گروه ورزشی: درست در همان روزهایی که کشتی‌گیران و تکواندوکاران کشورمان خود را در مسابقات جهانی باکو و منچستر ناموفق نشان دادند، جودوکاران ایرانی نیز در پیکارهای جهانی برزیل یکی پس از دیگری نتایج را به حریفان واگذار کرده و کارنامه‌ای ضعیف از خود به نمایش گذاشتند.

 تیم جودوی ایران که با توشه و تدارکی وسیع گام به این رقابت‌ها نهاده بود در پایان پیکارهای جهانی برزیل تنها به مدال برنز آرش میراسماعیلی اکتفا کرد تا برای حضور و کسب سهمیه در بازی‌های المپیک پکن با دشواری‌های زیادی روبه‌رو شود.

 همزمانی ناکامی ورزشکاران 3 رشته یاد شده فرصت چندانی به رسانه‌های ورزشی نداد تا به صورتی فراگیر و عمقی به ضعف موجود در جودوی ایران که متأسفانه چند سالی است خاطر علاقه‌مندان این رشته را مکدر ساخته، پرداخته و راهکاری مناسب برای رها شدن از وضعیت موجود ارائه شود.

این در حالی است که به جز چند مصاحبه معمولی از سوی دست‌اندرکاران جودو، باز هم به صورتی کاملاً معمولی و تکراری به مشکلات جودو در ایران پرداخته شده و کمتر دیده می‌شود که متولیان امر به راحتی حاضر شوند آنچه بر جودوی ایران می‌گذرد را به درستی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

 تازه‌ترین اقدامی که برای جودو در حال شکل‌گیری است ورود چهار مربی کره‌ای به ایران است که ظاهراً قرار است از این پس در کنار مربیان داخلی هدایت تیم‌های ملی مردان و زنان ایران را به عهده بگیرند. محمد درخشان در توجیه این کار فدراسیون جودو می‌گوید: پس از بررسی سوابق مربیان کره‌ای به این نتیجه رسیدم که می‌توانند برای تیم‌های ملی مفید باشند.

به همین دلیل ابتدا قراردادی 3 ماهه با آنها منعقد کردیم و در صورت رضایت و سنجش مهارت و کارآیی آنها، قرارداد را به مدت یک سال تمدید خواهیم کرد.

رئیس فدراسیون جودو دوره جدید فعالیت‌های جودو را با تشکیل اردوهای تیم ملی در دو قسمت آقایان و خانم‌ها مورد توجه قرار داده و می‌گوید: ما کارمان را از هفته آینده شروع می‌کنیم. بانوان به مسابقاتی در سوریه می‌روند و در قسمت آقایان هم در تمامی رده‌های سنی نفراتی را به ترکمنستان، ارمنستان و آذربایجان اعزام خواهیم کرد.

 رئیس جودو حالا به این نتیجه رسیده که از این پس باید توجه ویژه‌ای به نوجوانان و جوانان از خود نشان دهد.

او که چند ماه قبل تیم جوانانش در مسابقات بین‌المللی کره با کسب 2 مدال طلای باارزش نمایشی بسیار خوب از خود نشان داد ظاهراً بیش از هر زمان دیگری به این واقعیت رسیده که برای نجات از بن‌بست‌های موجود، چاره‌ای جز توجه به جوانان ندارد. او خود بهتر از هر کس دیگری می‌داند که جودوی دنیا حرکت رو به جلویی را آغاز کرده و تنها با اسم و سابقه نمی‌توان صاحب موقعیت و اعتبار شد.

 پیش از این هم کارشناسان و متخصصان جودو بارها به این مسئله تأکید داشتند که جودوی ایران نیازمند خانه‌تکانی وسیعی است و باید خون‌ تازه‌ای در رگ‌های آن جاری شود. خوشبختانه با ورود مربیان کره‌ای بهترین فرصت پدید آمده تا به صورتی بنیادی و اساسی به بازسازی ورزش جودوی ایران پرداخته شود.

 علیرضا امینی: از مربیان کره‌ای برنامه خواستم

 علیرضا امینی، مدیر تیم‌های ملی جودو گفت: با مربیان کره‌ای جلسه‌ای یک ساعته داشتم و از آنها خواستم ظرف یک هفته آینده برنامه‌های خود را ارائه دهند.

 آنها بالاتر از مربیان داخلی نیستند اما به صورتی تفکیک شده در موضوعات مختلف آموزشی تخصص دارند که مورد نیاز ماست. در تکنیک و تاکتیک‌های جدید جودو همه چیز جایگاه خاص خود را دارد. در دوره جدید و در طول 3 ماه آینده جودوکاران، هر بخش از تمرینات خود را زیر نظر مربیان خاصی انجام خواهند داد.

 مثلاً مربیانی که با پا خوب کار می‌کنند، در این بخش آموزش می‌دهند و آنهایی که با دست‌ خوب کار می‌کنند فقط به آموزش این شیوه خواهند پرداخت.

امینی در مورد حضور محمود میران در کنار کادر فنی تیم ملی هم گفت: من هنوز با آقای میران جلسه‌ای نداشته‌ام، اما این جودوکار باسابقه دارای تجربیاتی است که می‌تواند برای جوان‌ها بسیار مفید باشد. از حضورش در کادر فنی استقبال می‌کنم و از او حمایت خواهم کرد.

کد خبر 33368

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز