مـــدیرکـــل حـــفاظـت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه سطح آبدار دریـــاچــه ارومیه هــم‌اکــنون ۱۳۵۷ کیلومترمربع است، گفت که طی ۱۵روز گذشته بیش از ۷۰۰کیلومترمربع به سطح آبدار دریاچه افزوده شده است.

دریاچه ارومیه

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست، پرويز آراسته با اعلام اين خبر افزود: سطح تراز درياچه اروميه هم به 1270.23متر رسيده كه 15سانتي‌متر بالاتر از تراز ابتداي سال آبي جاري است.

مديركل حفاظت محيط‌زيست آذربايجان‌غربي در حالي از افزايش 15سانتي‌متري تراز ‌درياچه اروميه خبر مي‌دهد كه از مساحت 5700كيلومتري سطح آبي درياچه اروميه، 750كيلومترمربع باقي‌مانده است و اين درياچه براي رسيدن به تراز اكولوژيك به 14ميليارد مترمكعب آب نياز دارد درحالي‌كه ميزان آب موجود در اين درياچه اكنون حدود يك ميليارد مترمكعب تخمين زده مي‌شود. براين اساس اين درياچه تا شرايط مطلوب فاصله بسيار دارد.

همزمان با اين گفته‌ها، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست كه آخر هفته گذشته به اروميه سفر كرده بود در جمع دانشجويان و پژوهشگران دانشگاه اروميه گفت: از آغاز كار دولت و در 29‌ماه گذشته احياي درياچه اروميه با جديت دنبال مي‌شود.

آنطور كه معصومه ابتكار مي‌گويد، بازگرداندن شرايط درياچه به حالت اوليه و ايجاد تعادل بايد طي زمان رخ دهد كه اين امر برنامه‌ريزي مستقل و هماهنگي بين‌بخشي را مي‌طلبد و در كنار آن كار علمي و دانش پايه را نبايد فراموش كرد. به گفته وي، ستاد احياي درياچه اروميه به نحو مطلوبي در زمينه اجراي طرح‌هاي مصوب تلاش مي‌كند و با يك برنامه بلندمدت و با مشاركت بخش‌هاي مختلف در حال انجام عمليات احيا هستيم. اما تحقق اين فعاليت‌ها و دستيابي به كشاورزي پايداردر گرو مشاركت‌ها و بسيج مردمي است.

  • مشاركت كشاورزان اروميه

مدير طرح ملي حفاظت از تالاب‌هاي ايران هم كه به اروميه سفر كرده است، گفت: با اجراي طرح همكاري در احياي درياچه اروميه از طريق مشاركت جوامع محلي در استقرار كشاورزي پايدار و حفاظت از تنوع زيستي 35درصد از مصرف آب در بخش كشاورزي در حوزه اين درياچه كاسته شده است.

محسن سليماني روزبهاني افزود: در اجراي فاز نخست اين طرح كه در وسعت 30هزار هكتاري از حوزه اين درياچه با موفقيت به اجرا گذاشته شد، نتايج خوبي در بحث صرفه‌جويي در مصرف آب در بخش كشاورزي به‌دست آمد.

  • اختصاص 6800ميليارد ريال اعتبار براي احياي درياچه

رئيس سازمان جهادكشاورزي آذربايجان‌غربي هم گفت: اعتبار مصوب براي احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌غربي 2 هزار و 680 ميليارد ريال بود كه از اين ميزان 750ميليارد ريال براي آبياري تحت فشار، تهيه نقشه كاداستر اراضي، انتقال آب با لوله، زهكشي اراضي پاياب سدها و ديگر طرح‌هاي مصوب ستاد احياي تخصيص يافته است.

اسمعيل كريم‌زاده افزود: شهرستان اروميه هم‌اكنون 29درصد از نياز آبي حوضه درياچه اروميه را مصرف مي‌كند و پس از اروميه شهرستان مياندوآب با 18درصد در رتبه دوم است. به گفته وي، وضعيت كنوني درياچه و كمبود منابع آب‌هاي زيرزميني ايجاب مي‌كند تا يك الگوي كشت بهينه و اقتصادي را در اين محدوده برنامه‌ريزي و به‌صورت هدفمند اجرا كنيم.

کد خبر 319314

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha