چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

همشهری دو - رحیم صلواتیان: به‌تازگی تابلویی در ایستگاه‌های متروی تهران نصب شده که در آن مردی با دستمال مشغول بستن چشمانش است و شعار پای تابلو، مردان را به حفظ نگاه و پاکدامنی در رفتار اجتماعی دعوت می‌کند.

حجاب و عفاف

در واقع تابلو مي‌گويد حجاب و حيا فقط براي بانوان نيست و مردان نيز بايد در جامعه حد و حدودي را رعايت كنند. هرچند اين تبليغات كمي دير به سطح شهر كشيده شده است اما همين اتفاق را هم بايد به فال نيك گرفت؛ چنان‌كه بسياري از شهروندان در شبكه‌هاي مجازي از آن استقبال كردند.

موضوع برمي‌گردد به اصل حيا و عفت در جامعه اسلامي. عفاف بانوان همواره مورد تأكيد عرف ايراني بوده است. بديهي است در جامعه‌اي كه سرود توسعه خوانده است تماس‌هاي محرم و نامحرم افزايش يابد اما آيا مردان بايد خود را در اين بين بدون مسئوليت قلمداد كنند؟

پاسخ طبيعتا منفي است. شايد به مرور زمان و با افزايش گوشزدهايي اينچنين در فضاي تبليغي و ترويجي بتوان به مرور مقابل بي‌حجابي مردان هم واكنشي مثبت ارائه كرد.

آمارها نشان مي‌دهد مردان و زناني كه از عرف جامعه تبعيت و حجاب را جدي‌تر رعايت مي‌كنند آسيب‌هاي كمتري نيز در عرصه اجتماع مي‌بينند. هرچند زنان در اين بين بيشتر قرباني‌ مي‌شوند و مزاحمت‌هاي خياباني بيشتر گريبان‌شان را مي‌گيرد اما مردان نيز بايد بياموزند جامعه سالم تنها يك پهلو ندارد. زندگي در محيطي سالم‌تر، امنيت بيشتري را براي خانواده به همراه دارد و امنيت خانواده، آسايش رواني را.

يك استاد دانشگاه نقل مي‌كرد در سفري به اروپا، سري به موزه‌هاي مختلف زده‌است. او مي‌گفت با نگاهي به تمدن غرب مي‌توان دريافت فرهنگ عرياني، فرهنگ رايج غرب بوده است. مجسمه‌هاي روم و يونان باستان شاهدهاي اين ادعا هستند. از سوي ديگر در فرهنگ باستاني ايراني حتي مردان نيز از پوشش كاملي استفاده مي‌كردند كه نشان از حيا و عفاف در فرهنگ ايراني دارد.

کد خبر 326911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha