یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
۰ نفر

پگاه شفتی: «ویندوز» یا همان «پنجره‌ها»، نام آشنایی است برای کاربران رایانه. چرا که یکی از فراگیرترین سیستم‌عامل‌ها در دنیاست.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۹

در ایران هم مانند جاهای دیگر دنیا، خیلی از کاربران کار خود را با رایانه از ویندوز شروع كردند. ويندوز سیستم‌عامل ساده و محبوب شرکت مایکروسافت است. سال‌ها از زمانی که مایکروسافت اولین سیستم عامل خودش را به بازار ارائه کرد، می‌گذرد. حالا 34سال از آن روز گذشته و مایکروسافت به تازگی آخرین نسخه از سیستم عامل ویندوز، یعنی ویندوز10 را راهی بازار کرده است. اما این سؤال مطرح است كه اين پنجره که وارد دهمین نسل خود شد، 34سال عمر خود را چگونه پشت سر گذاشته است. در نگاهی تصویری به این سال‌های عمر مایکروسافت و سیستم عامل‌هایش، مي‌بينيم كه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد:

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۹

ام‌اس‌داس

این سیستم‌عاملی بود که در سی و چهار سال پیش، مایکروسافت برای کامپیوترهای خانگی با نام «ام‌اس‌داس» طراحی کرد. سیستمی که در نوع خود، تحولی در کامپیوترهای خانگی پديد آورد و البته کار با این سیستم اصلاً به آسانی ویندوز نبود.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۹

کلیک و بازهم کلیک!

پنج سال دیگر گذشت و حالا مایکروسافت ویندوز بعدی‌اش، مشهور به «ویندوز95» را ارائه کرد، با امکانات بیش‌تری مثل کلیک راست، آیکون‌هایی که برای دسترسی به آن‌ها فقط یک کلیک لازم بود و کاربر می‌توانست جزئیات هرفایلی را با یک کلیک بررسی کند.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۹

ویندوز متولد می‌شود!

اولین نسخه از ویندوز یک، 30 سال پیش، در سال 4631(اواخر سال 1985)، ارائه شد. زمانی که سیستم‌عامل دیگری محصول شرکت اپل، بازار را تسخیر كرده بود. ویندوز اما در این جنگ شکست نخورد و این اولین نسخه از ویندوز، کاربران زیادی را به‌سمت خودش کشید.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۹

ویندوز هم‌چنان «ويندوز1»!

در این نسخه کاربر به‌جای این‌که فقط با نوشته‌های یک‌خطی تعامل داشته باشد، با تمام صفحه تعامل دارد و امکاناتی هم‌چون ماشین حساب، دفتریادداشت و محلی برای ذخیره‌ی فایل‌ها از امکانات آن بودند.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۹

دنیایی رنگی‌تر!

ویندوزهای بعدی، «ويندوز98» و «ويندوز2000» چندان انقلابی نبودند با این حال بسیار ارتقا یافته‌تر از مدل‌های پیشین بودند. اما بعد از هردو این‌ها «ویندوز اکس‌پی» بود که شاید یکی از بهترین‌ها در نوع خودش به‌شمار می‌رفت و کاربران زیادی در سراسر دنیا از کار کردن با آن لذت بردند. بعد از «اکس‌پی» سرعت ویندوزهای بعدی آهنگ تندتری به خود گرفتند و بعد از تجربه‌ی نه چندان موفق «ويندوز ویستا»، «ویندوز‌7» باردیگر کاربران را به سوی خود جذب کرد، تا به امروز که آخرین نسخه‌ی ویندوز، یعنی «ویندوز‌10»، با دنیایی از امکانات در حال تسخیر کامپیوترهای خانگی  است.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۹

سه یعنی تغییر!

از «ویندوز 2» می‌گذریم، چون چندان فرقی با مدل قبلی‌اش نداشت. اما ویندوز3» که در سال 1369 (1990) ارائه شد و نسخه‌هاي تكميلي‌اش با نمونه‌های قبلی تفاوت داشت و بسیار راضی‌کننده‌تر بود. حالا کاربران با این سیستم بهتر می‌توانستند محتویات کامپیوترشان را تجزیه و تحلیل کنند و بازی‌های نویی را مثل شطرنج با آن تجربه کنند.

کد خبر 305523

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha