محمد باریکانی: صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور ۵۰بنای تاریخی ثبت ملی شده را تا پایان سال و در یک ماه آینده به سرمایه‌گذاران داخلی واگذار می‌کند تا آنطور که محمدرضا پوینده مدیرعامل این صندوق به همشهری گفته است سرمایه‌گذاران واقعی بتوانند به احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی کشور اقدام کنند.

باغ تاریخی نمیر تفت

به گفته مديرعامل اين صندوق طي 10سال گذشته 13بناي تاريخي واگذار شد اما در 7‌ماه گذشته 30بناي تاريخي واگذار شده و تا پايان سال تعداد بناهاي واگذار شده به 50بناي تاريخي مي‌رسد.

  • سرمايه‌گذاري سودآور در بناهاي تاريخي ايران

محمدرضا پوينده به همشهري گفته است، نزديك به يك‌سال گذشته با تغييرات ايجاد شده در صندوق جهش زيادي در واگذاري بناهاي تاريخي صورت گرفت حتي اين واگذاري‌ها به قيمت بيشتري انجام شد.

مديرعامل صندوق احيا در پاسخ به اين سؤال كه برخي مالكين و بهره‌برداران از اماكن تاريخي معتقدند ارائه كاربري اقامتي به خانه‌هاي تاريخي هنوز سودآور نيست؟ گفت: اينگونه نيست. سرمايه‌گذار وقتي سرمايه‌گذاري مي‌كند كه بداند فعاليت سودآور دارد. البته ممكن است در بازار سرمايه چندان رغبتي براي اعلام سودآور بودن فعاليت‌هاي اقتصادي به‌دليل ماليات وجود نداشته باشد اما مطالعات نشان مي‌دهد با توجه به انگيزه سرمايه‌گذاري در بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي خروجي اقتصادي اين فعاليت خوب است.

پوينده از درخواست‌هاي جديد بهره‌برداران بناهاي تاريخي براي گرفتن بناهاي جديد خبر داد و گفت: اين افراد به‌دنبال گرفتن خانه‌ها و بناهاي تاريخي ديگر به قيمت بيشتر هستند تا كاربري اقامتي و پذيرايي به آنها بدهند.

مديرعامل صندوق احيا از بهره‌برداري موفق از باغ نمير تفت با توجيه اقتصادي بالا براي بهره‌بردار اين بناي تاريخي خبر داد و گفت: بهره‌بردار باغ تاريخي نمير تفت بسيار عالي از اين بنا بهره‌برداري و مرمت خوبي در بنا انجام داده است. صندوق احيا نيز از چنين بهره‌برداري رضايت دارد چون آنچه براي اين صندوق مهم است احياي مناسب بناهاي تاريخي است.

  • واگذاري بناها سخت و گران نيست

پوينده درخصوص سخت‌تر شدن شرايط واگذاري بناهاي تاريخي به سرمايه‌گذارها و بهره‌بردارها گفت: شرايط واگذاري‌ها سخت‌تر نشده است. شرايطي كه سال‌ها قبل براي واگذاري بناها وجود داشت اصلا شرايط مناسبي نبود چون حق بناهاي تاريخي ادا نشد. آن شرايط، درست مانند اين بود كه قدر يك شيء صنايع‌دستي يا شيء ميراثي را ندانند و آن‌را به ثمن بخس واگذار كنند.

پوينده همچنين در پاسخ به اين سؤال كه دليل گران شدن نرخ واگذاري بناهاي تاريخي به بهره‌بردارها در دوره جديد چيست؟ افزود: 800 آيتم فهرست بها در اماكن تاريخي وجود دارد و براساس آن بايد بهترين اشيا و مواد در خانه‌هاي تاريخي استفاده شود. چون بنا داراي ارزش تاريخي است و شايد به اين دليل است كه گفته مي‌شود نرخ بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي افزايش يافته است.

پوينده در مورد جذب سرمايه‌گذاران خارجي براي احيا و بهره‌برداري از بناهاي تاريخي گفت: در مرحله مذاكره با سرمايه‌گذاران خارجي بسيار موفق بوديم اما به‌دليل وجود تحريم‌ها هنوز به مرحله امضا براي واگذاري بناهاي تاريخي نرسيده‌ايم. او شانس ايتاليا براي حضور در بناهاي تاريخي ايران را نسبت به سرمايه‌گذاران سوئيس و آلمان بيشتر دانست.

  • پيگيري حقوقي

پوينده از تشكيل پرونده‌هاي حقوقي براي بهره‌برداران از خانه‌هاي تاريخي خبر داد كه بناهاي تاريخي را به رايگان گرفته و هيچ فعاليتي براي حفاظت از بناها انجام نمي‌دهند و اجاره بهاي آنها را نيز پرداخت نمي‌كنند.

او گفت: پرونده هتل آپادانا كه پرونده بزرگي بود باز شد. مشكل حقوقي كاروانسراي شاه عباسي كرج نيزمرتفع شده و اكنون بحث بازپس‌گيري حمام تاريخي تبريز مطرح است. همچنين 5اثر تاريخي از 13بناي تاريخي كشور كه طي 10سال گذشته واگذار شده‌اند داراي مشكل حقوقي هستند و صندوق احيا در حال بازگرداندن آنها به اين صندوق است.

کد خبر 325638

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha