مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۶
۰ نفر

طبق برآوردها ۵.۵ میلیون نفر بیمار پیش‌دیابتی داریم که باید ورود آنها به بیماری را کاهش دهیم.

آزمایش دیابت

بررسي آخرين نظرات سازمان‌هاي مردم‌نهاد در زمينه ديابت، هشدار نسبت به بروز سونامي اين بيماري و همچنين وضعيت خانمان‌برانداز شيوع آن در كشور از مهم‌ترين موارد مطرح شده در ديدار معاون اجتماعي وزارت بهداشت با سمن‌هاي فعال در حوزه ديابت بود.

در اين نشست كامران نيكوسخن، مديرعامل انجمن ديابت ايران يكي از مشكلات بيماران ديابتي را عدم ارائه آموزش‌هاي لازم به پزشكان عمومي و بيمه‌ها در اين زمينه عنوان كرد و پرورش پزشكان ديابت‌شناس و حمايت بيمه‌ها از اين آموزش را راه‌حل مناسبي براي آن دانست.

در ادامه، باقر لاريجاني، معاون آموزشي وزارت بهداشت، ضمن اشاره به برنامه عملي ديابت كه براساس سند ملي پيشگيري از بيماري‌هاي غيرواگير طراحي شده است، اظهار كرد: ما هم‌اكنون اطلاعات استاني، ملي و فراملي خوبي در زمينه ديابت داريم. در زمينه آموزش نيز هنوز مشكلات زيادي داريم، ولي درعين حال دوره‌هاي آموزشي كه براي پزشكان برگزار مي‌شود در حال گسترش است.

لاريجاني ادامه داد: هم‌اكنون شبكه‌اي تحقيقاتي در اين زمينه فعاليت مي‌كند كه پژوهش‌هاي مكرر را ساماندهي خواهد كرد. همچنين ثبت آمار بيماران ديابتي نيز دنبال مي‌شود؛ چرا كه تا وقتي اين اطلاعات ثبت نشود، ديابت قابل كنترل نيست.

معاون آموزشي وزارت بهداشت، در ادامه ضمن اشاره به وضعيت مناسب كنترل ديابت در روستاها در مقايسه با شهرها، نقش بهورزان را در اين زمينه بسيار مؤثر توصيف كرد.

وي همچنين به اختصاص بخشي از فضاي كلينيك‌هاي جامع به درمان ديابت با كمك معاونت درمان و تدوين برنامه آموزشي براي پرستاران درخصوص مراقبت‌ از بيماران ديابتي اشاره كرد و گفت: اين اقدامات مي‌تواند از بار مشكلات مراكز درماني بكاهد.

معاون آموزشي وزارت بهداشت دسترسي به خدمات درماني در كشور را بسيار خوب خواند و از توصيه سازمان بهداشت جهاني به ايران درخصوص ارائه خدمات ديابت به 85درصد مردم خبر داد.

وي با تأكيد بر اينكه بايد رشد ديابت در كشور را مهار كنيم، در عين حال وضعيت شيوع آن را خانمان‌برانداز خواند و اظهار كرد: قيمت كيت‌هاي تزريق انسولين مسئله‌اي جدي در كشور است كه توليد آن نيز بسيار ساده است. در اين زمينه بايد از اداره تجهيزات سازمان غذا و دارو كمك گرفت.

  • اثرگذاري بهورزان در شبكه بهداشت و درمان

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست علي‌اكبر سياري، معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به سيستم مراقبت از بيماري‌هاي غيرواگير كه هم‌اكنون در شبكه‌هاي بهداشت و درمان روستايي ارائه مي‌شود، اظهار كرد: در اين سيستم ميزان اثرگذاري بهورزان از پزشكان بهتر است.

به همين دليل در شهرها به ازاي هر 2 تا 3 هزار نفر يك مراقب سلامت و يك كارشناس تغذيه قرار داديم كه تا به امروز اين برنامه براي 24ميليون نفر اجرايي شده است.

وي با بيان اينكه در سيستم بهداشت مي‌توان خدمات باكيفيتي ارائه كرد، افزود: شناسايي افراد پرخطر در سطوح مختلف امسال مدنظر قرار داده شده و پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال اين برنامه عملي شود.

  • ايران در آستانه سونامي ديابت قرار دارد

در ادامه اين نشست، دكتر عليرضا استقامتي، متخصص غدد داخلي و متابوليسم با اشاره به 3مطالعه بزرگ كشوري در زمينه آمار شيوع ديابت، از افزايش 35درصدي جمعيت افراد ديابتي طي 7سال خبر داد و ايران را در آستانه سونامي اين بيماري دانست.

وي ادامه داد: مهم‌ترين عامل در كنترل ديابت، بيمار است و فاكتورهاي متعددي به جز آن در اين مسئله نقش دارند. طبق برآوردها ما هم‌اكنون 5.5ميليون نفر بيمار پيش ديابتي داريم كه بايد ورود آنها به بيماري را كاهش دهيم.

استقامتي با تأكيد بر اينكه موضوع سبك زندگي بيماران ديابتي مسئله وزارت بهداشت نيست، آن را بر عهده خود مردم دانست كه دولت فقط بايد امكانات آن را فراهم كند. اين متخصص غدد و متابوليسم به هزينه بالاي برخي تجهيزات لازم براي بيماران ديابتي نيز اشاره كرد و گفت: ما بايد سازمان‌هاي اقتصادي را در اين زمينه توجيه كنيم؛ چراكه اين موضوع يك بحث ملي است و به پايش، رسانه و آموزش‌ مردم نياز دارد.

کد خبر 331096

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha