جمعه ۱۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

بازده یک هفته سرمایه‌گذاری در بورس در شروع سال جدید برای سهامداران ۱.۶ درصد بود.

 آمارها نشان مي‌دهد سهامداران در سال گذشته هم توانستند 28.3درصد سود به‌دست بياورند.به گزارش همشهري، سال قبل كمتر كسي انتظار داشت معاملات بورس تهران با روند صعودي به‌كار خود پايان دهد اما از 15دي‌ماه كه شاخص كل بورس صعود كرد در كمتر از 75روز سهامداران توانستند از همه بازار‌ها پيشي بگيرند و دست‌پر به خانه‌هايشان بروند.

اطلاعات عملكرد بازار سهام در سال قبل نشان مي‌دهد كه در سال94 سرمايه‌گذاران در مجموع 92هزارو 704ميليارد تومان سهام خريدند كه از اين مقدار 47.3هزار ميليارد تومان در بورس و 45.3هزار ميليارد تومان در فرابورس دادوستد شده است. با اين ميزان معاملات مقدار بازده سرمايه‌گذاري در بورس تهران در سال قبل به 28.3درصد و در فرابورس به 21درصد رسيد.

اما نكته مهم رشد 404درصدي حجم معاملات بازار ابزار‌هاي نوين مالي در فرابورس بود، عمده اين رشد تا قبل از 15دي‌ماه اتفاق افتاد.سال قبل به‌دليل ركود معاملات در10‌ماه اول سال بخش زيادي از معاملات به ابزار‌هاي نوين مالي از قبيل اوراق مشاركت، صكوك، اسناد خزانه و اوراق تسهيلات مسكن اختصاص يافت. در سال قبل همچنين حجم معاملات بازار سوم فرابورس هم 200درصد رشد كرد. از ديگر تحولات مهم سال قبل رشد 22.5درصدي ارزش بازار بورس تهران و 16درصدي فرابورس بود. ارزش كل بورس تهران در پايان سال قبل به 344هزار ميليارد تومان و ارزش فرابورس به 97هزار ميليارد تومان رسيد. به اين ترتيب ارزش كل بازار بورس تهران پس از 2سال بار ديگر به سطح 100ميليارد دلار بازگشت.

  • بازده 1.6درصدي نوروزي بورس

امسال معاملات بورس تهران در هفته نخست تعطيل بود و زنگ آغاز معاملات همزمان با شروع هفته دوم زده شد. در هفته دوم معاملات با روند صعودي آغاز شد و سهامداران كه در پي تحولات سياسي و اقتصادي سال گذشته نسبت به 2سال قبل اميدوارتر بودند در مجموع 1280ميليارد تومان سهام در بورس و 860ميليارد تومان در فرابورس خريداري كردند. بر اين اساس سرمايه‌گذاران توانستند فقط در هفته نخست سال جديد 1.6درصد بازده در بورس و 1.1درصد بازده در فرابورس به‌دست بياورند.

اين موضوع نويدبخش يك سال صعودي در بورس تهران است. آمار‌ها نشان مي‌دهد در سال جديد روند معاملات به‌ويژه در فرابورس نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از شرايط مطلوب‌تري برخوردار بوده است، به‌طوري كه ارزش معاملات و حجم معاملات به‌ترتيب 162و 118درصد نسبت به نوروز 94رشد نشان مي‌دهد. در عين حال در هفته نخست معاملات امسال كه شامل 5روز كاري بوده است 130هزار نفر اقدام به خريد سهام در بورس تهران كرده‌اند.

کد خبر 329082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha