اگر معلول جسمی- حرکتی باشید رفت و آمد در خیابانهای شهر کابوسی است که رهایتان نمیکند.معلولان نیازمند حضور اجتماعیاند، تا بتوانند بهعنوان شهروندان درجه یک حق و حقوقشان را پیگیری کنند.
اما حملونقل این گروه از شهروندان در سراسر کشور به گرهی تبدیل شده که گشودنی نیست.
علی همت محمود نژاد، رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان، معتقد است که تدابیر در نظر گفته شده برای رفت و آمد معلولان پاسخگوی نیازشان نیست.
او با اعتراض به سهلانگاری مسئولان نسبت به اهمیت این موضوع گفت: انجمن حمایت از حقوق معلولان سال گذشته دستور خرید 50دستگاه خودروی ون مناسب حملونقل معلولان را از رئیسجمهوری دریافت کرد و با اینکه انتظار میرفت این تعداد خودرو هر چه سریعتر خریداری شده و در اختیار انجمن قرار بگیرد با گذشت زمانی نسبتا طولانی هنوز این کار انجام نشده است.
شرکت بهزیستکار، وابسته به سازمان بهزیستی کشور، هم اکنون تنها شرکتی است که کار حملونقل معلولان را بر عهده دارد.
معلولان متقاضی استفاده از سرویسهای شرکت بهزیست کار با تماس تلفنی نسبت به رزرو سرویس اقدام کرده و این شرکت موظف است بر اساس برنامه تعیین شده به معلولان سرویس دهی کند.
اما معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی که امکان استفاده از سرویس دهی شرکت بهزیستکار را دارند همواره از نوع خدمات دهی این شرکت ناراضیاند.
به گفته محمودنژاد نارسایی خدمات حملونقل معلولان به ویژه با شروع سال تحصیلی دوچندان میشود، با شروع مهرماه معلولان دانشآموز و دانشجو باید سر ساعت در کلاس حاضر شوند، میزان تقاضا بالا میرود و نیاز معلولان چندین برابر فصل تابستان خواهد بود.
او معتقد است که شرکت بهزیست کار هرگز نتوانسته است در حد انتظار معلولان ظاهر شود و با توجه به اینکه نیاز معلولان به رفتوآمد نیازی جدی است باید مسئولان نسبت به این مسئله حساستر باشند.
مسئولان شرکت بهزیست کار اما حرفهای دیگری برای گفتن دارند، آخرین دلیل ارائه شده کمبود بنزین برای خودروهای این شرکت بودهاست.
ابوالحسن فقیه، رئیس سازمان بهزیستی، در آخرین اظهار نظر خود نسبت به حل مشکل حملونقل معلولان گفت: با دستور رئیسجمهوری نسبت به تأمین بنزین این مشکل به سرعت حل خواهد شد.
به این ترتیب بر اساس گفتههای رئیس سازمان بهزیستی: بهدنبال دستور رئیسجمهوری برای حل مشکل بنزین توانجویان و مذاکره با ستاد تبصره ۱۳، تا هفته آینده کارت سوخت خودروهای توانجویان و خودروهای بهزیست کار شارژ میشود.
او در پاسخ به اینکه چرا تنها یک شرکت به صورت انحصاری کار حملونقل معلولان را انجام میدهد، گفت: ما از ورود سایر شرکتها به این بخش استقبال میکنیم و منتظریم تا بخش خصوصی وارد کار شده و کار حملونقل معلولان را بر عهده بگیرد.
کاظم نظم ده، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، درباره ورود شرکتهای خصوصی به بحث حملونقل معلولان گفت: بر اساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و نیز با تکیه بر اصل 44 قانون اساسی کشور سازمان بهزیستی میتواند انجام امور توانبخشی به معلولان را به بخش خصوصی واگذار کند.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه حملونقل معلولان نیز از جمله خدمات توانبخشی است، افزود: سازمان بهزیستی میتواند از بخشهای غیردولتی و خصوصی برای انجام تردد معلولان استفاده کند و به این ترتیب ارائه خدمت به معلولان را در این بخش با نظارت کافی به این بخش بسپرد.
او با تأکید بر اینکه در 10 سال گذشته تنها شرکتی که این کار را در کشور بر عهده گرفته است شرکت بهزیست کار بوده، گفت: به تازگی یک شرکت دیگر نیز در این بخش فعال شده و ما امیدواریم که سایر شرکتهایی که توانایی انجام این کار را دارند اقدام کنند.
نظم ده میزان اعتبار ایاب و ذهاب معلولان را برای امسال یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعلام کرده و گفت: این اعتبار بنا بر تعداد معلولان بین استانهای متفاوت تقسیم شده و بهطور کامل باید صرف رفت و آمد معلولان شود.
به گفته معاون توانبخشی سازمان بهزیستی مهمترین دلیلی که سبب شده است تا سایر شرکتهای خصوصی نسبت به آغاز فعالیت در این زمینه اقدام نکنند ناکافی بودن میزان بودجه خاص ایاب و ذهاب معلولان در سالهای گذشته بودهاست.
و معتقد است که با تقویت بودجه ایاب و ذهاب معلولان بخش خصوصی نسبت به مشارکت در این بخش تشویق خواهد شد.
نظم ده عدم اجرای قانون جامع معلولان را دلیل دیگر ضعف حملونقل معلولان عنوان کردهاست.