دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۷
۰ نفر

گروه زندگی: انجمن توانبخشی اجتماعی باور، در راستای عمل به اهداف و برنامه‌های توانمندسازی خود با همکاری مرکز توانبخشی رفیده، کارگاه آموزشی ICF را برگزار کرد.

در این کارگاه که نمایندگان انجمن‌های ضایعه نخاعی، نخبگان معلول، رماتیسم ستون فقرات، حمایت سبز پارسیان و مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد حضور داشتند، خانم فهیمی استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشکده توانبخشی ایران به ارائه رویکرد نوین سازمان بهداشت جهانی درخصوص طبقه‌بندی عملکرد افراد پرداخت که جایگزین روش دسته‌بندی افراد معلول براساس میزان معلولیت آنهاست.

در روش جدید وضع جسمی فرد تنها یکی از ملاک‌های طبقه‌بندی قرار گرفته و ملاک دسته‌بندی افراد نیست بلکه در کنار شرایط جسمانی، بعد ذهنی، روحی و همچنین مشارکت فرد در فضاهای اجتماعی نیز مد نظر قرار می‌گیرد، به‌طوری‌که حتی اگر یک فرد دچار معلولیت جسمی شدیدی باشد ممکن است از لحاظ مشارکت اجتماعی بسیار بالاتر و فراتر از فردی قرار گیرد که در ظاهر هیچ مشکل بارزی نداشته اما برای جامعه و اطرافیانش سودمند نیست.

 نکته قابل توجه اینکه ICF منحصر به قشر یا گروه خاصی از معلولین نیست بلکه افراد سالم نیزهر یک در این روش یک کد خواهند داشت که بیان‌کننده وضعیت جسمی، روحی و همچنین مشارکت و فعالیت ایشان است. این کارگاه که با شرکت قریب به 30 نفر از دوستان و همراهان انجمن باور و با حمایت واحد آموزش توانبخشی رفیده برگزار شد، مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت

کد خبر 31669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز