عباس ثابتی‌راد: ماجرای سازه سبز رنگ ضلع شمالی میدان سپاه پایان یافت. صفحه شخصی شهردار تهران در یکی از شبکه‌های اجتماعی خبر از دستور فرمانده سپاه برای کاهش ارتفاع سازه بی‌مجوز داده است.

مناطق  شهر

محمدباقر قاليباف در صفحه اينستاگرامش نوشت: چندي پيش مطلبي را درباره ساخت سازه‌اي بلند در ميدان سپاه با برادرانم در ميان گذاشتم. پس از انتشار مطلب در جلسه‌اي با حضور جمعي از ايشان، جزئيات موضوع با عنايت به قواعد و ضوابط طرح‌هاي جامع و تفصيلي، مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

شهردار تهران در ادامه نوشت: پس از بررسي موضوع و شنيدن مطالب وارده، دوستان اشراف كاملي نسبت به تمامي ابعاد و مسائل مرتبط با ساخت اين بنا پيدا كرده و برادر بزرگوارم سردار عزيز جعفري، فرمانده محترم سپاه پاسداران، دستور كاهش فوري طبقات را اتخاذ و ابلاغ كردند. از اين اقدام قاطعانه، شجاعانه و صادقانه همرزمان سابق خود تشكر و قدرداني مي‌كنم؛ اقدامي كه بار ديگر نشان داد سپاه همواره در تبعيت از قوانين و صيانت و حفظ حقوق مردم پيشرو و مقدم است.

معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران نيز با اشاره به برگزاري جلسه با فرمانده سپاه گفت: آنچه باعث بروز اين اتفاق شد، تفاوت برداشت ما و برادرمان در سپاه از قوانين و مقررات بود. پژمان پشمچي‌زاده با اعلام اينكه جلسه بسيار خوب و در فضايي مناسب برگزار شد، افزود: متوجه شديم كه در ساخت اين سازه هيچ عمدي مبني بر تخلف وجود نداشته و در پايان جلسه نيز مسئولان محترم سپاه پذيرفتند تا بنا بر آنچه ضوابط و مقررات حكم مي‌كند عمل كنند.

به گفته وي فضاي همكاري به‌گونه‌اي بود كه در همان جلسه فرمانده محترم سپاه دستور توقف ساخت سازه را صادر و به لحاظ ضوابط و مقررات در ساخت اين سازه تأكيد كردند.اين سازه سبز رنگ در حريم قانوني عمارت كلاه فرنگي كه بازمانده كاخ عشرت‌آباد از روزگار قاجار است، بنا شده؛ بنايي كه ثبت ميراث تاريخي شده و از آثار تاريخي كشور محسوب مي‌شود و براساس رأي كميسيون ماده 5 مي‌بايست از ارتفاع آن كاسته شود.

پشمچي‌زاده در ادامه با اشاره به سوابق اين پرونده گفت: پرونده ساخت سازه سبز رنگ در پادگان سپاه از سال 89 مورد توجه قرار گرفت و تا سال‌92ادامه داشت و پس از برخي جلسات در پاييز سال‌93كار احداث بنا در اين پادگان بدون مجوز رسمي از سوي شهرداري آغاز شد.

معاون شهردار تهران با اشاره به اينكه ساخت‌وساز در حريم يك بناي تاريخي كه در فهرست آثار ملي ثبت شده داراي ضوابطي است، اظهار داشت: با توجه به طرح تفصيلي شهر تهران و همچنين مجاورت اين سازه با بناي تاريخي قرار شد تا جلسات مستمري براي چگونگي ساخت اين سازه داشته باشيم. اما برادران سپاهي قرائتي متفاوت از ضوابط داشتند كه همين امر نيز باعث شروع ساخت چنين سازه‌اي شد.

آنگونه كه وي گفته با تلاش اداره كل نهادها و نيروهاي مسلح شهرداري تهران چند مرحله مكاتبه‌صورت گرفت كه به نتيجه نرسيد. گويا برداشت متفاوت از ضوابط باعث اين مسئله شده بود.پيش‌تر شوراي‌عالي شهرسازي و معماري كشور از محدوديت ساخت‌وساز در حريم بناي تاريخي كلاه فرنگي خبر داده و طي نامه‌اي به شهرداري تهران و وزارت دفاع نسبت به هرگونه ساخت‌وساز در محدوده حريم بناي تاريخي اعلام نارضايتي كرده بود.

معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران در ادامه افزود: با اعلام نظر شوراي‌عالي شهرسازي و معماري كشور، نهاد نظامي مربوطه طي جلسات مشتركي با حضور نمايندگان وزارت دفاع، شوراي‌عالي شهرسازي و معماري و شهرداري تهران حاضر شده و در آن جلسات شهرداري اعلام كرد كه محدوده پادگان عشرت‌آباد (ميدان سپاه) جزو محدوده G321 بوده و هرگونه ساخت‌وساز در اين محدوده بايد براساس ضوابط و قوانين صورت گيرد. معاون شهردار تهران در پايان افزود:

با اشاره به جلسات و پيگيري‌هاي متعدد از سوي شهرداري منطقه7و معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران ساخت‌وساز در اين مجموعه متوقف نشد، اما اعضاي شوراي شهر تهران نيز در جريان ماجرا قرار گرفته و در خردادماه سال‌جاري، شوراي شهر به‌صورت رسمي اعلام كرد كه هرگونه ساخت‌وساز در اين محدوده مغاير ضوابط موجود در طرح تفصيلي شهر تهران است. نهايتاً داستان پرماجراي اين سازه بي‌مجوز با دستور فرمانده سپاه به پايان رسيد.

  • گلايه‌اي دلسوزانه

هفته پيش‌تر نيز محمدباقر قاليباف شهردار تهران در صفحه اينستاگرامش نوشت: «يكي از مطالبات عمومي از نهادهاي نظامي در اين سال‌ها خروج پادگان‌ها از داخل كلانشهرها بوده است. در سال‌هاي گذشته با تدبير مقام معظم رهبري و همكاري نيروهاي مسلح حداقل 2مورد پادگان‌هاي داخل شهر تهران به‌منظور حفظ و حراست از محيط‌زيست و زندگي مردم به خارج از شهر منتقل شده‌اند. در چنين شرايطي در قلب شهر تهران اسكلت‌هاي ساختماني عظيم در ميدان سپاه بالا رفته كه حتي براي ساخت آن مراحل قانوني لازم هم طي نشده است. تا به امروز نيز مجموعه مديريت شهري تهران، دادگاه نظامي و رئيس ديوان عدالت اداري مخالفت قانوني و حتي دلسوزانه خود را با ادامه ساخت اين بنا اعلام كرده‌اند ولي متأسفانه همچنان كار ساخت‌وساز اين ساختمان ادامه دارد.»

 

کد خبر 301213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha