همشهری آنلاین: نخست وزیر قرقیزستان در واکنش به دخالت واشنگتن در امور داخلی کشورش و اهدای جایزه حقوق بشر به یک مخالف زندانی در بیشکک، پیمان همکاری با آمریکا را لغو کرد.

قرقیزستان پیمان همکاری با آمریکا را لغو کرد

به گزارش ايرنا، مجله ژاپنی «دیپلمات» روز چهارشنبه نوشت: قرقیزستان هفته گذشته تهدید کرده بود چنانچه وزارت امور خارجه آمریکا به «عظیم جان عسکرف» کنشگر قرقیزی، جایزه حقوق بشر بدهد، بیشکک پیمان سال 1993 با آمریکا را لغو خواهد کرد.

هفته پیش، «شیرزاد» فرزند «عظیم» که پدرش دوران حبس ابد را در قرقیزستان سپری می کند، به نیابت از پدرش جایزه حقوق بشر آمریکا را دریافت کرد و در مراسم اهدای این جایزه گفت: پدرش آزادی و سلامتی خود را فدای آرمان حقیقت و عدالت کرده است.

قرقیزستان می گوید «عسکرف» به دلیل نفرت پراکنی در جریان ناآرامی های جنوب قرقیزستان در سال 2010 میلادی، مجرم است.

وزارت امور خارجه قرقیزستان در واکنش به اهدای جایزه به «عسکرف» گفت که این کار، تلاشی برای تضعیف یکپارچگی در قرقیزستان است.

قرقیزستان همچنین نامه ای اعتراض آمیز به کاردار آمریکا در بیشکک داد.

آمریکا پیشتر تهدید کرده بود که لغو پیمان همکاری با واشنگتن، باعث لغو کمک های آمریکا به قرقیزستان می شود،

«تیمور ساریف» نخست وزیر قرقیزستان، روز سه شنبه رسما لغو این پیمان را امضا کرد. البته فرمان نخست وزیر تا 20 اوت (29 مرداد) اجرایی نخواهد شد.

پیمان سال 1993، شش بند دارد و بیشتر به کمک های بشردوستانه و فنی آمریکا به قرقیزستان می پردازد. بر اساس این پیمان، کالاها و خدماتی که در قالب کمک های آمریکا به قرقیزستان فرستاده می شود، از مالیات و تعرفه های گمرکی معاف است. همچنین خارجی هایی که در رابطه با این کمک ها در قرقیزستان فعالیت می کنند، از مالیات بر درآمد معاف هستند. هواپیماهای دولتی و ابزارهای حمل و نقل کمک ها نیز عوارض و مالیات کمتری می پردازند.

در بخشی از این پیمان آمده است که نیروهای نظامی و غیرنظامی مرتبط با این کمک ها، از مصونیت سیاسی مشابه مصونیت دیپلماتیک در کنوانسیون وین (1961) برخوردار هستند.

بندی از این پیمان به آمریکا اجازه نظارت بر اجرای برنامه های کمک رسانی را می دهد.

کد خبر 301726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha