چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۵
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام قاسم پورمسئله‌گو: زمین، آسمان و افلاک چقدر زیبا حرکت می‌کنند.

دوستی

 در حركت اين مخلوقات الهي درجه‌اي خطا وجود ندارد. گويا سربازاني هستند با انضباط كه فكر اشتباه در سر ندارند. ميلياردها سال است كه هيچ‌وقت با هم تضادي ندارند اما چرا؟ واقعا راز اين همزيستي كه هميشه سالم بوده‌اند چيست؟ مي‌دانيم كه اين رفت‌وآمد سيارات در يك نظم خاص است.همه در يك مدار خاص با نظم رياضي حركت مي‌كنند و هيچ وقت از حق خود قدمي آن طرف نمي‌گذارند به‌خاطر همين اگر تا آخر اين دنيا به مسير خود ادامه دهند اتفاق خارج از برنامه‌اي صورت نمي‌گيرد. خورشيد مي‌داند كه حقش به اندازه خورشيد است و به حق‌ماه تجاوز نمي‌كند.

در قرآن مي‌خوانيم كه خورشيد به سوي قرارگاه ويژه خود روان است. نه خورشيد به‌ماه مي‌رسد و نه شب بر روز پيشي مي‌جويد و هر كدام در افلاك شناورند. آري سرّ اين نظم همين است. ولي در زندگي ما انسان‌ها چون انسان مختار است، مي‌تواند در مداري كه بايد حركت نكند. گاهي دوست در دوستي، زن و شوهر در همسري، برادر در برادري در مسير اصلي حركت نمي‌كنند و نتيجه اين امر، خارج شدن از جاده انس و الفت است. كه در افراد خانواده باعث انجام ندادن صله‌رحم (رفت‌وآمد خانوادگي) مي‌شود و دوري از رحمت الهي را به همراه دارد. خداوند متعال مي‌فرمايد: فاسقان كساني هستند كه پيمان خدا را پس از محكم ساختن آن، مي‌شكنند و پيوندهايي را كه خدا دستور داده برقرار سازند (صله‌رحم)، قطع كرده و در روي زمين فساد مي كنند؛ اينها زيانكارانند . خارج شدن از جاده ‌انس، در غيرافراد خانواده باعث قهر مي‌شود كه در روايات قهر كردن مساوي بيرون رفتن از اسلام قرار داده شده. پيامبر اكرم(ص) مي‌فرمايند: هر دو نفر مسلماني كه از يكديگر قهر كنند و 3 روز بر آن حال بمانند و با هم آشتي نكنند هر دو از اسلام بيرون روند و شيطان چه سلاح عجيبي به‌دست دارد!

حضرت امام باقر عليه‌السلام چه زيبا مي‌فرمايند: «به راستي كه شيطان دشمني افكند ميان مؤمنان تا برنگردد يكيشان از دينش، و چون چنان كنند به پشت بخوابد و واكشد و سپس گويد: پيروز شدم. پس خدا رحمت كند كسي را كه الفت دهد 2 تا دوست ما را، ‌اي گروه مؤمنان با هم دوست شويد و با هم مهر ورزيد.» حتي معلم خلقت حضرت محمد مي‌فرمايند: هر كه يك سال از برادر خويش قهر كند چنان است كه خون وي را ريخته است.

کد خبر 319104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha