پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۹:۳۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: طعم پیشنمازی عنوان مطلبی است که از پایگاه اطلاع‌رسانی دفترحفظ ونشر آثارحضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مدظله العالی) برایتان برگزیده‌ایم

پیشنمازى، یعنى آدم مسجد را واقعاً محل کار خودش بداند؛ قبل از وقت، حتى قبل از دیگران، به آن‏جا برود و اوضاع مسجد را ببیند؛ اگر اشکالاتى در وضع ظاهرى مسجد هست، برطرف کند؛ سجاده‏اش را پهن نماید؛ منتظر مردم بماند که بیایند؛ با یک یک افرادى که مى‏آیند، تا آن‏جایى که مى‏تواند، تماس بگیرد؛ به آنها محبت بکند؛ از آنها احوالپرسى کند؛ اگر مشکلى دارند، در آن حدى که برایش میسور است، برطرف کند؛ نه اینکه پادوى کارهاى خدماتى مردم بشود - در بعضى از مساجد، چنین چیزهایى وجود دارد که قطعاً غلط است - در آن‏جا بنشیند، مردم به او مراجعه بکنند، درد دل بکنند، خودش را بر مردم عرضه کند، در معرض مراجعات مردم قرار بدهد؛ نماز را که تمام کرد، براى مردم مسئله و تفسیرى بگوید؛ حرفى بزند و بلند شود بیرون برود؛ یعنى این‏طورساعتى از وقت خودش را در این‏جا صرف بکند.

 به نظر من، این‏طور پیشنمازى، یک فرد خیلى مفید و مؤثر و بابرکت و جلب کنندۀ عواطف است. در سایۀ چنین پیشنمازى است که وقتى او به آن کسانى که با مسجدش سروکار و رفت و آمد دارند، حتى کسانى که وقت هم نمی کنند به مسجد بروند، اما دورادور مى‏دانند و از دیگران شنیده‏اند که این آقا، چه آقاى خوبى است، اشاره کند که فلان کار باید انجام بگیرد، نه بودجه مى‏خواهد، نه قدرت قانونى مى‏خواهد و نه بخشنامه لازم دارد؛ آن کار طبق نظر و گفتۀ او انجام خواهد گرفت. در مسجد دانشگاه، اگر این روحانى صاحب این مسجد شود و به آن‏جا برود و بنشیند بحث کند، حتماً دانشجویان جذب مى‏شوند. البته ممکن است مدتى نیایند و عده اى هم بدجنسى کنند، لیکن اصلاً دانشجو به یک نفر که مثل پدر با او برخورد کند و مشکلاتش را مرتفع سازد، احتیاج دارد. اگر چنین روحانی ای در آن‏جا باشد، اصلاً امکان ندارد که دانشجویان مراجعه نکنند.

نقل شده در دیدار اعضاى شوراى مرکزى نمایندگان ولى‏فقیه در دانشگاهها 8/7/69
 

کد خبر 30768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز