چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که تعداد بیکاران در سال گذشته ۲۱۴هزار نفر افزایش یافته و مجموع بیکاران رسمی را به ۲ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۹۲ نفر رسانده است.

اشتغال

طبق گزارش مركز آمار ايران، نرخ بيكاري در سال گذشته با 0.4درصد افزايش به 11درصد رسيده است. روزسه‌شنبه سخنگوي دولت نيز اعلام كرد: «از ۸۸۲ هزار نفر نيروي جديدي كه سال گذشته وارد بازار كار شدند، ۶۶۷ هزار نفر مشغول كار شدند اما ۲۱۴ هزار نفر موفق به پيدا كردن كار نشدند بنابراين اين رقم به جمعيت بيكار كشور اضافه شد.»

اما گزارش مركز آمار از وضعيت بازار كار در سال 94نشان مي‌دهد كه به‌رغم افزايش تعداد بيكاران، تعداد شاغلان نيز افزايش يافته كه اين موضوع نشان‌دهنده روند صعودي جمعيت آماده به‌كار در كشور است. جمعيت فعال در كشور با 882هزار نفر افزايش به 24ميليون و 701هزار نفر در سال 94رسيده كه اين موضوع نرخ مشاركت اقتصادي را با يك درصد افزايش به 38.2درصد رسانده است.
طي سال گذشته، حدود 10ميليون و 860هزار نفر در بخش خدمات اشتغال داشته‌اند و صنعت و كشاورزي با بيش از 7و 3ميليون نفر سهم اشتغال رده دوم و سوم را به‌خود اختصاص داده‌اند.

  • بيكاري در زمستان

گزارش مركز آمار ايران در مورد وضعيت بازار كار در زمستان سال گذشته نيز نشان مي‌دهد كه نرخ بيكاري در اين فصل به 11.8درصد افزايش يافت. نرخ بيكاري جوانان 15تا 24سال نيز در زمستان سال گذشته به 28.1درصد رسيد.

  • بيكاري بالاي جوانان

آمارها نشان مي‌دهد كه بيكاري در ميان جوانان همچنان رو به افزايش است. نرخ بيكاري جوانان 15تا 24ساله در سال 94معادل 26.1درصد برآورد شده است و نرخ بيكاري جوانان 15تا 29سال نيز 23.3درصد بوده است. تعداد بيكاران در اين گروه سني يك ميليون و 646هزار نفر اعلام شده است كه نشان مي‌دهد بيش از 60درصد بيكاران را جوانان تشكيل مي‌دهند.آمارها نشان مي‌دهد كه در سال94 نرخ بيكاري در ميان مردان 9.3درصد و در ميان زنان 19.4درصد برآورد شده است. همچنين اين شاخص در نقاط شهري 12.2درصد و در نقاط روستايي 8.1درصد اعلام شده است.

  • وضعيت بيكاري در استان‌ها

بررسي وضعيت تغييرات نرخ بيكاري استان‌هاي كشور در سال ۹۴ و مقايسه آن با سال ۹۳ نشان مي‌دهد كه نرخ بيكاري در ۲۲ استان دو رقمي و بالاي ۱۰ درصد بوده است. اين تعداد در سال ۹۳، به ميزان ۱۹استان بوده است. بنابراين اوضاع بيكاري در ۴ استان نسبت به سال ۹۳ بدتر شده و نرخ بيكاري آنها به بالاي ۱۰درصد رسيده است.

در عين حال، استان كهگيلويه و بويراحمد با ۱۷.۷درصد و استان آذربايجان شرقي با ۷.۳درصد بيكارترين و پُركارترين استان‌هاي كشور بودند. نرخ بيكاري در استان‌هاي خراسان رضوي، كهگيلويه و بويراحمد و يزد در فاصله سال‌هاي ۹۳ تا ۹۴ افزايش نسبتا بالايي داشته است به‌نحوي كه نرخ بيكاري اين مناطق در دوره مورد بررسي بين ۲.۵ تا ۳.۴ درصد افزايش يافته است.

نرخ بيكاري در كرمانشاه 17.6درصد، ‌چهارمحال و بختياري 16.4، اصفهان 13.8، خراسان رضوي 13.3و كردستان نيز 13.3درصد بوده است كه استان‌هاي با نرخ بيكاري بالا محسوب مي‌شوند. اين شاخص در كرمان 7.9درصد، ‌ تهران 8.1درصد، سمنان 8.4درصد، همدان 8.5درصد و بوشهر 9.7درصد برآورد شده است كه جزو استان‌هاي با نرخ بيكاري پايين لقب گرفته‌اند. مابقي استان‌ها نيز نرخ بيكاري دو رقمي را در حد متوسط تجربه كرده‌اند.

کد خبر 329750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha