شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

همشهری دو - محمد معمار: معلوم نیست چطور شد که یکدفعه همه آشپزخانه‌های خانه‌هایمان به شکل «اپن» درآمد؛ شکلی که نه با فرهنگ و مذهب ما سازگاری دارد، نه با آداب و رسوم زندگی ما.

آشپزخانه

به هر حال با مدرن شدن خانه‌هاي امروزي، نخستين تجلي آن در سبك معماري داخلي قلب تپنده خانه يعني آشپزخانه ديده شد. حذف ديوار در آشپزخانه باعث مي‌شود از سالن پذيرايي، داخل اين قلب تپنده به راحتي ديده شود. اين مشكل باعث شده تا عده‌اي به فكر پوشاندن اين فضاي باز در زمان حضور نامحرم باشند. چطور؟ براي پوشاندن اين فضاي باز راهكارهاي متنوعي وجود دارد. اينجا با اين راهكارها كه به دكوراسيون خانه شما هم از نظر زيبايي آسيبي نمي‌رساند، آشنا شويد.

  • استفاده از پرده

عده‌اي تصميم مي‌گيرند كه اپن آشپزخانه خود را با پرده بپوشانند. مهم‌ترين نكته در انتخاب پرده مناسب براي اين فضاي داخل خانه، توجه به زمينه دكوراسيون آشپزخانه است. البته از آنجا كه پرده، بخش چشمگيري از فضاي سالن پذيرايي را هم در بر خواهد گرفت بايد با دكوراسيون سالن پذيرايي هم متناسب باشد. اگر ارتفاع اپن آشپزخانه شما كوتاه است بهتر است از پرده‌هاي ساده و معمولي استفاده كنيد. اما اگر اپن آشپزخانه شما طويل است بهتر است به سراغ پرده‌هاي طرح‌دار كه در سالن پذيرايي به‌كار مي‌روند، برويد. اگر در آشپزخانه شما كاغذ ديواري رنگي و طرح‌دار وجود دارد مي‌توانيد از پرده‌هاي رنگ متضاد آن استفاده كنيد تا زيبايي خاصي به آشپزخانه شما بدهد. حتما جنس اين پرده را طوري انتخاب كنيد كه از پشت بافت‌هاي آن به داخل آشپزخانه ديد وجود نداشته باشد. البته ما به شما پيشنهاد مي‌كنيم از پرده‌هاي كركره‌اي عمودي براي اپن آشپزخانه استفاده كنيد؛ چرا كه اگر قرار باشد وسيله‌اي را از آشپزخانه به فردي در سالن پذيرايي بدهيد مي‌توانيد نوارها را به‌راحتي كنار بزنيد. در ضمن مي‌توانيد هنگامي كه مهمان نداريد ريشه‌ها را با روبان در دوطرف جمع كنيد.

  • استفاده از لووردراپه

برخي‌ها براي پوشاندن فضاي اپن آشپزخانه خود از لووردراپه استفاده مي‌كنند. لووردراپه نوعي پرده است كه در آن تعدادي پره روي يك ريل آلومينيومي به‌طور منظم در كنار هم قرار گرفته‌اند. شايد در ابتدا فكر كنيد دكوراسيون خانه شما را شبيه دكوراسيون اداره و محل كار مي‌كند ولي طرح‌ها و رنگ‌هاي متنوع اين كالا مي‌تواند نظر شما را عوض كند. هزينه كم هم از ديگر مزيت‌هاي اين وسيله است. همچنين شما مي‌توانيد عكس، طرح و نقاشي خاصي را سفارش دهيد تا روي لووردراپه شما چاپ كنند. به اين ترتيب شما با يك تير 2نشان زده‌ايد؛ هم اپن آشپزخانه خود را پوشانده‌ايد و هم يك تابلوي بزرگ به خانه خود اضافه كرده‌ايد. البته توجه داشته باشيد كه همه اين كار‌ها را با هزينه كم انجام داده‌ايد. از ديگر مزيت‌هاي لووردراپه كيفيت جنس آنهاست. اين محصول قابل‌شست‌و شو بوده و در مقابل پارگي مقاومت فراواني دارد.

  • استفاده از حصيرهاي جديد

راهكار سوم براي پوشاندن اپن آشپزخانه استفاده از كركره‌هاي حصيري جديد است. اين كركره‌ها نسل بعدي لووردراپه هستند و مي‌توان گفت زيبايي بيشتري نسبت به آنها دارند اما نمي‌توان از قيمت بالاي آنها هم چشم‌پوشي كرد. اين حصير‌ها عموما از چوب بامبو، نخ و ني ساخته مي‌شوند. چوب بامبو به‌خاطر مقاومت در برابر آب و آفتاب طول عمر بيشتري دارد. اين كركره‌هاي حصيري تنوع و رنگ‌هاي مختلفي دارند پس به راحتي مي‌توانيد آنها را براساس دكوراسيون خانه خود خريداري كنيد. نگران تميز كردن اين كركره‌ها هم نباشيد. كافي است آنها را با يك دستمال نمدار گردگيري كنيد.

  • استفاده از قفسه‌هاي چوبي

خب گاهي مي‌توان ابتكار عمل را به‌دست گرفت و كارهاي متفاوت‌تري انجام داد. برخي‌ها اين ابتكار را خرج مي‌كنند و براي پوشاندن اپن آشپزخانه از قفسه‌بندي‌هاي چوبي يا همان ام‌دي‌اف استفاده مي‌كنند. اين قفسه‌بندي‌ها با توجه به طراحي خود مي‌تواند جلوه‌اي خاص به خانه شما بدهد. قفسه‌ها در طرف آشپزخانه مي‌توانند براي جاي دادن وسايل آشپزخانه استفاده شوند و در طرف سالن پذيرايي به‌عنوان محلي براي قرار گرفتن اشياي دكوري يا حتي يك كتابخانه كوچك به‌كار روند. فقط حواستان باشد اين قفسه‌بندي‌ها بايد با رنگ‌ام‌دي‌اف كابينت‌هاي آشپزخانه متناسب باشند. فقط اگر خيلي اهل نجاري نيستيد، بايد اين كار را به‌دست يك نجار وارد بسپاريد.

  • كمي ابتكار داشته باشيد

علاوه بر همه راه‌هاي اصولي كه در اين صفحه گفته شده، شما مي‌توانيد با گلدان يا وسايل دكوري ديگر، طوري آشپزخانه را پوشش دهيد كه حداقل وقتي مهمانان روي مبل نشسته‌اند، جاهاي پركاربرد آشپزخانه مثل روبه‌روي ظرفشويي يا روبه‌روي اجاق گاز را نبينند؛ از همسرتان بخواهيد روي مبل‌ها بنشيند و شما گلدان يا هر وسيله دكوري ديگر را روي اپن جابه‌جا كنيد تا نقطه ديد او كور شود، به همين راحتي.

  • دلايل پوشاندن اپن

قبل از اينكه آشپزخانه‌ها نيمه باز شوند مي‌توانستيم از فضاي بالاي يخچال و كابينت‌ها براي قرار دادن قابلمه‌هاي بزرگ استفاده كنيم ولي با وجود آشپزخانه‌هاي اپن بايد تمامي وسايل را داخل كابينت‌ها جاي دهيم. از طرفي آشپزخانه محل پختن غذاست. سرخ كردن مواد مختلف باعث مي‌شود بوي بد مواد سرخ‌كردني تمام فضاي خانه را پر كند. در ضمن ممكن است دكوراسيون وسايل آشپزخانه شما با دكوراسيون سالن پذيرايي هم تفاوت چشمگيري داشته باشد و باعث ايجاد دوگانگي در خانه شما شود. مهم‌تر از همه هم اينكه اين آشپزخانه‌هاي اپن تضاد‌هاي فراواني با سبك زندگي ايراني- اسلامي دارند. براي خانم‌هاي ايراني سخت است كه هم حجاب كامل خود را حفظ كنند و هم در آشپزخانه مقابل ديد مهمانان مشغول كار باشند.

کد خبر 332243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha