محمدرضا منصوریان: نیمه دوم مدیریت رئیس سازمان ورزش، همراه است با تغییرات. چه از نظر کارشناسان ورزشی، سازمان تربیت‌بدنی پروسه تغییر و تحول مدیریتی را در فدراسیون‌ها کلید زده است.

پس از مسائل فدراسیون کوهنوردی، کاراته دومین فدراسیونی است که رئیس آن توسط سازمان برکنار می‌شود. گفته می‌شود، علیرضا سمندر پس از دعوت به اتاق کار کیومرث هاشمی با 2 گزینه استعفا و عزل مواجه شده است. شاید به همین دلیل است که رئیس فدراسیون کاراته در گفت‌وگو با ایسنا از استعفا ندادن سخن می‌گوید و به سازمان می‌گوید مرا برکنار کنید.

چالش پدیدآمده میان سازمان تربیت‌بدنی و فدراسیون کاراته در حالی شکل گرفته که این فدراسیون در یکی، 2 سال گذشته صاحب موفقیت‌های قابل ملاحظه‌ای شده که مهم‌ترین آن کسب عنوان سومی جهان با 2 مدال طلا پس از 17 سال در مسابقات جهانی 2005 فنلاند بوده است.

 حتی بعد از آن نیز ملی‌پوشان کاراته ایران در بازی‌های آسیایی 2006 دوحه نیز با مدال‌های طلای خود اعتباری خاص به کاروان ورزشی ایران بخشیدند. علیرضا سمندر، رئیس فدراسیون کاراته در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است: هیچ قصوری در انجام وظایفی که داشته‌ام، نکرده‌ام.

سال 85 فدراسیون برتر شدیم و منطقی بود که سازمان تربیت‌بدنی تغییر و تحولات فدراسیون را که باعث کسب جایگاه‌های مختلف جهانی و آسیایی شده است حمایت کند، اما در عمل تنها با اتکا به گفته‌های معاونین خود و آنها که ضدکاراته صحبت کردند عمل کرد و من از سازمان تربیت‌بدنی شکایت خواهم کرد.

گفته می‌شود جدی‌ترین اختلافات پیش‌آمده میان سازمان تربیت‌بدنی و فدراسیون کاراته مربوط به عزل و نصب‌هایی است که سمندر در هیأت‌های زیرمجموعه خود انجام داده که در میان آنها در استان‌های گلستان و قم موضوع با واکنش‌هایی همراه بوده است.

سمندر می‌گوید: تشخیص دادم که هیأت کاراته گلستان به دلیل زمینه‌هایی که وجود دارد باید خیلی فعال‌تر از آنچه که هست باشد، بنابراین احساس کردم رئیس هیأت این استان خود را در پشت فعالیت‌های محسن اشرفی کاتاکای ملی‌پوش گلستانی پنهان کرده و کار خاصی انجام نمی‌دهد که تصمیم به تغییر و تحولاتی در این استان گرفتم، انتظارم این بود که سازمان تربیت‌بدنی در این زمینه مرا حمایت کند، اما متأسفانه نمی‌دانم چه روی داد که سازمان با این هیأت هماهنگ شد.

 اختلاف سمندر با ابراهیمی بازرس فدراسیون کاراته هم از جمله مشکلاتی است که در این فدراسیون مسئله‌ساز شده است. رئیس فدراسیون کاراته درباره اختلافاتش با ابراهیمی گفت: او تنها هفته‌ای یک جلسه روزهای دوشنبه آن هم به مدت 2 ساعت به فدراسیون می‌آمد و در همین فاصله زمانی نیز تنها کارهای مربوط به سبک خود را انجام می‌داد.

 وقتی که در رابطه با مسائلی به بازرسی سازمان تربیت‌بدنی مراجعه کرد، از وی پرسیدند آیا در خصوص این گزارش‌ها با رئیس فدراسیون مشورت کرده‌ای و آیا پیش از آن گزارشی را به سازمان داده‌ای که پاسخ او منفی بود و به همین دلیل مدیرکل بازرسی سازمان تربیت‌بدنی از وی درخواست کرد تا استعفا بدهد. در این شرایط کیومرث هاشمی از بازرس فدراسیون حمایت کرد.

 استعفا نمی‌دهم

 اواسط هفته گذشته بعد از آن که از سفر تیم برای حضور در مسابقات جهانی جوانان و امید در ترکیه جلوگیری به عمل آمد مشخص شد که اختلافات به وجود آمده در بالاترین فاز خود قرار گرفته است.

سمندر که به شدت از این حرکت شوکه شده است می‌گوید: مطمئناً از این مسابقات 5 تا 6 مدال طلا نصیب کاراته ایران می‌شد که متأسفانه با اختلافات به وجود آمده و اعزام نشدن کاراته‌کاهای ایران به ترکیه این امر میسر نخواهد شد، اما جالب اینجاست که کیومرث هاشمی اجازه این سفر را نداده است.

 در گفت‌وگویی که با وی داشتم علت را پرسیدم، به من گفت: علی‌آبادی نظرش بر این است که نمی‌تواند با شما کار کند و باید استعفا بدهی. من هم گفتم استعفا نمی‌کنم و مرا عزل کنید.

 اما جالب‌ترین حرف سمندر آن هم در بحبوحه شکاف‌های پدیدآمده در برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال این است: سازمان تربیت‌بدنی علاقه‌مند به احراز جایگاه هر فدراسیونی است که در جهان خود را مطرح کرده باشد.

 امروز به دلیل جایگاه فوتبال رئیس سازمان علاقه‌مند به ریاست این فدراسیون است و به دلیل این که کاراته هم موفق‌ترین فدراسیون ورزشی در بازی‌های آسیایی بود و دارای اسم در جهان است حال علاقه‌مند به کسب جایگاه ریاست فدراسیون کاراته برای معاونین سازمان شده‌اند.

 جرم من چیست و چرا باید استعفا بدهم؟ سازمان تربیت‌بدنی به جای حمایت از مدیران موفق این گونه با ما برخورد می‌کند. امیدوارم روزی رئیس سازمان به خود بیاید.

کد خبر 33993

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز