سه‌شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: برزیل روز دوشنبه ۲۸ دسامبر (۷ دی) به‌عنوان نخستین کشور آمریکای جنوبی نخستین واکسن تولیدشده بر ضد تب دنگی را تأیید کرد که شرکت فرانسوی سازنده آن می‌گوید بالقوه می‌تواند جان صدها نفر را نجات دهد.

dengue۳

به گزارش خبرگزاری فرانسه این بیماری ویروسی گرمسیری که به‌صورت یک ناخوشی شبیه آنفلوانزا بروز می‌کند و پشه‌ها آن را منتقل می‌کنند در سال جاری بیش از 1.5 میلیون نفر را در برزیل بیمار کرده و به مرگ 839 نفر انجامیده است.

مکزیک نخستین کشور جهان بود که در 9 دسامبر به این واکسن مجوز داد و هفته گذشته فیلیپین هم اقدام مشابهی انجام داد.

این تصمیم برزیل، بزرگ‌ترین کشور امریکای جنوبی برای دادن مجوز به واکسن جدید به نام دنگ‌واکسیا (Dengvaxia) پیروزی بزرگی برای شرکت معظم داروسازی فرانسوی سانوفی است که اکنون از مقامات نظارتی در سه کشور برای این واکسن چراغ سبز گرفته است.

این واکسن بالقوه می‌تواند به یک داروی پرفروش برای سانوفی تبدیل شود و بر اساس تخمین این شرکت ممکن است بیش از یک میلیارد دلار در سال درآمد ایجاد کند.

دولت برزیل گفت مقامات نظارتی هنوز باید هر دوز این واکسن قیمت تعیین کنند، فرآیندی که به‌طور میانگین سه ماه طول می‌کشد.

یک مقام رسمی وزارت بهداشت برزیل دراین‌باره گفت، یک بازبینی جداگانه بر روی این واکسن باید انجام شود تا بتوان آن را وارد طرح ملی واکسیناسیون این کشور کرد.

 دانشمندان مدت‌هاست که در برابر ویروس دنگی که چهار سویه جداگانه دارد، سردرگم مانده‌اند.

آزمون‌های بالینی که بر روی 40000 نفر از 15 کشور انجام شده است، نشان داده است که دنگ‌واکسیا می‌تواند دوسوم افراد 9 ساله و بالاتر را ایمن کند و هنگامی‌که شکل شدیدتر این بیماری، تب خونریزی‌دهنده دنگی مطرح است، میزان ایمن‌سازی به 93 درصد می‌رسد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، ویروس دنگی تا 400 میلیون نفر را در سال در جهان مبتلا می‌کند و مرگبارترین شکل عفونت با آن هر سال 22000 نفر را می‌کشد.

این بیماری که زمانی بیماری محدود به مناطق گرمسیری شمرده می‌شد که فقط در 9 کشور جهان شیوع آندمیک یا بومی دارد.

 اما روند جهانی‌سازی، شهری شدن، تغییرات اقلیمی و سفرهای هوایی به انتقال این ویروس به مناطق معتدل‌تر کمک کرده است. اکنون این بیماری در بیش از 100 کشور جهان شیوع محلی پیدا کرده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید شیوع این بیماری در 50 سال گذشته 30 برابر شده است و نیمی از جمعیت جهان بالقوه در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند.

20 کشوری که شرکت پاستور سانوفی امیدوار است تأیید سازمان‌های نظارتی آنها را برای واکسن جدید به دست آورد، بر روی‌هم شامل جمعیتی 2 میلیارد نفری می‌شوند که 200 میلیون نفرشان در برزیل زندگی می‌کنند.

کد خبر 319739

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha