همشهری آنلاین: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه هشتم مهر ۹۴ در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.

zarif

به گزارش خبرگزاري صداوسيما، سخنراني محمد جواد ظريف در اين نشست شوراي امنيت سازمان ملل که با عنوان ' رفع مناقشات در خاورميانه و شمال آفريقا و مقابله با تروريسم درخاورميانه ' برگزارشد به زبان انگليسي صورت گرفته که اداره کل ديپلماسي رسانه اي وزارت امور خارجه متن کامل فارسي آن را به اين شرح به اين خبرگزاري ارسال کرده است:

در عصر جهاني شدن که تهديدها مرز نمي شناسند، افراط گرايي خشونت طلب همچنان در حال شيوع است و مناطق دور و نزديک را درگير مي کند. موج پناهندگان و مهاجران در اروپا و دهها هزار تروريست خارجي که بين خاورميانه و جوامع خود در حال تردد هستند، حکايت از جهاني شدن بحران جاري دارد. جاي نگراني شديد است که مطابق يک برآورد اخير، روند عزيمت تروريستهاي خارجي به عراق و سوريه همچنان در حال اوج گيري است.

اين امر حاکي از آن است که تلاشهاي بين المللي براي کنترل اين جريان به هيچ روي کافي نبوده است. هيچ يک از اعضاي جامعه بين المللي نمي تواند خود را از عواقب بحران جاري در منطقه ما مصون تصور کند. از آنجا که اين تهديد جهاني است، دفع آن نيز مستلزم تلاشي جدي، فکر شده و جهاني است.

براي موفقيت در اين مبارزه ذهنيتي نو به دور از الگوهاي کهنه که بر مبناي حذف و برد و باخت استوار بودند و به چيزي جز تقابل نينجاميدند، نياز است.

رياست محترم جمهوري اسلامي ايران در سخنراني شان در مجمع عمومي سازمان ملل با توجه به لزوم برخوردي جهاني با اين تهديدات بر نظر خود مبني بر تشکيل يک جبهه متحد عليه افراط گرايي خشونت طلب تاکيد کردند و پيشنهاد تدوين يک برنامه عمل جامع براي اين منظور را اراده دادند.

تشکيل چنين جبهه اي به ويژه از آنجا ضروري است که تهديدات تداوم يافته، عواقب انساني بسيار وخيمي در پي داشته و ائتلاف بين المللي موجود نيز نتوانسته است توفيقي در نيل به اهداف خود داشته باشد.

برنامه عمل جامع که از سوي رئيس جمهور ايران پيشنهاد شده، بايد بتواند برمبناي اجماع گسترده بين المللي موجود در مورد ضرورت ريشه کن کردن افراط گرايي خشونت طلب، اقدامات عملي موثري را که تا کنون صورت نگرفته است، مشخص کند.

اين برنامه عمل بايد بر مبناي اصول مندرج در منشور سازمان ملل و در جهت تلاش براي تعديل ذهنيتهاي موجود و حرکت در جهت الگويي نو تدوين شود و از جمله در صدد حمايت از يک جبهه فرهنگي و ايدئولوژيکي عليه ايدئولوژيهاي افراطي برآيد. اين برنامه همچنين بايد عواملي مانند ديکتاتوري، فقر، فساد و تبعيض را که زمينه ساز افراط هستند، مورد توجه قرار دهد و شامل تدابيري براي مبارزه با اسلام هراسي باشد.

تدابيري نيز بايد در اين برنامه براي بسيج همه کشورهاي منطقه جهت جلوگيري از تامين مالي و جذب نفرات توسط تروريستها و تردد آزادانه آنها از مرزها اتخاذ شود. از آنجا که تداوم اشغال اراضي فلسطين و جنايات رژيم اسرائيل عليه مردم فلسطين براي شعله ور تر کردن افراط گرايي مورد سوءاستفاده قرار گرفته ، ضروري است که در برنامه عمل به اين موضوع هم توجه ويژه شود. در خاتمه اجازه دهيد تاکيد کنم که ما در ايران کاملا آگاهيم که افراط گرايي، تروريسم، ذهنيت تکفيري و فرقه گرايي چالشهايي هستند که همه ما در منطقه و فراتر از آن را تهديد مي کند و ضروري است که به صورت دسته جمعي به اين چالشها پاسخ داده شود.

ما متاسفيم که يک يا دو همسايه ما از درک تهديد و سرنوشت مشترک ما ناتوان هستند و به اين علت برخوردهايي غير مسئولانه دارند که از جمله در سياست هاي منطقه اي آنها و اخيرا در نحوه رفتارشان با قربانيان فاجعه اخير در منا بروز و ظهور يافته است. جهان هنوز همدستي آنها در ايجاد القاعده و طالبان و جنايات صدام عليه مردم ما و مردم خودش را فراموش نکرده است.

اينها از جمله عوامل عمده اي بودند که به ظهور افراط گرايي خطرناک تکفيري انجاميدند. اما ما ايرانيان به اندازه کافي مدبر هستيم که بدانيم که نبايد در گذشته بمانيم و ضروري است که از راه گفتگوهاي جدي و همکاري براي حل مشکلات بکوشيم، زيرا ما با جديت معتقديم که امنيت همسايگان ما امنيت خود ما است. ما قويا اميدواريم که يک يا دو همسايه ما نيز که از قافله عقب افتاده اند، واقعيتهاي موجود را بپذيرند و به شکلي مثبت و به نحوي مسئولانه به فراخوان براي عمل، گفتگو و همکاري در سطح منطقه پاسخ گويند.

 

کد خبر 309042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha