سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: «من می‌خوام شاه بشم» به کارگردانی مهدی گنجی یکی از ۱۱ مستندی است که در سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت؛ فیلمی که در جشنواره سینما حقیقت هم به نمایش درآمد و درخشید.

فیلم

اين مستند بلند در رويدادهاي بين‌المللي هم به نمايش درآمده و هفته آينده در جشنواره‌اي در كره‌جنوبي رقابت مي‌كند. گنجي در من مي‌خوام شاه بشم، زندگي مردي را به تصوير كشيده كه زماني آرزوي پادشاهي ايران را داشته و حالا به معني واقعي پادشاه حوزه گردشگري طبيعت است. مستند گنجي از 2‌ماه پيش روي پرده سينماهاست.

كارگردان من مي‌خوام شاه بشم درباره موضوع اين مستند به همشهري مي‌گويد: فيلم درباره يك آدم روياپرداز است كه در كودكي آرزوي پادشاهي ايران را داشته و در حال حاضر يكي از موفق‌ترين افراد در حوزه گردشگري طبيعت است. عباس برزگر از اهالي روستايي نزديك شيراز است كه سال‌هاست با كمك خانواده از گردشگران خارجي پذيرايي مي‌كند و آنها را به ديدن عشاير مي‌برد؛ فردي كه بسياري از شبكه‌هاي تلويزيوني خارجي گزارش‌هاي زيادي از او تهيه و پخش كرده‌اند. گنجي در ادامه مي‌افزايد:

چند سال پيش براي شبكه2 تلويزيون يك مجموعه مستند مي‌ساختيم. براي توليد اين مستند‌ها گروه پژوهشي‌اي وجود داشت كه روي افرادي تحقيق مي‌كردند كه معمولي بودند اما با توجه به مشكلاتي كه در زندگي داشتند، توانسته بودند به موفقيت‌هاي خوبي برسند. برزگر هم يكي از اين افراد بود و من بعدها با شناخت بيشتري كه از او پيدا كردم، تصميم گرفتم مستندي درباره زندگي‌اش بسازم.

  • يك موضوع ناب

وي با بيان اينكه توليد اين مستند 3سال به طول انجاميده، درباره تعامل و نزديك شدن به نوع زندگي برزگر يادآور مي‌شود: معمولا فيلم‌هايم را به تنهايي مي‌سازم و در نهايت يك دستيار همراهي‌ام مي‌كند. همين امر باعث شد خيلي راحت با برزگر ارتباط برقرار كنم و اعتماد متقابل ميان ما به‌وجود آمد. برزگر هم به واسطه گزارش‌هايي كه از او تهيه‌ شده بود با دوربين ناآشنا نبود. كارگردان من مي‌خواهم شاه بشم روند توليد فيلم را چنين تشريح مي‌كند: وقتي قرار است درباره يك شخصيت فيلم بسازيم، آن شخصيت بايد به لحاظ سينمايي گيرا و قابليت‌هاي ذاتي جذاب داشته باشد. كسي كه جلوي دوربين خوب حرف نمي‌زند به درد سينما نمي‌خورد. خيلي مهم است كه ما وقتي سمت يك موضوع مي‌رويم، خود او علاقه داشته باشد درباره‌اش فيلم ساخته شود.

  • حضور تماشاگران معمولي

گنجي توضيح مي‌دهد: مردم با دسترسي بيشتر به رسانه‌ها به اين شناخت رسيده‌اند كه مستند تنها درباره موضوع‌هاي تاريخي يا حيات وحش نيست. مستند مي‌تواند موضوع‌محور باشد و يك يا چند شخصيت داشته باشد. يكي از اتفاق‌هاي خوب در حوزه مستند و نمايش اين فيلم‌ها، حضور مردم در سينما براي تماشاي فيلم مستند است. خود من به‌عنوان يك مستندساز سعي مي‌كنم فيلم‌هايي بسازم كه تماشاگر آن عموم مردم باشند و حتي مخاطب بين‌المللي را درنظر مي‌گيرم. وي در ادامه به لزوم بازنگري در نوع اكران و نوبت‌هاي نمايش گروه هنر و تجربه تأكيد مي‌كند: حالا كه محلي براي نمايش فيلم‌هاي مستند ايجاد شده و تماشاگران هم با اين نوع فيلم‌ها ارتباط بگيرند، اميدوارم يك بازنگري در چينش اكران فيلم‌ها انجام شود.

  • مستند ديدن در سالن تاريك

مهدي گنجي: وقتي من مي‌خوام شاه بشم را مي‌ساختم، فكر نمي‌كردم فيلم بتواند اكران عمومي داشته باشد. هميشه فيلم‌هاي مستند در محافل خصوصي يا در جشنواره‌ها به نمايش درمي‌آيد اما خوشبختانه اكران عمومي فيلم‌هاي مستند در چند سال اخير، توانسته تماشاگران را به تماشاي مستند‌ها ترغيب كند.

کد خبر 307255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha