سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در سال جدید، نقشه راهی روشن برای محیط‌زیست کشور است.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با بيان اين مطلب درباره اهم برنامه‌هاي سال 95در كانال تلگرامي خود نوشت: چندي قبل اهم اقدامات انجام شده در سال 94معرفي شد. اكنون با مروري بر چشم‌انداز سال 95كه دوره پساتحريم به شمار مي‌رود، اميدوارم بتوانيم از فرصت‌ها براي به كارگيري فناوري‌هاي نوين و سبز بهره ببريم.

معصومه ابتكار نوشت: سازمان حفاظت محيط‌زيست در سال 95براي توان‌افزايي كاركنان و مديران خود و ارتقاي سطح آموزش تخصصي آنها مانند آموزش دوره‌هاي بين‌المللي تلاش مي‌كند و اين امر علاوه بر توجه به بهبود وضعيت معيشت ايشان خواهد بود.

وي افزود: كاهش آلودگي هواي شهرهاي بزرگ علاوه بر 7 كلانشهر با جديت و مديريت منسجم و نظارت سازمان حفاظت محيط‌زيست دنبال مي‌شود. برخي مراكز استان‌ها مكلف به ارائه برنامه‌هاي خود هستند تا تعداد شهرهاي داراي برنامه كاهش آلودگي هوا به حدود 20شهر برسد.

به گفته وي، برنامه احيا و مديريت تالاب‌هاي كشور با همكاري جوامع محلي و روستاييان و سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي با جديت دنبال خواهد شد. علاوه بر موضوع حفاظت از تالاب‌ها به‌طور كلي موضوع جلب مشاركت بخش خصوصي و جوامع محلي در حفاظت از مناطق از اهداف سازمان است.

ابتكار با اشاره به برنامه‌هاي سازمان در سال 95 گفت: مقابله با گردوغبار كه برنامه استاني و شناسايي كانون‌هاي آن در سالي كه گذشت صورت گرفت، در دستور كار سازمان جنگل‌ها و مراتع و ستاد ملي قرار مي‌گيرد. از سوي ديگر همكاري‌هاي دوجانبه و بين‌المللي در ابعاد مختلف به‌ويژه براي مهار گردوغبار با توجه به قطعنامه اخير مجمع عمومي سازمان ملل درباره مقابله با اين پديده ادامه مي‌يابد. براي همكاري‌هاي منطقه‌اي، به‌ويژه درباره خزر، خليج‌فارس و درياي عمان نيز تلاش بيشتري انجام مي‌شود.

معاون رئيس‌جمهور نوشت: حفاظت از جنگل‌هاي طبيعي هيركاني و زاگرس با توسعه واردات چوب و كنترل و نظارت دقيق بر مصارف واحدهاي صنعتي، توقف بهره‌برداري تجاري و اجراي مصوبات دولت پيگيري خواهد شد. براي پيشبرد اقتصاد سبز نيز از طريق قوانين و مقررات، مانند ماليات سبز و توسعه مشاغل مرتبط با محيط‌زيست در هماهنگي با وزارت كار و امور اجتماعي تلاش خواهيم كرد. تقويت صندوق ملي محيط‌زيست هم همچنان در دستور كار است. تلاش مي‌شود تفاهم‌نامه‌هاي دوجانبه با كشورهاي مختلف عملياتي شود.

ابتكار با مهم شمردن برنامه احياي درياچه اروميه بيان داشت: برنامه احياي درياچه اروميه و اخذ حقابه تالاب‌ها براساس بخشنامه وزير نيرو در سال 94دنبال مي‌شود. همچنين در مورد اصلاح جاده ميان‌گذر روي درياچه اروميه اقدام خواهد شد. پيگيري موضوع جايگزيني جاده گلستان هم در دستور كار قرار دارد. رئيس سازمان محيط‌زيست اضافه كرد: در عرصه هنر و ورزش برنامه‌هاي سال قبل تا رسيدن به نتايج لازم دنبال خواهد شد. اصلاح الگوي كشت و آبياري نوين فعاليت اصلي وزارت جهادكشاورزي است، اما ترويج آموزش‌هاي كشاورزي پايدار و سازگار با تغيير اقليم مدنظر سازمان خواهد بود. ارزيابي زيست‌محيطي طرح‌ها با دقت انجام شده و موضوع پايش صنايع جزو اولويت‌هاي سازمان است.

کد خبر 329385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha