به گزارش رويترز کریستینا روبرتو، پژوهشگر ارشد و همکارانش یک نظرخواهی آنلاین از 2400 نفر از پدرومادرهايي انجام دادند که دستکم یک کودک در سنین 6 تا 11 داشتند.
اين پدر و مادرها در یک تجربه خرید شبیهسازیشده آنلاین برای «خریدن» نوشابه برای بچههایشان به شش گروه تقسیم شدند.
يک گروه هیچ برچسب هشداري روی نوشابههایی که میخریدند، نمیدیدند؛ یک گروه دیگر برچسب شامل فهرست کالریهای اجزای تشكيلدهنده نوشابه را میدیدند. چهار گروه دیگر برچسبهای هشدار متفاوتي را درباره زیانهای بالقوه بهداشتی مصرف نوشابههای شیرین ازجمله اضافهوزن، چاقی، دیابت نوع 2 و پوسیدگی دندان روي آنها ميديدند.
درمجموع فقط 40 درصد از پدر و مادرهايي که به برچسبهای هشدار نگاه کرده بودند، نوشابه شیرین را انتخاب کردند، در مقابل 60 درصد از پدر و مادرهايي که برچسبی ندیده بودند، نوشابههای شیرین را انتخاب کردند و در گروهي كه فقط برچسب کالری را میدیدند، این میزان 53 درصد بود.
یافتههای این بررسی نشان داد که تفاوت عمدهای میان گروههایی که برچسبی نمیدیدند و فقط برچسب کالری را میدیدند، از لحاظ ميزان خريد نوشابه وجود ندارد.
روبرتو كه استادیار اخلاق پزشکی و سیاست بهداشتی در دانشکده پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا است،دراینباره گفت: «به نظر میرسد که برچسبهای هشدار سلامت به شیوهای باعث کمک به نخریدن این نوشابهها میشوند که برچسبهای کالری نمیتوانند آن را انجام دهند.»
نتایج این بررسی بهطور آنلاین در 14 ژانویه Pediatrics منتشر شده است.
به گفته روبرتو، نوشابههای شیرین ميتوانند تا هفت قاشق چایخوری شکر در یک قوطی 200 سیسی داشته باشند، یعنی تقریباً دو برابر مقدار میزان دریافت توصيهشده قند روزانه برای کودکان. حتی نوشابههایی که پدر و مادرها ممکن است سالم بشمارند، مانند نوشابههای ورزشی ممکن است میزان قند بالایی داشته باشند.
به گفته این پژوهشگران، حدود 66 درصد از کودکان در سنین 2 تا 11 روزانه نوشابههای شیرینشده با قند مینوشند.
لونا ساندون، كارشناسان رژیمهای غذایی و استادیار تغذیه بالینی در مرکز پزشکی ساوثوسترن دانشگاه تگزاس در دالاس میگوید، یافتههای این بررسی را تاييد ميكند.
او ميگويد: «درست همانطور که در كارزارهاي بهداشت عمومی برای کاهش سیگار کشیدن با برچسبهای هشدار مشاهده میکنیم، برچسبهای هشدار درباره نوشابههای شیرین بر روی برخی از پدر و مادرها، اما نه همه آنان مؤثر خواهند بود.»
نظر شما