چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۴
۰ نفر

گروه بورس: بزرگترین خصوصی‌سازی تاریخ ایران به ارزش یک میلیارد دلار در بورس تهران انجام شد.

سازمان خصوصی‌سازی، 20 درصد از سهام دولت را در شرکت ملی صنایع مس ایران به ارزش یک‌هزار و 27 میلیارد تومان معادل یک میلیارد دلار به بخش خصوصی واگذار کرد.این واگذاری برمبنای سیاست‌های اصل 44 و براساس مصوبه هیأت عالی واگذاری و هیأت وزیران انجام شد.

براساس مصوبه هیأت عالی واگذاری، سازمان خصوصی‌سازی اجازه دارد تا 2 بلوک 20 درصدی سهام شرکت ملی صنایع مس ایران را به بخش خصوصی واگذار کند. سازمان خصوصی‌سازی از سال گذشته تاکنون 7 درصد از سهام این شرکت را به صورت تدریجی در بورس عرضه کرده بود.

قرار است دومین بلوک 20 درصدی سهام شرکت مس روز 28 شهریور ماه در بورس به فروش برسد.براساس آخرین اطلاعات دریافتی این میزان سهام توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، گروه بهمن و سایپا خریداری شده است.

مسئولین سازمان خصوصی‌سازی پیش از این حضور سرمایه‌گذاران خخارجی در این مزایده خبر داده بودند اما سرمایه‌گذاران خارجی در این مزایده بین‌المللی شرکت نکردند و در نهایت سهام مس توسط یک کنسرسیوم داخلی خریداری شد.

این در حالی است که نماد بلوک 20 درصدی سهام شرکت مس از ساعت 10 صبح دیروز در نماد « ژعمده» باز بود اما اولین قیمت در ساعت 20 :12 به قیمت 877 تومان و 4 ریال برای هر سهم ارائه شد و در نهایت در ساعت28: 12به همین قیمت به فروش رفت.

آخرین اخبار حاکی از آن است که شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی که  در صدر این کنسرسیوم، قصد خرید سهام مس را داشت تا آخرین لحظات، با برگزاری جلسات فشرده در صدد تصمیم برای خرید سهام مس بود.

پیش از این قرار بود تا خریدارانی که قصد دارند در قالب یک کنسرسیوم سهام مس را خریداری کنند یکدیگر را تضمین کنند، اما سازمان خصوصی‌ در آخرین دقایق این شرط را برداشت.

سیدمهدی عقدایی، معاون سازمان خصوصی‌سازی در مورد تضمین گروهی خریداران گفت: برای اینکه تعداد خریداران سهام افزایش پیدا کند در آخرین لحظات تصمیم گرفتیم تضمین گروهی خریداران سهام را حذف کنیم و دیگر نیازی نیست که خریداران برای خرید سهام شرکت مس یکدیگر را تضمین کنند.

وی افزود: هر یک از خریداران در قبال بخش خریداری شده مربوط به خود، مسئول پرداخت وجه است.

سازمان خصوصی‌سازی برای دریافت این وجه از طرف خریدار، 30 روز کاری در نظر گرفته است.

پیش از این در شرایط خرید اقساطی بلوک‌های 20 درصدی سهام ملی مس ایران مقرر شده بود که همه خریداران به صورت تضمینی مسئول پرداخت اقساط معامله باشند و باید همه چک‌ها و سفته‌های تضمینی اقساط معامله را تضمین می‌کرند که با توجه به تصمیم سازمان خصوصی‌سازی این موضوع منتفی شد.

عرضه موفقیت‌آمیز بود

در همین رابطه غلامرضا حیدری کردزنگنه، رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی،درباره واگذاری بلوک 20 درصدی سهام شرکت مس گفت: این عرضه جزء بزرگترین عرضه‌های کشور و حتی خاورمیانه بود.

وی با بیان اینکه عرض بلوک 20 درصدی سهام شرکت مس با موفیت انجام شد گفت: بلوک بعدی شرکت مس در روز 28 شهریور ماه انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به واگذاری سهام شرکت مس حجم واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی از ابتدای سال تاکنون چقدر بوده است؟ گفت: با در نظر گرفتن این واگذاری حجم واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی از ابتدای سال تاکنون به  یک‌هزارو 400 میلیارد تومان رسید.

زنگنه تأکید کرد: پس از واگذاری سهام شرکت مس، سهام شرکت‌های فولاد خوزستان،
فولاد مبارکه اصفهان و آلومینیوم ایران در قالب یک مزایده بین‌المللی واگذار خواهد شد.

وی همچنین از آغاز واگذاری‌های گسترده در مهر ماه خبر داد.

کد خبر 31294

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز