كل شكايتها از جامعه پزشكي، 12هزار مورد بوده است كه حدود 40درصد از اين شكايات منجر به محكوميت شده است. ميانگين شكايات پزشكي در دنيا 3درصد است. اين يعني از هر 100بيمار، 3نفر از روند درماني خود شكايت ميكنند. با توجه به آمارهاي ارائه شده، اين نرخ در ايران 0.16درصد است؛ يعني 18برابر كمتر از متوسط جهاني. علت اين اختلاف بسيار زياد ميتواند يكي از اين سهمورد باشد:
1- كيفيت بهتر خدمات درماني در كشور
2- عدمآگاهي بيماران از حقوق خود
3- نااميد بودن ناراضيان از به نتيجه رسيدن شكايتشان. علي فتاحي معاون انتظامي سازمان نظام پزشكي عامل اول را سبب كم بودن شكايات از پزشكان و بيمارستانها ميداند. 75درصد از شركتكنندگان درنظرسنجي روزنامه همشهري از نحوه رسيدگي به تخلف در بيمارستان خمينيشهر ابراز نارضايتي كردهاند. در اين نظرسنجي كه از 22 آذر تا ديروز ادامه داشت از شركتكنندگان سؤال شده بود آيا از عملكرد وزارت بهداشت در برخورد با تخلف بيمارستان اصفهان راضي هستيد؟ براساس نتايج اين نظرسنجي تنها 25درصد از شركتكنندگان اعلام كردهاند كه از نحوه برخورد وزارت بهداشت با متخلفان بيمارستان اصفهان راضي هستند! 15 آذر بود كه وزير بهداشت در جمع خبرنگاران از باز كردن بخيه چانه پسربچهاي بهخاطر نداشتن هزينه درمان خبر داد. قاضيزاده هاشمي گفت كه شب پيش از طريق شبكههاي اجتماعي از ماجرا مطلع شده است. او قول داد كه در اسرع وقت پيگيري كند. پس از آن رسيدگي به ماجرا از طريق وزير آغاز شد. 2تيم كارشناسي به همراه معاون وزير به اصفهان رفتند. در زمان كوتاهي بررسيها انجام شد، مديران بيمارستان اشرفي اصفهاني از كار بركنار شدند و پزشك و پرستار خاطي به دادگاه معرفي شدند. همشهري رضايت يا عدمرضايت مردم از نحوه رسيدگي به اين حادثه را بهنظرسنجي گذاشت. نتيجه اين شد كه از هر 4نفر، 3نفر ناراضي هستند. خبرنگار همشهري با تعدادي از كساني كه ابراز نارضايتي كردهاند، تماس گرفته و علت عدمرضايت آنها را جويا شده است. پاسخها عمدتا 2دسته بودند؛ عدهاي كه عمدتا پزشك بودند علت نارضايتيشان را برخورد عجولانه وزارت بهداشت با اين اتفاق دانستند. در سوي ديگر اما ناراضياني هستند كه برخورد وزارت بهداشت را با خاطيان اين ماجرا كافي نميدانند.
- بلا بر سر وزارت بهداشت
وزير بهداشت: پزشكان واسطه شفاي مردم هستند و رسانهها نبايد لكههاي كوچك را بزرگ كنند. رسانهها در مورد يك بخيه كوچك بلايي سر وزارت بهداشت آوردند كه درست نبود و اظهارنظرهايي منتشر شد كه واقعيت نداشت. جامعه پزشكي اعم از پزشك، پرستار و پيراپزشك واسطه شفاي مردمند و حرمت اين افراد بايد حفظ شود.
خانم جاهد، 21ساله دانشجو: بايد پروانه پزشكي پزشك خاطي را لغو ميكردند. صرف تعليق براي زمان محدود كافي نيست. مجازات متناسب با جرم نيست.
آقاي نساجي 28ساله كارمند: اين ماجرا كه مشخص نشد چه بوده و مقصر مجازات شده يا نه. عملكرد وزارت بهداشت در موارد مشابه هم خوب نبوده است. ماجراهايي مثل مرگ زن باردار در كرج، رها كردن بيماران بيبضاعت توسط يك بيمارستان و... معلوم نشد به نتيجه رسيده يا نه. هنوز زيرميزي در بيمارستانها وجود دارد. وزارت بهداشت بايد با بيمارستانها بهخصوص دولتيها جديتر برخورد كند.
محمد 40ساله شغل آزاد: همه جاي دنيا به جاي پيچيده كردن مسئله، با عذرخواهي فضا را تلطيف ميكنند. بهنظر من وزير بايد عذرخواهي و استعفا ميكرد نه اينكه فقط با خردهپاها برخورد شود. سياستگذاريها بايد اصلاح شود نبايد از بيمار اورژانسي پول بگيرند.
خانم بدري بازنشسته: مجازات درستي درنظر گرفته نشده. شنيدهام به سر كارشان برگشتهاند.
آقاي كريمپور 62ساله كاسب: اين پزشك از بيتالمال كشور استفاده كرده و دكتر شده. نبايد اينقدر دنبال منفعت خودش باشد. قلب همه جريحهدار شد.
خانم صمدي كارمند: بايد نظام درماني طوري باشد كه پيش از آنكه مسائلي شبيه اين پيش بيايد رسيدگي كنند تا كار به اينجا نكشد. موارد مشابه زيادي وجود دارد كه رسيدگي نميشود. شدت برخورد هم بايد بيشتر باشد.
آقاي ياوري 30ساله: برخورد بايد خيلي شديدتر باشد. در حد توبيخ نباشد. اتفاقات زيادي افتاده و ميافتد كه يكي از آنها رسانهاي شده است.
احسان 30ساله پزشك: زيادي عجله كردند. تمام جوانب را درنظر نگرفتند. بدون بررسي همهجانبه تصميم گرفته شد و به همكاران ما اجحاف شد.
آقاي شادماني: پزشك خبر دروغ محض بوده و رسانهها و بهويژه 20:30 بايد از مردم عذرخواهي كند. وزارتخانه جوگير شد و بدون فكر عمل كرد. حيثيت كادر درمان رفت. ذهنيت جامعه را نسبت به كادر درمان خراب كردند.
يك آقاي پزشك: خبر بدون بررسي اعلام شد و اشكال از وزير است كه بدون بررسي خبر را رسانهاي كرد. اين همه مرگومير بر اثر جنايت و آلودگي هوا و... پيگيري نميشود، باز كردن يك بخيه كه معلوم نيست راست بوده يا نه، اينقدر جنجالي ميشود. نتيجه اين جنجالها به نفع مردم نيست و دودش به چشم بيماران ميرود.
خانم 29ساله پزشك: پزشك ارتباط مالي با بيمار ندارد. در مورد هزينه بيمارستان صندوق تصميم ميگيرد نه پزشك. خبر درست منعكس نشده و واقعيت چيز ديگري بوده است. خبر را تحريف كردهاند. چرا اقدامات مثبت پزشكان جايي منعكس نميشود؟ خيلي از موارد پزشك هزينه درمان بيماران را داده است. ايجاد جو بياعتمادي به نفع هيچكس نيست.
نظر شما