به گزارش ایسنا، در آستانه فرا رسیدن ایام سوگواری و عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین (علیهالسلام)، لزوم واکاوی چیستی فلسفه برپایی مراسم عزا در مصائب حضرت سید الشهدا (علیهالسلام) بیش از پیش احساس میشود، از این رو در این نگاشته مهمترین مولّفههای کلیدی در این مسأله با بهرهگیری از اندیشههای آیتالله مکارم شیرازی ارائه میشود.
- تأکید روایات در برپایی مجلس عزاداری امام حسین (علیهالسلام)
به یقین تأکید و توصیهای که در روایات نسبت به برپا نمودن مجالس عزا و گریه بر مصائب امام حسین علیهالسلام وارد شده است، نسبت به هیچ یک از امامان معصوم علیهمالسلام حتّی وجود مقدّس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وارد نشده است. گویا در این مسئله سرّی نهفته است که ائمّه اطهار علیهم السلام اینهمه آن را مورد تأکید و سفارش قرار دادهاند.(1)
- حفظ مکتب اهل بیت علیهمالسلام
در تبیین چیستی تأکیدات بی شائبه ائمۀ معصومین (علیهمالسلام) به لزوم برپایی عزاداری امام حسین (علیهالسلام) باید گفت: به اعتراف دوست و دشمن، مجالس عزای امام حسین علیهالسلام عامل فوقالعاده نیرومندی برای بیداری مردم است و راه و رسمی است که آن حضرت آن را به پیروان خود آموخته تا ضامن تداوم و بقای اسلام باشد.(2)
همچنین اهمّيت برپایی این مجالس و رمز تأکید ائمّه اطهار علیهمالسلام بر حفظ آن، آنگاه روشنتر میشود که ملاحظه کنیم شیعیان در عصر صدور این روایات به شدّت در انزوا به سر میبردند و تحت فشارهای گوناگون حکومت امویان و عبّاسیان چنان گرفتار بودند که قدرت بر انجام کوچکترین فعاليت و حرکت سیاسی و اجتماعی نداشتند و چیزی نمانده بود که به کلّی منقرض شوند ولی مجالس عزای امام حسین علیهالسلام آنان را نجات داد و در پناه آن، تشکّل و انسجام تازهای یافتند و به صورت قدرتی چشمگیر در صحنه جامعه اسلامی ظاهر شده و باقی ماندند.(3)
به همین دلیل، برپایی این مجالس در روایات به عنوان «احیای امر اهلبیت علیهم السلام» تعبیر شده است. امام صادق علیهالسلام در مورد این گونه مجالس فرمودند: «إِنَّ تِلْکَ الْمَجالِسَ أُحِبُّها فَأَحْیُوا أمْرَنا؛ این گونه مجالس (شما) را دوست دارم، از این طریق مکتب ما را زنده بدارید!».(4) و (5)
- وحدت امت اسلامی
بی شک تأکید ائمّه اطهار علیهمالسلام به ضرورت برگزاری مراسم عزاداری حسینی علیهالسلام، بر مبنای «وحدت مردم» استوار است، به گونهای که امروزه در ایّام شهادتش میلیونها انسان با اختلاف طبقات و نژاد و مذهب در هر کوی و برزن به عزاداری آن حضرت بپاخاسته و گرد بیرق حسینی اجتماع میکنند.
هر ملّتی برای بقا و موفقيت خویش محتاج به عامل وحدت و اجتماع است. بدون شک بهترین عامل وحدت پیروان اهل بیت علیهمالسلام که با کمترین زحمت و کمترین هزینه میتواند تودههای میلیونی را حول یک محور جمع کند، همین مراسم عزاداری حسینی است.(6)
- احیاء اهداف امام حسین (علیهالسلام) در ظلمستیزی
بدیهی است از جمله اهداف و عوامل برپایی عزاداری، زنده نگه داشتن تاریخ امام حسین علیهالسلام و هدف او، یعنی مبارزه با ظلم و ذلّت است، لذا باید عزاداری به گونهای محقق شود که همگان را به اهداف آن پیشوای بزرگ آشنا سازد که عزاداری، حمایت از مکتب امام حسین علیهالسلام در ظلمستیزی و اعلام برائت و بیزاری از ظالمان از جمله شاخصههای وجودی برپایی مراسم سوگواری امام حسین (علیهالسلام) است.
- پیوند عاطفه و بصیرت، مقوّم مقوله استکبارستیزی
باید اذعان کرد برپایی مراسم سوگواری و عزاداری بر مبنای گریه بیانگر عواطف و عشق به بنیانگذار این مکتب است که درس شجاعت و ایمان و ظلمستیزی را به ما آموخت. مگر میشود رابطه عمیقِ عاطفی باشد، و قطرههای اشک در مصائب آنها جاری نشود، لذا گریهها به خاطر ظلمهایی است که دشمنان بر آنها روا داشتند و در واقع اعلان جنگ با دشمنان ایشان، و به تعبیر دیگر با ظالمان و ستمگران دنیاست. علاوه بر این، صحنههای کربلا چنان بوده است که هر کس کمترین عاطفهای داشته باشد، با شنیدن آن متأثر میشود این همان رابطه و پیوند عاطفی است.(7)
- سخن آخر
اصل عزاداری که باعث بیداری و آگاهی امّت اسلامی و دارای جنبه ظلمستیزی است در واقع مکتبی است برای پرورش صفات برجسته انسانی، از این رو باید گفت عاشورا یک «حادثه» نبود بلکه یک «جریان تاریخی» بود. جریان مبارزه حق و باطل، عدالت و ظلم به نحوی و این مبارزه در همه اعصار و قرون ادامه دارد و عاشورای حسینی درس لازم را برای پیروزی حق بر باطل به طرفداران حق میدهد و شعار«هیهات منا الذّله» بیانگر این جهاد پرارزش است و ما از این درس در طول تاریخ استفاده فراوان بردهایم.(8)
* معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله مکارم شیرازی
1 عاشورا ریشهها، انگیزهها، رویدادها، پیامدها، ص66.
2 عاشورا ریشهها، انگیزهها، رویدادها، پیامدها، ص: 70.
3 همان.
4 وسائل الشیعة، ج 10، ص 391- 392، ح 2.
5 عاشورا ریشهها، انگیزهها، رویدادها، پیامدها، ص: 71.
6 عاشورا ریشهها، انگیزهها، رویدادها، پیامدها، ص: 72.
7 احکام عزاداری، ص: 31.
8 احکام عزاداری، ص: 32.
نظر شما