سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

درحالی‌که یک‌ماه از زمانی که قدرت‌های جهانی در شورای امنیت سازمان ملل بر سر نقشه راهی برای پایان دادن به ۵ سال جنگ خونین در سوریه توافق کردند، می‌گذرد و ۵روز به نخستین دور مذاکرات جامع میان دولت و مخالفان سوریه در ژنو باقی مانده‌است، صندلی‌های مخالفان همچنان خالی است و امکان تعویق این مذاکرات تقویت شده‌است.

نشست سوریه

پافشاري عربستان بر حضور گروه‌هاي دستچين‌شده‌اش به‌عنوان نمايندگان مخالفان سوريه، يكي از اصلي‌ترين موانعي است كه تشكيل نشست برنامه‌ريزي شده 25ژانويه در ژنو سوئيس را با مشكل روبه‌رو كرده‌است. روزنامه نيويورك‌تايمز ديروز به نقل از ديپلمات‌هاي سازمان ملل نوشت، عربستان تهديد كرده كه اگر نمايندگان مورد نظر و دستچين‌شده‌اش روي صندلي مخالفان در مذاكرات ژنو ننشينند، از مذاكرات خارج مي‌شود.

روسيه اما در مقابل اين فشار و تهديد عربستان مقاومت كرده و گفته ‌است كه نمايندگاني از همه گروه‌هاي مخالف سوريه ازجمله كردها بايد در اين مذاكرات شركت كنند. همين اختلاف باعث شده كه استفان دي‌ميستورا نماينده سازمان ملل در امور سوريه هنوز دعوتنامه‌اي براي شركت‌كنندگان در مذاكرات ژنو ارسال نكند. به نوشته نيويورك‌تايمز، سازمان ملل به عربستان و ديگر طرف‌ها اعلام كرده كه اگر همچنان برخواسته‌هاي خود پافشاري كنند و باعث تعويق مذاكرات شوند، از روند سياسي حل بحران سوريه حذف خواهند شد.

اين نخستين‌بار نيست كه عربستان در مسير مذاكرات سياسي براي حل بحران سوريه كارشكني مي‌كند. يك سال پيش پيش‌شرط عربستان براي اين مذاكرات، عدم‌حضور ايران بود. آمريكا و سازمان ملل آن زمان تسليم خواسته عربستان شدند و مذاكراتي بدون حضور ايران و البته بدون نتيجه، برگزار شد. اكنون اما سعودي‌ها شروط ديگري را در اين مسير مطرح كرده‌اند. اما به‌نظر مي‌رسد اين بار سازمان ملل و هم‌پيمانان غربي عربستان مانند گذشته تسليم محض رياض نيستند.

براساس نقشه راهي كه شوراي امنيت ماه گذشته آن را تصويب كرد، نمايندگان دولت و مخالفان سوريه در چارچوب مذاكراتي كه نخستين دور آن قرار است تا 5روز ديگر برگزار شود، بر سر مراحلي چون برقراري آتش‌بس، تدوين قانون اساسي جديد و برگزاري انتخابات طي 18‌ماه توافق خواهند كرد. در همين حال از سوريه خبر مي‌رسد كه درگيري سنگيني ميان ارتش و تروريست‌هاي داعش در ديرالزور در شرق اين كشور جريان دارد. نيمي از اين شهر همچنان در اشغال گروه‌هاي تروريستي است ولي نيمي از آن را ارتش آزاد كرده‌است.

کد خبر 322203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha