همشهری‌آنلاین: اکثر مردم جهان معتقدند که نیروهای تحت هدایت آمریکا باید ظرف یک سال عراق را ترک کنند. این اطلی‌ترین یافته یک نظرسنجی توسط بی بی سی است

طبق یافته‌های این نظرسنجی در حدود 39 درصد مردم در 22 کشور گفتند که نیروها باید همین حالا از عراق خارج شوند و 28 درصد از یک خروج تدریجی حمایت کردند. تنها 23 درصد گفتند که خواهان ماندن نیروها در عراق تا زمان ایجاد امنیت در آن کشور هستند.

در آمریکا، از هر چهار نفر یکی از عقب نشینی قریب‌الوقوع حمایت کرد، درحالی که 32 درصد خواهان حل مشکلات امنیتی عراق پیش از به خانه آوردن نیروها بودند.

این نظرسنجی به سفارش سرویس جهانی بی بی سی و با پرسش از 23 هزار و 193 نفر انجام شد.

از مردم سوال شد آیا نیروهای ائتلافی باید فورا عراق را ترک کنند، به یک عقب نشینی تدریجی ظرف یک سال متعهد شوند، یا وقتی اوضاع امنیتی بهبود یافت از آن کشور خارج شوند.

در 19 کشور، اکثریت پرسش شوندگان معتقدند که نیروهای خارجی باید یا فورا یا به تدریج ظرف یک سال عراق را ترک کنند.

تنها در سه کشور - کنیا، فیلیپین و هند - اکثریت خواهان عقب نشینی ظرف یک سال نبودند.

36 درصد از کسانی که در هند در نظرسنجی شرکت کردند از اظهار نظر خودداری کردند یا گفتند "نمی‌دانند".

کشورهای اسلامی از جمله اندونزی (65 درصد)، ترکیه (64 درصد) و مصر (58 درصد) در میان مشتاق‌ترین کشورها برای خروج فوری از عراق بودند.

اما عقب نشینی فوری در کشورهای استرالیا (22 درصد)، آمریکا (24 درصد) و بریتانیا (27 درصد) محبوبیت خیلی کمتری داشت. هر سه کشور در عراق نیرو دارند.

حضور دائمی
در روزهای اخیر رهبران آمریکا، استرالیا و بریتانیا گفته‌اند که نیروهای نظامی باید در عراق بمانند تا امنیت در این کشور برقرار شود.

هر سه کشور می‌گویند در مقابل مردم عراق تعهد دارند در کشور آنها بمانند تا نیروهای محلی توان تضمین امنیت را پیدا کنند.

اما داگ میلر از "گلوب اسکن" که این نظرسنجی را برای بی بی سی انجام داد گفت نتیجه مطالعه نشان می‌دهد که "وزن افکار عمومی جهان" علیه این کشورهاست.

از شرکت کنندگان در نظرسنجی سوال شد آیا معتقدند که آمریکا پایگاه‌های دائمی در عراق ایجاد خواهد کرد یا نه.

نیمی از پرسش شوندگان معتقدند آمریکا چنین خواهد کرد، درحالی که 36 درصد فرض کردند همه نیروها پس از تثبیت عراق آن کشور را ترک خواهند کرد.

این یافته‌ها حاکی از آن است که حمایت از ادامه حضور نیروهای خارجی در عراق تا زمان بهبود امنیت، از فوریه 2006 تاکنون - که نظرسنجی قبلی بخش جهانی بی بی سی منتشر شد - افت قابل توجهی کرده است.

نیک چایلدز، خبرنگار امور جهانی بی بی سی، می‌گوید با گذشت چهار سال از تهاجم جنجالی به عراق، عجیب نیست که افکار عمومی در سطح بین‌المللی در مورد حضور نیروهای خارجی چنین منفی است.

کد خبر 30794

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز