یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

همشهری دو - مریم سعیدنژاد: همین که وارد کارگاه می‌شوید تابلوها و بشقاب‌های رنگارنگ روی دیوار و ظروف چیده شده روی میز هوش و حواستان را می‌برد؛ کارگاهی پر از رنگ و قلم و سفال که حسابی فضای هنری و جالبی را ساخته اند.

رؤیا حقیقی

اينجا كارگاه هفت‌رنگ است؛ كارگاه دختر جواني پر از ايده و طرح‌هاي منحصر به فرد.‌ رؤيا حقيقي متولد1360 در شيراز است و در خانواده‌اي هنرمند متولد شده؛ خانواده‌اي كه از پدر تا برادرها همه نقاش هستند و همين سابقه خانوادگي و البته علاقه و استعداد باعث شده‌ رؤيا هم در دانشگاه نقاشي بخواند؛ او حالا، صاحب كارگاه سفال‌هاي نقاشي‌شده‌اي است كه طرفداران زيادي دارند؛ سفال‌هايي با طرح‌هاي زيبا و خوشرنگ كه چشم هر بيننده‌اي را نوازش مي‌دهند.

  • شروع داستان كارگاه و فروش سفال‌هاي نقاشي شده چطور و از كجا بود؟

بعد از ازدواج به تهران آمدم و تابلوي نقاشي كار مي‌كردم ولي خيلي دوست داشتم شغلي در زمينه نقاشي داشته باشم. متأسفانه پيدا‌كردن كار در زمينه نقاشي خيلي سخت است و براي من هم سخت بود، براي همين تصميم گرفتم كار پدر را ادامه بدهم. پدرم يكي از قديمي‌ترين استادكارهاي كاشي هفت‌رنگ در شيراز است و سقف بناهايي مثل باغ ارم در شيراز از كارهاي ايشان است. حدود 4سال پيش با تشويق همسرم و يكي از دوستانم كار را به‌صورت مشاركتي با هم شروع كرديم. از همين‌جا هفت‌رنگ شكل گرفت و خب، اوايل خيلي سخت و كند جلو مي‌رفتيم. حتي در شروع هيچ ايده‌اي براي انجام كار نداشتيم؛ چون پدرم سبك سنتي كار مي‌كردند ولي من مي‌خواستم كارهاي متفاوت و تزئيني انجام بدهم. براي همين حدود يكي‌دو سال طول كشيد تا مسير درست ادامه كار را پيدا كنيم. اوايل با كشيدن تابلوهاي تزئيني با لعاب روي كاشي شروع كرديم و با سختي زياد به اينجايي كه الان هستيم رسيديم. ما با يك كارگاه خيلي كوچك كه شامل يك كوره و تعداد محدودي رنگ مي‌شد، در گوشه‌اي از اتاق خانه شروع به‌كار كرديم و حالا كارگاه بزرگي داريم كه در آن حدود 7-6 نفر مشغول كار هستند. من مدير كارگاه هستم و طراحي كارها با من است و 3 نفر نقاش هم داريم كه كارها را رنگ‌آميزي مي‌كنند چون سفارش‌ها به مرور زياد شد و به تنهايي نمي‌توانستم اين همه كار را طراحي و نقاشي كنم.

  • چطور شد كه محصولات‌تان پرفروش شد؟

اوايل وقتي تابلوها را براي فروش به فروشگاه‌هاي‌صنايع‌دستي مي‌برديم، همه به ما مي‌گفتند اين مدل كارها در ايران فروش نمي‌رود چون فقط تزئيني هستند و مثل جاشمعي و جاكليدي و اين جور چيزها كاربردي نيستند. خيلي تلاش كرديم تا فروشگاه‌ها بپذيرند كه كارهاي ما را براي فروش قبول كنند. بالاخره كارها را قبول كردند و ما هم به توليد ادامه داديم و مردم هم خدا را شكر استقبال خوبي كردند. سختي‌هاي كار مخصوصا در شروع زياد است. ما حتي دوره‌هايي داشتيم كه يك سفارش هم به دستمان نمي‌رسيد ولي هميشه چراغ كارگاه روشن بود و كار مي‌كرديم و با سختي توليداتمان را مي‌فروختيم. مي‌خواستيم همه بدانند كه ما مي‌خواهيم كار كنيم و موفق شويم. با امكانات ساده شروع كرديم و از همان اول سعي كرديم به جاهاي مختلفي براي بازاريابي محصولات سر بزنيم. در مورد واكنش مشتري‌ها و اينكه چه مدل كارهايي را بيشتر دوست دارند از فروشنده‌ها سؤال مي‌كرديم و كم‌كم دستمان آمد كه بيشتر چه طرح‌هايي توليد كنيم تا بهتر فروش بروند. براي فروش خوب بايد مواردي را رعايت كرد. طرح و ايده خوب، كيفيت بالاي كار، توجه به سليقه و علايق مردم، جديد بودن ايده‌ها و كپي نكردن از بقيه، بازاريابي مناسب و خيلي موارد ديگر را بايد رعايت كرد. با يك شب و 2 شب نمي‌توان به نتيجه خوبي رسيد و بايد روند كار را طي كرد و ماه‌ها يا حتي سال‌ها تلاش كرد تا به موفقيت موردنظرمان برسيم.

  • ظاهرا فقط از طريق كار با فروشگاه‌ها با مشتري در ارتباط هستيد و فروش آنلاين نداريد، چرا؟

از اول براي خودمان قانون گذاشتيم كه فروش تك نداشته باشيم. حتي با اينكه اوايل شايد با فروش تكي سود بيشتري هم مي‌برديم ولي از اول تا همين حالا فقط كارها را براي فروش به فروشگاه‌ها سپرديم چون فروش تكي دردسر دارد، زمان مي‌برد و پست كردن سفال و سالم رسيدن به دست مشتري هم مشكلات خودش را دارد. اوايل، كارها را به‌صورت اماني به فروشگاه‌ها مي‌سپرديم و شرايط‌مان هم اين بود كه كارها اگر ايراد قابل‌قبول مثل تغيير رنگ پيدا كنند، تا هميشه قابل تعويض يا پس دادن توسط فروشنده و مشتري هستند. براي بازاريابي از طريق سايت و شبكه‌هاي اجتماعي اقدام كرديم و همزمان هم حضوري با فروشگاه‌ها در ارتباط بوديم. حتي به راسته‌هاي بورس دكور و كاشي آشپزخانه‌رفتيم و كارهاي ديواري‌مان را معرفي كرديم. الان با حدود 20فروشگاه در تهران و تعدادي فروشگاه در شهرهاي مختلف ايران كار مي‌كنيم و ماهانه برايشان محصولات جديد مي‌فرستيم.

  • در مورد قيمت و مراحل كار و زمان صرف شده براي محصولات‌تان بگوييد.

مراحل كار ما به اين صورت است كه سفال آماده مي‌خريم و روي آنها طرح مي‌زنيم. بعد از رنگ‌آميزي هم كارها در كوره پخته مي‌شوند. سفال‌هاي لعاب خورده و نقاشي‌شده يك روز كامل بايد در كوره بمانند و وقتي هم كوره خاموش شد يك روز كامل بايد صبر كنيم تا خنك شود. روز سوم در كوره باز مي‌شود و سفال‌ها خارج مي‌شوند. ما هر روز از 9صبح تا 4عصر كار مي‌كنيم و براي مثال در يك روز كاري فقط مي‌توانيم روزي 10عدد بشقاب بزرگ طراحي و 2 عدد، رنگ‌آميزي كنيم.

قيمت كارهاي ما در فروشگاه از مگنت‌هاي 10هزار توماني تا تابلوهاي بزرگ 200هزار توماني متغير است. درآمد اين مدل كارها خيلي متغير است و ممكن از ماهي 500هزار تومان تا 5ميليون تومان و حتي بيشتر در حال تغيير باشد چون بعضي از ماه‌ها تقريبا فروش به صفر مي‌رسد و بعضي ماه‌ها مثل اسفند يا مناسبت‌هايي مثل اعياد و شب يلدا بهترين فروش را دارد. ما در هفته حدودا 90تا بشقاب 25سانتي مي‌سازيم و اگر قرار باشد بشقاب 40سانتي بسازيم تعداد به 20عدد كاهش مي‌يابد چون كار بيشتري مي‌برد. حرفم اين است كه كار دست ساز و هنري زمان مي‌برد و زحمت زيادي دارد و بايد صبر و تحمل داشت.

  • اگر مي‌خواهيد سفالگري كنيد

علاقه‌مندان به اين كار، براي شروع كار با سفال بهتر است كوره بخرند، البته شايد جايي را پيدا كنند كه كوره اجاره‌اي هم داشته باشند يا درون كوره برايشان سفال‌ها را بپزند و تحويل دهند. ولي چه قرار باشد سفال را خودشان بسازند و چه سفال بخرند و فقط براي پخت ظروف بعد از نقاشي كوره لازم باشد، به هر حال خريد كوره بهترين كار است. يك كوره كوچك برقي حدود 9تا 10ميليون تومان قيمت دارد. رنگ و لعاب و بقيه ابزار را مي‌توان با حدود 400‌تا 500 هزارتومان جور كرد. سعي كنيد حتما لعاب باكيفيت تهيه كنيد تا رنگ كارها ماندگار شود. فروشگاه‌هايي اطراف بازار تهران هستند كه به‌صورت اختصاصي محصولات كار با سفال مي‌فروشند. در كل با حدود 10تا 12ميليون سرمايه اوليه مي‌توان يك كارگاه كوچك خانگي راه‌اندازي كرد. شروع كار حتما با آزمون و خطا خواهد بود و شايد اوايل حتي محصولات، قابل فروش نباشند ولي بايد صبر و پشتكار زياد داشت تا به نتيجه مطلوب رسيد و مطمئن باشيد اگر كار باكيفيت باشد و طرح‌ها هم جديد باشند حتما بعد از زمان لازم و كسب تجربه موفق خواهيد شد.

کد خبر 333114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha