همشهری آنلاین: استاد حوزه علمیه قم گفت: خروجی مجالس حسینی باید وحدت، همدلی و انسجام بین مردم و مومنین و جذب‌کننده دل‌ها به سمت خداوند باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان

به گزارش ايرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان افزود: اگر خروجی مجلس روضه یا عزاداری حسینی، نفاق، کینه، تفرقه و جدایی بین مردم باشد آن مجلس قطعا حسینی نیست و در راستای فلسفه عاشورا نخواهد بود.

وی گفت: مجلس عزاداری حسینی نباید تولید کینه، نفرت و عداوت بین مومنین و عزاداران کند، اگر مداحان و خطبا بخواهند مسائل جناحی و اشخاص حقیقی و حقوقی را مطرح کنند آن مجلس کینه و عداوت خواهد شد.

غرویان با اشاره به لعن و نفرین در برخی عزاداری‌ها نیز گفت: لعن یک رفتاری است که حکم فقهی دارد و در روایت هم داریم «لاتکون لعنا»، کنایه این است که لعن حکم فقهی دارد و هر کس را به تشخیص خود نمی توانیم مورد لعن و نفرین قرار دهیم ، باید فردای قیامت پاسخگو باشیم.

وی ادامه داد: مجلس امام حسین (ع) باید به گونه‌ای نباشد که دل‌ها را کینه‌ای کند بلکه باید مجلس نور و روشنایی دل‌ها باشد، باید مطالب زیبا و اخلاقی که در اسلام و شیعه فراوان داریم فضای مجلس حسینی را پر کند.

این استاد حوزه تاکید کرد: لعن و نفرین‌ها در این مجالس باشکوه، ضرورتی ندارد مگر در مواردی که قاتلان امام حسین (ع) مورد نفرین قرار گیرد که خود حضرت زینب (س) و امام حسین (ع) آنها را نفرین کردند.

غرویان با اشاره به رسوخ برخی موسیقی‌ها در مجالس عزاداری نیز گفت: موسیقی که در ایام عاشورا استفاده می‌شود مراقب باشیم از شان و مقام اهل بیت (ع) کم نکند، باید قداست عاشورا محفوظ بماند و سطح موسیقی‌ها نازل کوچه و بازاری نباشد که باعث وهن ائمه اطهار (ع) شود.

وی ادامه داد: در برخی عزاداری‌ها و مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی از موسیقی‌های فاخر و سنتی استفاده می‌شود که همطراز شأن ائمه اطهار (ع) است ولی بقیه موسیقی‌ها مناسب نیست.

کد خبر 310559

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha