همشهری آنلاین: وزیر بهداشت در سفر به استان سیستان و بلوچستان، و در مراسم افتتاح بیمارستان ۶۴ تختخوابی نیکشهر گفت: اعتبارات طرح تحول سلامت، در نقاط مرزی و محروم هزینه می‌شود اما درعین حال برای افزایش تعداد پزشکان، دسترسی به دارو و رایگان شدن زایمان، به اعتبار نیاز است.

بهره برداری از بیمارستان نیک شهر

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از وبدا،‌ وزیر بهداشت ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت آغاز هفته وحدت، گفت: بسیار خوشحالم که برای یک امر خیر و انسانی یعنی افتتاح بیمارستانی که برای ساخت آن از سال 88 تا 92 کمتر از یک سوم اعتبار مورد نیاز آن تأمین شده بود، در خدمت شما هستم.

سيدحسن هاشمي افزود: از شروع دولت یازدهم تا به امروز، حدود 24 میلیارد تومان یعنی 3 برابر اعتبار اولیه در سال 88، به منظور تکمیل و بهره برداری از این بیمارستان، اختصاص یافت.

هاشمی افزود: در زمان آغاز ساخت این بیمارستان، نفت ایران حدود 120 دلار فروخته می‌شد و برای این پروژه 8 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود اما به دلیل اینکه سلامت، یکی از اولویت‌های رییس جمهور است، مجوز اعتبار 24 میلیارد تومانی را صادر کردند.

وزير بهداشت گفت:‌لازم است تا این بیمارستان توسعه یابد و از سوی دیگر، در بخش‌های همجوار نیز مراکزی دایر شود که میزان مراجعات مردم از سایر شهرها کاهش یابد.کمبودها و نقص‌ها را بتدریج برطرف خواهیم کرد و تعداد متخصصان و تجهیزات مورد نیاز را نیز در آینده تأمین می‌کنیم .

او گفت: در بخش‌های چابهار و ایرانشهر هنوز مشکلات زیادی وجود دارد اما بخشی از بیمارانی که به عنوان نمونه در چابهار و یا زاهدان می‌بینیم به دلیل کمبود مراکز بهداشتی و درمانی در سایر شهرستان‌ها ، به ناچار به این مراکز مراجعه می‌کنند.
هاشمی بر لزوم تشویق افراد بومی به منظور ورود به رشته‌های پزشکی تأکید کرد و گفت: همین افراد می‌توانند در آینده نیروهای متخصص و فوق تخصص، پرستار و بهیار منطقه خود را تأمین کنند.

وزیر بهداشت، یکی از اولویت‌های اساسی دولت را حوزه سلامت دانست و گفت: در طول 2 سال گذشته طبق گزارش‌های رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، اقدامات زیادی انجام شده و رضایتمندی مردم از خدمات حوزه سلامت، افزایش یافته و در آینده نیز طرح تحول سلامت و اقدامات مربوط به آن، با سرعت بیشتری، ادامه خواهد یافت.

  • لزوم خود مراقبتی مردم به منظور کاهش بیماری‌ها

هاشمی اظهار داشت: علاوه بر راه اندازی بیمارستان در نیکشهر، باید به سمت توسعه بهداشت عمومی، توجه مردم به مراقبت‌های بهداشتی، استفاده از سخنان بزرگان و موارد دینی در حوزه سلامت، و لزوم خود مراقبتی به منظور کاهش بیماری‌ها، حرکت کنیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت پیشگیری از بیماری‌ها افزود: می‌توان از پوسیدگی دندان‌ها، فشار خون، دیابت و چاقی پیشگیری کرد و لازم است تا به تغذیه و تحرک بدنی توجه شود تا به بیماری مبتلا نشويم چون در تمام دنیا، هزینه‌های درمانی بالا و امکانات محدود است.

وزیر بهداشت گفت: به عنوان عضوی از دولت، شاهد حمایت‌های مقام معظم رهبری، مجلس و دولت در خصوص منطقه بلوچستان بوده ام اما توجه داشته باشيد که در 37 سال گذشته شرایط کشور چگونه بود؟ حدود 8 سال با جنگ تحمیلی مواجه بودیم و چندین سال نیز گرفتار تحریم‌های ظالمانه بودیم که مشکلات فراوانی را برای کشور ایجاد کرده بود از سوی دیگر برخی از کشورهای دنیا و عمّال آنها در منطقه، قیمت نفت را حدود یک سوم کاهش دادند.

  • نیاز به اعتبار، برای برطرف کردن محرومیت‌ها

وزیر بهداشت گفت: برطرف کردن محرومیت ها و عقب ماندگی‌های موجود در کشور و به ویژه استان سیستان و بلوچستان، قطعا نیازمند اعتبارهستيم و اهمیت دارد که این اعتبار، مورد اسراف قرار نگیرد و در مناطق نیازمند، هزینه شود.

هاشمي، به تصویب قانون 30 درصد ظرفیت بومی در مقاطع دکتری، تخصص و فوق تخصص در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: این قانون باعث ماندگاری پزشکان و متخصصان می‌شود و بدون شک در آينده در استان سیستان و بلوچستان نیازی به نیروهای غیر بومی نخواهد بود.

اوتأکید کرد: ما حتما مراکز بهداشتی باقی مانده را خواهیم ساخت و به هر میزان خانه بهداشت مورد نیاز باشد نیز احداث می‌شود و کمبودهای مربوط به آمبولانس و تجهیزات موردنیاز، تأمین خواهد شد.

هاشمي،  به قانون سطح بندی خدمات در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: این بدان معنی است که جراح قلب نباید حتما در تمام استان‌ها باشد اما پزشک عمومی، متخصص داخلی، کودکان، زنان و بیهوشی باید در تمام مناطق حضور داشته باشند اما حضور یک جراح مغز نیازمند تجهیزات و امکانات و نیروهایی است که تا به حال تربیت نشده اند.

وزیر بهداشت افزود: قطب پزشکی استان را زاهدان قرار دادیم و دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر را نیز تقویت می‌کنیم به گونه ای که دو سال پس از استقلال این دانشگاه، شاهد رشد 10 برابری بودجه این دانشگاه بوده ایم و به تدریج مشکلات مردم برطرف خواهد شد.

  • مشکل حوزه سلامت، عدم مجوز استخدام از سوی دولت

وزیر بهداشت جدی ترین مشکل موجود در حوزه سلامت را عدم مجوز برای استخدام نیروی انسانی از سوی دولت، دانست و گفت: امیدواریم که با لغو تحریم‌ها، شاهد گشایشی در این زمینه باشیم.

هاشمی همچنین یکی از افتخارات شهرستان نیکشهر را وجود جوانترین شهید دوران دفاع مقدس در این شهرستان دانست و گفت: مردم این منطقه پا به پای سایر مردم، در راه دفاع از میهن، از جان خود گذشتند.

کد خبر 319263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha