پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
۰ نفر

سهراب صداقت: فوتبال گیلان از ۲ دهه قبل در موقعیتی «متناقض» قرار گرفته است؛ از یک طرف به لحاظ ظرفیت نیروی انسانی و برخورداری از بازیکنان ممتاز و مربیان با دانش، کاربلد و صاحب تجربه در جمع ۴-۳ استان برتر کشور قرار داشته و هنوز هم دارد.

gilan

اما از طرف دیگر به علت مشکل مالی و نبود حمایت از سوی ادارات، موسسات، شرکت‌ها و کارخانه‌ها با معضلات متعدد دست و پنجه نرم می‌کند و به جای صعود به سطوح و لیگ‌های بالاتر، باید برای بقای خود با حریفان خود بجنگد. چرا که از نظر توان مالی حتی از اردبیل و همدان و سمنان و... نیز ضعیف تر است.

  • بازی گیلانی ها در اغلب تیم های لیگ

در سال هایی نه چندان دور که «پول» بی رویه برای برخی تیم های خاص وجود نداشت، مجال و فرصت مناسب برای تیم های سازنده در استان هایی نظیر گیلان به وجود می آمد که بازیکنان جوان و با استعداد را به درجات بالا از نظر فنی، شهرت و محبوبیت برسانند. تعدادی از این بازیکنان در تیم‌های مطرح گیلانی مثل ملوان و داماش ماندند و بعضی دیگر هم به تیم های معروف و متمول تهران، اصفهان و خوزستان رفتند. در نتیجه وقتی ترکیب تیم های حاضر در بالاترین لیگ فوتبال ایران را می‌دیدیم، یک یا چند بازیکن از گیلانی ها را مشاهده می کردیم.

حتی در مسابقه تیم های پرسپولیس و استقلال تهران که «داربی» فوتبال پایتخت ایران نامیده می‌شود، بسیاری اوقات بازیکنان گیلانی نقش تعیین‌کننده ای در نتیجه داشتند. از یاد نمی بریم که «بهزاد داداش زاده» پیراهن هر 2 تیم پرسپولیس و استقلال تهران را پوشید و در داربی پایتخت به میدان رفت.

«هادی طباطبایی» در چند دیدار سنگربان تیم آبی پوش تهرانی بود. «بهروز پرورش خواه» برای استقلالی ها بازی کرد. مازیار زارع و پژمان نوری در خط میانی پرسپولیس جای ثابتی داشتند(اگرچه پژمان 2 فصل قبل را در استقلال تهران گذراند). جلال حسینی مدافعی مستحکم برای تیم قرمزپوش پایتخت محسوب می شد. اما به مرور زمان، تعداد بازیکنان گیلانی در پرسپولیس و استقلال تهران کاهش یافت.

  • آخرین گیلانی های استقلال و پرسپولیس

البته در لیگ چهاردهم باز هم دوستداران فوتبال در گیلان مشاهده می کردند که اندک بازیکنانی از استان، پیراهن تیم های قرمز و آبی تهران را بر تن دارند. به گونه ای که در مسابقه نیم فصل اول آن«سوشا مکانی» دروازه بان اهل بندرانزلی برای پرسپولیس به تهران رفت و «محسن فروزان» که زادگاهش در محله ای پشت فرودگاه رشت است، در دروازه استقلال تهران قرار گرفت.
اما در لیگ پانزدهم باز هم این روند دچار نزول شد و جمعه گذشته تنها یک بازیکن(سوشا مکانی) از فوتبال گیلان در داربی پایتخت ایران حضور داشت.

محسن فروزان در آغاز فصل با پیوستن «مهدی رحمتی» به استقلال نام خود را در فهرست رفتنی‌های پرویز مظلومی مشاهده کرد و حتی نتوانست سنگربان دوم آبی ها شود و از وحید طالب‌لو پیشی بگیرد.
لازم به ذکر است که همه بازیکنان گیلانی دیگر که قبلا در پرسپولیس و استقلال تهران بازی می کردند از تیم های گیلانی همچون ملوان انزلی و استقلال رشت به 2 تیم قرمز و آبی پایتخت پیوستند؛ اما سوشا مکانی تنها گیلانی است که یک دقیقه نیز در هیچ کدام از تیم های استان بازی نکرده است.

  • جوانان گیلانی؛‌همچنان با استعداد و خوش آتیه

البته این فقط پرسپولیس و استقلال تهران نیستند که بازیکنان گیلانی خود را از دست داده اند. دیگر تیم‌های مطرح کشور هم در حال حاضر یا اصلا بازیکن گیلانی ندارند یا تعدادشان به حداقل رسیده است.

در تحلیل همین پسرفت، عده ای می پرسند که آیا فوتبال گیلان به لحاظ ظرفیت نیروی انسانی(مربی بادانش و به‌ویژه بازیکن درجه اول) قدرت سال‌های گذشته اش را از دست داده و جوانان این استان استعداد و قابلیت فنی قبلی را ندارند؟ پاسخ بدون تردید منفی است. در شهر به شهر، بخش به بخش و روستا به روستای گیلان می توان جوانان خوش آتیه ای را پیدا کرد که در صورت توجه و آموزش صحیح، حتی به موقعیت و اعتباری برتر از بهزاد داداش زاده، پژمان نوری و مازیار زارع خواهند رسید.

مگر «علیرضا جهانبخش» که در لیگ هلند بازی می‌کند، جوانی از بخش «جیرنده» شهرستان رودبار در استان گیلان نیست؟ پس چرا کارخانه بازیکن سازی افرادی چون جهانبخش با مشکل مواجه شده است؟ در ابتد اشاره شد که نبود سرمایه گذاری موسسات، ادارات، شرکت‌ها و کارخانه‌های گیلان روی ورزش قهرمانی و مشکل مالی اغلب تیم های گیلانی‌منجر به چنین عقبگردی شده که باید در یادداشتی دیگر به بررسی و تحلیل ارتباط مشکل مالی با نبود بازیکنان گیلانی در تیم‌های مطرح تهرانی پرداخت.

کد خبر 331328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha