانسه و اتحادیه اروپا باید وظایف قابل توجهی را درقبال رویدادهای بین‌المللی داشته باشد.

درچهاردهمین همایش سالانه سفیران فرانسه در پاریس، شیراک توجه آنان را به مساله جهانی‌شدن اقتصاد، وضعیت کشورهای آفریقایی و نیز حل مشکلات مهاجران آفریقایی‌تبار در اروپا جلب کرد.

کد خبر 3011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز