یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: اطلس کتیبه‌های ایران باستان به منظور جمع‌آوری اطلاعات کتیبه‌های منقول و غیرمنقول استان‌ها به همت پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون تدوین می‌شود.

Atlas

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کتایون فکری‌پور مدیر پروژه ملی اطلس کتیبه‌های ایران باستان با بیان این مطلب تصریح کرد: این اطلس به صورت یک سایت دو‌زبانه و برای جمع‌آوری اطلاعات کتیبه‌های منقول و غیرمنقول استانها طراحی شده است.

او افزود: برای تکمیل این طرح در حال حاضر اولویت با کتیبه‌های فارسی باستان، پهلوی اشکانی و ساسانی داخل کشور است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده زبان‌شناسی، متون و کتیبه‌ها گفت: به مرور زمان کتیبه‌های غیر ایرانی، عیلامی و اکدی داخل کشور و کتیبه‌های ایرانی خارج کشور به مجموعه اضافه خواهد شد.

به گفته فکری‌پور، اطلس کتیبه‌ها به 8 بخش شامل کتیبه‌های غیرمنقول، کتیبه‌های منقول، مهر، گل‌مهر، سکه، آجرنوشته، سفال و گل‌نوشته تقسیم‌بندی شده است .

وی در توضیح روش کار این اطلس گفت: در بررسی‌های میدانی علاوه بر شناسایی کتیبه‌های صخره‌ای، فهرستی از اشیای کتیبه‌دار موجود در موزه استانها تهیه می‌شود (تمامی اشیاء کتیبه‌دار سالن‌ها و مخزن موزه‌ها شامل سکه‌ها، مهرها، سفال‌نوشته‌ها، پوست‌نوشته‌ها و ...) سپس شناسنامه مخصوص آنها که شامل اطلاعات باستان‌شناسی، حرف‌نویسی، آوانویسی و ترجمه کتیبه‌هاست، تکمیل و سرانجام اطلاعات شناسنامه‌ها وارد سایت خواهند شد.

به گفته او، هم‌اکنون سکه‌های استان سيستان و بلوچستان، کتیبه‌های گنج‌نامه همدان، کتیبه خوسف خراسان، کتیبه‌های فارسی باستان تخت جمشید وارد سایت شده است .

وی در گفتگو با سایت پژوهشگاه (richt.ir) افزود: وارد کردن اطلاعات کتیبه‌های فارسی میانه صخره‌ای استان فارس، کرمانشاه، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان رضوی در برنامه آتی اطلس قرار دارد.

فکری‌پور ابراز امیدواری کرد بروزرسانی سایت در چند ماه آینده به پایان رسیده و اطلاعات جدید وارد آن شود.

او تصریح کرد: لینک اطلس کتیبه‌های ایران باستان در سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به آدرس (richt.ir) موجود است.

گفتنی است: در سال 1388 پیشنهاد طرح ملی اطلس کتیبه‌های ایران باستان از طرف دکتر کتایون فکری‌پور به پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون ارایه و در سال 1390 به تصویب شورای پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری رسید.

کد خبر 330866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha