یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۱
۰ نفر

ان.بی.سی: یکی از فرماندهان ارشد طالبان ادعا کرده کره‌جنوبی در ازای آزادی19 میسیونر مذهبی این کشور که توسط طالبان در افغانستان به گروگان گرفته شده بودند، بیش از 20 میلیون دلار غرامت پرداخت کرده‌است.

وی از عزم طالبان برای استفاده از این پول برای خرید تسلیحات جدید و انجام عملیات انتحاری بیشتر علیه نیروهای خارجی مستقر در این کشور خبر داد.

بحران چند  هفته گروگان‌گیری طالبان روز گذشته و پس از بازگشت آخرین گروه از گروگان‌های آزاد شده به کره‌جنوبی پایان یافت. در حالی که سئول پرداخت هر گونه وجهی به طالبان را رد کرده اما به اعتقاد تحلیلگران نفس تن دادن دولت‌جنوبی به مذاکره با طالبان سنگ بنای تکرار گروگان‌گیری‌های سیاسی از سوی طالبان خواهد بود.

خبر دریافت غرامت از کره‌جنوبی توسط یکی از فرماندهان ارشد این گروه به اطلاع خبرنگاران رسید.

این فرمانده ناشناس طالبان در گفت‌وگویی از طریق تلفن ماهواره‌ای به خبرگزاری رویترز گفت: ما بیش از 20 میلیون دلار از آن‌ها (کره  جنوبی) غرامت گرفتیم.

وی افزود: از این پول برای خرید تسلیحات جدید و تجهیزات مخابراتی استفاده خواهد شد.

بحران گروگان‌گیری طالبان اواسط ماه ژوئن و با ناپدید شدن 23 شهروند غیرنظامی کره‌جنوبی که به طور داوطلبانه و برای مشارکت در امور بشردوستانه به افغانستان عزیمت کرده بودند، آغاز شد.

طالبان در همان نخستین روزهای گروگان‌گیری2 مرد را کشت و  2 عضو زن گروه را برای نشان دادن حسن نیت‌اش آزاد کرد.

ترس فراگیر

گروگان‌‌های آزاد شده که روز جمعه کابل را به مقصد دبی در امارات عربی متحده ترک کردند تا از آنجا راهی سئول شوند از تقسیم آن‌ها به گروه‌های کوچک و نگاهداری از آنان در منازل روستایی در چند آبادی مختلف واقع در نزدیک شهر غزنه گفته‌اند.

به ظاهر طالبان‌هایی که مسئولیت نگاهداری از گروگان‌ها را برعهده داشتند از شهروندان افغان بوده‌اند که روزها سرگرم کشاورزی بوده و شب‌‌ها با به‌دست گرفتن سلاح در عملیات علیه واحدهای نظامی خارجی مشارکت کرده یا در مأموریت جابجایی گروگان‌ها همکاری داشته‌اند.

گروگان‌گیری میسیونرهای کره‌جنوبی بزرگترین مورد گروگان‌گیری توسط طالبان پس از سقوط حاکمیت این گروه در افغانستان در اواخر 2001 میلادی بود. طالبان در ابتدا خواستار معاوضه گروگان‌ها با تعدادی از اعضای بازداشت‌ شده این گروه شد اما در ادامه با توجه به مخالفت دولت افغانستان با این درخواست به دریافت غرامت رضایت داد.

اگرچه مقامات کره جنوبی پرداخت غرامت به طالبان را تکذیب کرده‌اند اما پاره‌ای از مقامات افغان از موافقت کره‌ای‌‌ها با پرداخت غرامت در همان نخستین روز آغاز رایزنی‌ها با نمایندگان طالبان می‌گویند. طالبان در ادامه 2 شرط برای آزادی گروگان‌ها قرار داد.

دریافت غرامت و تعهد سئول به خارج کردن نیروهایش از افغانستان شروط طالبان برای آزادی گروگان‌ها بود که به ظاهر سئول هر 2 شرط را پذیرفته است. البته مقامات کره‌جنوبی بیش از این بحران هم اعلام کرده بودند مترصد خارج کردن واحد مهندسی و پزشکی ارتش این کشور به استعداد  200  نیرو قبل از پایان  2008  از افغانستان هستند.

در چارچوب مذاکرات انجام شده با طالبان مقرر شد نیروهای کره‌جنوبی زودتر از موعد تعیین شده از افغانستان خارج شوند. آنچه موجبات ناخرسندی سایر کشورهایی  که نیرو در افغانستان دارند را فراهم آورد نفس مذاکره کره‌جنوبی با طالبان بود.

به اعتقاد آن‌ها هدف طالبان از  کشدار کردن بحران گروگان‌گیری، باج‌خواهی بوده و در صورت پرداخت غرامت به آنان درواقع زمینه برای تکرار بحران‌هایی از این دست در افغانستان فراهم می‌شود.

علاوه بر این پرداخت غرامت به طالبان، نقدینگی مورد نیاز این گروه برای خرید تسلیحات جدید و انجام عملیات انتخاری بیشتر علیه نیروهای خارجی مستقر در افغانستان را فراهم می‌آورد. طالبان به طور سنتی تسلیحات مورد نیاز خود را از طریق دلال‌ها و از جمهوری‌های پیشین شوروی در آسیای میانه و کشورهای شرق اروپا تأمین می‌کند.

2 سپتامبر

کد خبر 30401

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز