چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۹:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: فلیپ گونزالس نخست وزیر سابق اسپانیا امروز چهارشنبه هشتم شهریور با مقامات ایرانی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش دفتر امور رسانه‌های ریاست جمهوری ، احمدی نژاد عصر چهارشنبه در دیدار نخست وزیر اسبق اسپانیا با اشاره به دوگانگی و تبعیض موجود در مواضع برخی کشورهای غربی درقبال موضوع هسته‌ای کشورها، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بعنوان یکی از اعضای ‪ NPT‬وبراساس قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آغاز راه تولید سوخت هسته‌ای آن هم برای مصارف صلح آمیز است ، ولی آمریکا پیمان ‪ NPT‬را امضا نکرده‌ است و در حالیکه نسل سوم بمب اتمی خود را آزمایش می‌کند ، می‌گوید ایران خطری برای جهان است که این یک نوع بی عدالتی و رویارویی باواقعیت‌هاست.

احمدی نژاد با بیان اینکه تحریم نمی‌تواند ملت ایران را از تصمیم خود برای فتح قله‌های افتخار و پیشرفت منصرف کند ، گفت: بسیاری از موفقیت‌های کشور از جمله دستیابی به چرخه سوخت هسته‌ای و تولید آب سنگین درشرایط تحریم حاصل شده است ، بنابر این کشورهای اروپایی بهتر است در تصمیم‌گیری خود مستقل باشند و از طریق مذاکره مسایل را حل وفصل کنند.

رییس جمهوری همچنین ریشه بحران خاورمیانه را وجود رژیم جعلی صهیونیستی دانست و تاکید کرد: تحمیل این رژیم به مردم منطقه علاوه برخسارت‌های وارده بر مردم منطقه ، موجب ضرر کشورهای اروپایی نیز شده است. زیرا مردم منطقه مسبب جنایات رژیم صهیونیستی را حمایت‌های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی می‌دانند.

رییس جمهوری همچنین مواضع اخیر دولت اسپانیا را درخصوص مسایل منطقه، منطقی و مثبت ارزیابی کرد و گفت: تصمیم دولت اسپانیا برای خروج نیروهای خود از عراق باعث خوشحالی مردم عراق شد و این نشان می‌دهد اتخاذ سیاست مستقل از سوی کشورهای اروپایی موجب رویکرد مثبت مردم منطقه نسبت به آنها می‌شود.

فیلیپ گونزالس نخست وزیر اسبق اسپانیا نیز در این دیدار نقش ایران را در منطقه کلیدی و حیاتی دانست و با اشاره به حق مسلم ایران در داشتن فن آوری صلح آمیز هسته‌ای ، ابراز امیدواری کرد مساله هسته‌ای ایران با ادامه مذاکرات حل وفصل شود.

فیلیپ گونزالس همچنین با اشاره به شکست رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر با لبنان تاکید کرد: اسراییل فکر می‌کرد توان نظامی، موجب پیروزی می‌شود ولی اینگونه نشد واسراییل در سیاست‌های خود درمنطقه باشکست مواجه شده‌است.

نخست وزیر اسبق اسپانیا افزود: اسپانیا از تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت می‌کند و معتقد است تنها راه حل بحران عراق نیز خروج نیروهای اشغالگر از این کشور است.


هاشمی رفسنجانی: پرونده هسته‌ای باید از طریق مذاکره حل و فصل شود

آیت‌الله "اکبر هاشمی رفسنجانی" رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در دیدار "فلیپه گونزالس"رهبر حزب حاکم سوسیالیست و نخست وزیر پیشین اسپانیا با اشاره به مسائل هسته‌ای اظهار امیدواری کرد در قالب مذاکرات و برمبنای پذیرفته شده و مورد قبول بین‌المللی ابهامات موجود در این زمینه حل و فصل گردد.

به گزارش دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام،هاشمی رفسنجانی دراین دیدار ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط و مناسبات دو کشور در همه زمینه‌ها ،با اشاره به نقش مهم اسپانیا در اتحادیه اروپا خواستار ایفای نقش فعالتر این کشور در مسائل بین‌المللی گردید.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه طی سالهای اخیر روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف پیشرفتهای همه‌جانبه‌ای داشت، اظهار امیدواری کرد:
مقامات دو کشور دامنه همکاریهای خود را برای تعمیق هرچه بیشتر مناسبات دوجانبه گسترش دهند.

هاشمی رفسنجانی ارائه راه‌حل‌هایی که در برگیرنده حقوق حقه ملت و آوارگان فلسطینی باشد را برای بازگشت آرامش به منطقه مورد تاکید قرار داد و برخورد قاطع جوامع بین‌المللی با کشتار مردم بی‌دفاع فلسطین و تجاوز به خاک لبنان را ضروری دانست.

"فلیپه گونزالس" رهبر حزب حاکم سوسیالیست و نخست وزیر پیشین اسپانیا نیز در این دیدار با تجلیل از فرهنگ و تمدن ایران،گفت:ایران به عنوان کشوری مهم در دنیا و استراتژیک در منطقه خاورمیانه می‌تواند نقش خود را در برقراری صلح و امنیت بین‌المللی به خوبی ایفا کند.

رهبر حزب حاکم سوسیالیست اسپانیا استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را حق غیرقابل انکار ایران دانست و تاکید کرد:موضوع پرونده هسته‌ای ایران باید از راههای مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک حل و فصل شود و هرگونه راه‌حل دیگری نمی‌تواند در برگیرنده منافع جهانی باشد.

نخست وزیر پیشین اسپانیا جمهوری اسلامی ایران را کشور دوست اسپانیا خواند و گفت: این دیدار و تبادل‌نظر در مورد موضوعات مورد علاقه در فضای دوستانه، شرایط را برای گسترش هرچه بیشتر روابط فیمابین فراهم می‌کند.

طرفین در این دیدار در مورد مسائل منطقه به ویژه لبنان،فلسطین و عراق به تبادل‌نظر پرداختند و تاکید داشتند: مشکلات منطقه بدون حل مساله فلسطین، خروج بیگانگان از کشور مستقل عراق و احترام به تمامیت ارضی لبنان امکانپذیر نمی‌باشد.

دیدار با رییس قوه قضاییه

همچنین فیلیپ گونزالس، امروز(چهارشنبه) با آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی  رییس قوه قضاییه دیدار کرد.

در این دیدار،آیت الله شاهرودی مواضع اخیرسیاسی اسپانیا در قبال منطقه خاورمیانه و عراق را مثبت ارزیابی کرد. وی با اشاره به حوادث اخیر لبنان و وضعیت عراق، اقدامهای کشورهای استعمارگر آمریکا و انگلیس در قبال منطقه را، اقدامهایی نافرجام و بدون نتیجه دانست.

رییس قوه قضاییه گفت: مردم کشورهای منطقه و خاورمیانه معتقدند برخی دولتها شعارهای آزادی و دمکراسی را در قالب تحقیر ملتها و بصورت تحمیلی القاء می‌کنند، در صورتی که هیچ آزادی و دمکراسی بدون خواست ملتها امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به وجود تبعیض در برخورد با کشورهای دنیا، افزود: ملتها احساس می‌کنند در برخورد با کشورها در زمینه کسب امتیازات، تکنولوژی و پیشرفت، تبعیض وجود دارد، برای برخی کشورها برخی امتیازات آزاد و برای برخی دیگر کسب این امتیازات غیرمجاز است که نمونه این تبعیض موضوع انرژی هسته‌ای در ایران است.

رییس قوه قضاییه با اشاره به شعار دمکراسی کشورهای غربی گفت: کشورهای غربی در حالی دم از دمکراسی می‌زنند که خود در سازمانهای بین‌المللی مثل سازمان ملل قائل به وجود دمکراسی در بین دولتها نبوده و حق و حقوق خاصی را برای چند کشور قائل می‌شوند که این خود نمونه آشکار تضاد بین شعارها و عملکردشان است.

فیلیپ گونزالس نخست وزیر اسبق اسپانیا نیز در ابتدای این دیدار نقش ایران در منطقه‌را، نقش محوری دانست و خواهان همکاری بیشتر بین دوکشور ایران و اسپانیا شد.

وی همچنین خواهان همکاری بین ایران و اسپانیا در اجرای طرح کاداستر مربوط به ثبت املاک در کشور ایران شد که رییس قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد با بررسی فنی توسط سازمان ثبت اسناد ایران زمینه گسترش روابط بین ایران و اسپانیا گسترش یابد.

کد خبر 3172

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز