مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

محدثه قیدی : راز رشد غیرطبیعی جوجه‌هایی که به جای ۳‌ماه درعرض یک هفته به مرغ تنومندی تبدیل می‌شوند، یا توت‌فرنگی و پرتقال و سیب‌زمینی‌هایی که در پیشخوان میوه‌فروشی‌ها از شدت درشتی چشم‌ها را خیره می‌کنند

میوه

 دیگر برملا شده و برکسی پوشیده نیست که استفاده از انواع کودهای شیمیایی، هورمون‌ها و سایر روش‌های زود‌بازده باعث شده تا محصولات با ظاهری فریبنده و به‌وفور در سطح بازارها و مراکز خرید شهر به عرضه گذاشته شود اما هنوز هستند بسیاری از شهروندانی که از عوارض ناشی مصرف اینگونه محصولات خوش‌ظاهر و بدباطن برسلامت خود و خانواده‌شان بی‌اطلاع باشند.افزايش جمعيت جهان واقعيت انكار‌ناپذيري است، بهبود وضع معيشت و افزايش استانداردهاي زندگي از بعد از جنگ جهاني دوم تا‌كنون به كاهش مرگ‌ومير و افزايش زاد و ولدها انجاميده با درنظر گرفتن اينكه پيش‌بيني‌ها حاكي از ادامه اين روند وافزايش جمعيت جهان از حدود 7ميليارد كنوني به 9ميليارد نفر تا سال2050 است مي‌توان گفت كه تأمين غذاي اين ميزان جمعيت يكي از چالش‌هاي بزرگ حال و آينده جهان باشد گرچه بشر براي فائق آمدن بر اين چالش سعي كرد با فاصله گرفتن از روش‌هاي سنتي و طبيعي در كشاورزي كه زمان‌بر و كم‌بازده بود به استفاده از انواع سموم و كودهاي شيميايي و يكسري دست‌كاري‌هاي ژنتيك روي بياورد تا از هر مترمربع زمين امكان برداشت محصول بيشتري را فراهم سازد يا توليدمحصولات دامي خود را سرعت زيادي بخشد اما از اين نكته غافل شد كه سلامت جامعه بشري و بقاي كره‌زمين تحت‌تأثير خارج شدن از مسير طبيعي توليدات محصولات كشاورزي و دامي مي‌تواند تا چه اندازه خطرناك و تهديد‌كننده باشد.

به‌گفته محمد حقاني رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران، در كشاورزي از انواع سموم نظير آفت‌كش‌ها براي كنترل آفات و حشرات و كودهاي شيميايي براي حاصلخيزي خاك استفاده مي‌شود و در توليد دام و طيور نيز از انواع هورمون‌ها و آنتي‌بيوتيك‌ها استفاده مي‌شود درحالي‌كه بقاياي اين سموم در محصولات توليدي پس از مصرف به بدن انسان منتقل مي‌شود كه ابتلا به بيماري‌هاي گوارشي و ناهنجاري‌هاي هورموني بخشي از عوارض آنهاست. درعوض محصولات ارگانيك كه بيشتر مردم با تعريف و مزاياي آن آشنا نيستند.

در يك كلام هم طعم و مزه بهتري دارند و هم سالم‌ترند و ارزش غذايي بيشتري دارند چون در خاكي رشد مي‌كنند كه از چند سال قبل با هيچ‌گونه سموم دفع آفات گياهي در تماس نبوده و فقط با كود طبيعي تقويت شده‌اند و ازاين جهت حتي آسيب كمتري نيز براي محيط‌زيست دارند اما ميزان پايين توليد اينگونه محصولات كه برابر با يك درصد محصولات كشاورزي در كشور است قيمت آنها را در مقايسه با محصولات غيرارگانيك تا 30درصد بالاتر از محصولات غيرارگانيك برده است همين امر باعث شده تا به‌گفته حقاني محصولات ارگانيك جاي مناسبي درسبد خريد خانوارها براي خود پيدا نكند.

  • تلاش مديريت شهري براي حفظ سلامت شهروندان

در سال 1388شوراي شهر تهران بحث پايش محصولات عرضه شده در سطح ميادين ميوه و تره‌بار را پيش كشيد و شهرداري را موظف ساخت كه پيش از عرضه از سلامت آنها و ميزان استاندارد سموم باقي‌مانده دراين محصولات اطمينان حاصل كند شوراي شهر تهران همچنين شهرداري را مكلف كرد به منظور اصلاح الگوي مصرف و فرهنگسازي‌ هرسال نسبت به برگزاري نمايشگاهي از محصولات ارگانيك اقدام كند.

با اين همه عبدالحسين رحيمي مديرعامل سازمان ميوه و تره‌بار در گفت‌و‌گو با همشهري از تلاش مديريت شهري براي ترغيب توليد‌كنندگان محصولات ارگانيك به توليد اينگونه محصولات خبر داد و گفت: براساس تفاهمنامه‌اي كه با انجمن ارگانيك ايران به ثبت رسيده، در ميادين ميوه و تره‌بار به دارندگان محصولات ارگانيك با 30درصد تخفيف، غرفه اختصاص داده مي‌شود. وي گفت: هم‌اكنون در سطح 200بازار ميوه وتره‌بار سطح شهر 22غرفه محصولات ارگانيك راه‌اندازي شده اين درحالي است كه ما آمادگي داريم كه يكي از بازارهاي سازمان ميادين ميوه وتره‌بار را به اين امر اختصاص دهيم اما متأسفانه به‌دليل توليد كم اينگونه محصولات تاكنون استقبالي از پيشنهاد ما نشده است.

  • نمايشگاه محصولات ارگانيك در بوستان گفتگو

امسال نيز مانند 8سال گذشته‌ به‌منظور آشنايي مردم با محصولات ارگانيك و اصلاح الگوي مصرف خانواده‌ها نمايشگاه عرضه محصولات ارگانيك در بوستان گفتگو برگزار شد. اين نمايشگاه از 117غرفه توليد‌كننده محصولات ارگانيك و گياهان دارويي تشكيل شده بود و حتي درآن براي نخستين‌بار محصولاتي از كشورهاي آلمان، اتريش، آفريقاي‌جنوبي، ايتاليا و اسپانيا نيز عرضه شد.

يكي از نكات جالب توجه در هنگام بازديد از نمايشگاه محصولات ارگانيك حضور پررنگ زن و شوهرهاي ميانسال دركنار هم بود. ابوذر محمودي كه به همراه همسرش سبد چرخ‌دار خريدش را به سمت در خروجي نمايشگاه حمل مي‌كرد به نكته جالبي اشاره كرد. وي معتقد بود درست است كه بابت خريد اين محصولات هزينه بيشتري مي‌پردازد اما درعوض با مصرف مواد غذايي سالم از بار هزينه‌هاي درماني خانواده‌اش خواهد كاست و متضرر نخواهد شد.

کد خبر 319832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha