شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

کار تدوین برنامه ملی عملیاتی حفاظت از پلنگ به پایان رسیده و از ابتدای سال۹۵به‌مدت ۵سال اجرایی می‌شود.

پلنگ

مديركل دفتر حفاظت و مديريت شكار و صيد سازمان حفاظت محيط‌زيست با اعلام اين خبر به ايرنا گفت كه براساس اطلاعات دريافتي، در 8سال گذشته 166قلاده پلنگ و عمدتا در استان‌هاي فارس، گلستان، كرمان، زنجان، ايلام، خراسان‌رضوي و خراسان‌شمالي تلف شده‌اند.

علي تيموري، تصادفات جاده‌اي، شكارچيان متخلف و دامداران را مهم‌ترين عوامل تلفات پلنگ معرفي كرد و افزود: كاهش طعمه و كم شدن وسعت زيستگاه‌هاي مطلوب از ديگر تهديدات حيات پلنگ‌هاست، همين عوامل سازمان محيط‌زيست را بر آن داشت تا به تهيه و تدوين برنامه‌اي جامع براي حفاظت از اين گربه‌سان ارزشمند اقدام كند. وي افزود: بر اين اساس كار تهيه برنامه حفاظتي پلنگ با استفاده از پراكنش اين‌گونه و با همكاري ادارات كل 31استان، 8دفتر تخصصي سازمان محيط‌زيست، بيش از 60مركز علمي و دانشگاهي و 220گروه مردم‌نهاد آغاز و اكنون تدوين آن به پايان رسيده و مراحل نهايي را طي مي‌كند.

وي افزود: در اين برنامه علاوه بر توجه به برنامه حفاظت به روش‌هاي مختلف به بحث بيمه پلنگ نيز پرداخته شده است، در اين بحث 2محور مدنظر قرار گرفت يكي بيمه شدن گونه پلنگ و ديگري بيمه كردن خسارات ناشي از عملكرد پلنگ، به‌عنوان مثال خسارت پلنگ به دامداران و كشاورزان مدنظر قرار گرفت.

تيموري گفت: نكته مهم درحفاظت از پلنگ اين است كه با هدف پيشگيرانه در ابتداي سال94 اقدام به بازبيني ميزان ضرر و زيان حيات‌وحش كرديم كه بر اين اساس ميزان جرايم به‌گونه‌هاي جانوري تا چندين برابر افزايش يافت و به تصويب شوراي‌عالي محيط‌زيست رسيد ازجمله جريمه ضرر و زيان به پلنگ از 5ميليون تومان سال93 به 80ميليون تومان افزايش يافت.

کد خبر 315294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha