طرح بی‌سابقه ۲۸۱نماینده مجلس در حمایت از افراد نیازمند ازکارافتاده که مدتی قبل تقدیم هیأت رئیسه شده بود، به‌زودی و با اعلام وصول از سوی هیأت رئیسه مجلس در دستور کار نمایندگان قرار می‌گیرد.

فقر

با وجود اينكه اين طرح ركورد دار امضاي وكلاي ملت است، مخالفت‌ها و انتقاد‌هايي نيز در اين زمينه مطرح شده است.يكي از مهم‌ترين پرسش‌هاي منتقدين اين است كه دولت از كجا و چه منبعي بايد درصد ثابتي از حداقل حقوق را براي حدود 6ميليون نفر فراهم كند؟

  • حذف يارانه، پيشنهاد مشترك

نمايندگان پيشنهاد‌دهنده و امضا‌كننده اين طرح توضيح داده‌اند كه حمايت از فقرايي كه توانايي كار كردن ندارند نبايد معطل مسائلي مانند كمبود بودجه بماند، چرا كه در همه سال‌هاي گذشته هرگز رقم بودجه كافي توصيف نشده و اين محدوديت‌ها همواره وجود داشته‌اند.از سويي آنها تأكيد كرده‌اند زمان اجراي طرح از ابتداي سال95 خواهد بود و محل تأمين بودجه آن هم دقيقا در قانون بودجه95 مشخص است، آنچه پيشنهاد شده تأمين از طريق درآمد هدفمندي و يا از افزايش درآمدهاي مالياتي است. اما روز گذشته يك عضو كميسيون اجتماعي مجلس نطق ميان دستور خود را به اين موضوع اختصاص داد و 14راهكار براي تأمين بودجه لازم براي حمايت از فقرا پيشنهاد كرد. مجتبي رحماندوست قطع يارانه نقدي اقشار غيرنيازمند را از مهم‌ترين راهكار‌هاي حل اين مشكل دانست و گفت: منابع درآمدي كشوري محدود است و جمع حاصل از فروش نفت و درآمد حاصل از عوارض ماليات بين تنها حدود 30ميليون نفر از مردم كشور توزيع مي‌شود و حدود 30ميليون نفر ديگر از مردم ايران از طريق درآمد خصوصي زندگي مي‌كنند. در اين بين 10 تا 15ميليون نفر از مردم ايران كه همين محرومان هستند، تحت پوشش كميته امداد امام‌خميني(ره) و بهزيستي بوده و نيمي ديگر از آنها كه حداكثر درآمدشان از حكومت همان يارانه 45هزارو500 توماني است و كلا از جاي ديگري درآمد ندارند.

وي با تأكيد بر مسئوليت دولت در اين زمينه خطاب به نمايندگان گفت: چه كسي‌ گفته كه دولت تنها بايد به حقوق‌بگيران رسيدگي كند و حتي به ازاي كار نكرده حقوق بدهد، آنها را بيمه كند، انواع مرخصي‌ها را بدهد؛ پس مسئول گرسنگان جامعه كيست؟ مسئول زنان سرپرست خانواري كه توانايي تأمين مخارج خود و افراد تحت تكفل خود را ندارند كيست؟

  • راهكارهاي غيريارانه‌اي

رحماندوست در توضيح ديگر راهكار‌هاي خود براي حل اين مشكل گفت:«يكي از راه‌ها اين است كه كاخ‌سازي‌ براي استقرار دستگاه‌هاي اجرايي متوقف شود و براي اين كار مقررات تدوين شود. همچنين بايد براي پرداختي ماهانه به مسئولان دولتي سقف ريالي تعيين شود.»

راهكار ديگر رحماندوست براي رسيدگي بهتر به نيازمندان اين بود كه تمام پرداخت‌ها اعم از مستمر و غيرمستمر به نسبت حداكثر يك به 7باشد و هيچ‌كس كمتر از اين مقدار و بيشتر از اين مقدار دريافتي نداشته باشد. چهارمين راهكاري كه وي در صحن علني مجلس قرائت كرد محدود شدن برگزاري سمينارها، همايش‌ها و كنفرانس‌هاي ملي و بين‌المللي توسط دستگاه‌هاي اجرايي است و يا اينكه اين موارد در مقطعي از تاريخ حداقل دوساله متوقف شود. به گفته وي هزينه مصارف انرژي براي مشتركين پر مصرف بايد غيريارانه‌اي محاسبه شده و ميزان حق‌ماموريت سفرهاي مأموران دولتي خصوصا در سفرهاي خارجي قطع يا شديدا كاسته ‌و اين حق ماموريت در مورد مقامات قطع شود. آخرين راهكاري كه رحماندوست در صحن علني مجلس قرائت كرد توقف افزايش حقوق كارمندان تا زماني است كه براي فقرا و نيازمندان حداقل معيشت فراهم شود.

مجتبي رحماندوست درخصوص ديگر راهكارهاي تأمين منابع براي رسيدگي به نيازمندان فاقد درآمد كه در صحن مجلس قرائت نشد، به همشهري گفت:‌ مسافرت‌ها و ماموريت‌هاي اداري غيرضروري كاركنان دستگاه‌هاي اجرايي كه با توجه به‌وجود بسترهاي لازم فناوري اطلاعات در كشور بسياري از آنها فاقد ضرورت و موضوعيت هستند بايد قطع شود و يا به‌شدت كاهش يابد. همچنين سفرهاي تفريحي كاركنان به شمال و مشهد و ساير مراكز زيارتي و سياحتي به قيمت تمام‌شده حساب شود. اينها از مواردي است كه دولت مي‌تواند از محل صرفه جويي‌هاي حاصل از آن بخشي از بودجه مورد نياز رسيدگي به 6ميليون نيازمند فاقد درآمد را تأمين كند.

  • چند پيشنهاد ديگر

‌‌ بايد براي توليد ثروت از طريق منابع مشترك نفت و گاز با كشورهاي همسايه اقدام جدي انجام داد.
‌‌ فروش و واگذاري ساختمان‌هاي اضافي دستگاه‌هاي اجرايي و مهمانسراها و اقامتگاه‌ها نيز بايد در دستور كار قرار گيرد.
‌‌ از پرداخت‌هاي خارج از رويه‌هاي منطقي و معقول (مانند پاداش‌هاي آخر سال يا عيدي‌هاي غيرقانوني) جلوگيري شود.

کد خبر 302199

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha