یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

تازه‌ترین تجربه کارگردانی فیلمساز سرشناس آمریکایی در حالی در بخش خارج از مسابقه شصت‌ونهمین جشنواره فیلم کن روی پرده رفت که بسیاری از منتقدان و کارشناسان «تونی اردمان» مارن آدی را جدی‌ترین بخت دریافت جایزه نخل طلا در نیمه ابتدایی جشنواره امسال می‌دانند.

فیلم

به گزارش همشهري، توني اردمان تنها نماينده سينماي آلمان در بخش مسابقه كن و سومين فيلم آدي در مقام كارگردان است. فيلمساز 39ساله 7سال پيش با درام تكان‌دهنده «هر كس ديگر» در بخش مسابقه جشنواره برلين جايزه خرس نقره‌اي ويژه هيأت داوران را برد و امسال به نخستين آلماني‌اي تبديل شد كه پس از 10سال وارد بخش مسابقه جشنواره كن مي‌شود. نمايش توني اردمان در كاخ جشنواره با واكنش‌هاي بسيار خوب مواجه شده است.

هيأت داوران اسكرين شامل 13منتقد بين‌المللي از 11رسانه معتبر به علاوه گروه منتقدان اسكرين ديلي كه به فيلم‌هاي حاضر در بخش مسابقه امتياز مي‌دهند، از 4ستاره ممكن به توني اردمان 3.8ستاره داده‌اند كه در تاريخ اسكرين بي‌نظير است. پيش از اين بيشترين امتياز را «آقاي ترنر» مايك لي با 3.6در سال 2014به‌دست آورده بود كه در نهايت جايزه نخل طلا را به «خواب زمستاني» نوري بيگله جيلان واگذار كرد.

پوزيتيف و ليبراسيون(2منتقد) از فرانسه، مساجرو ايتاليا، بانگوك پست تايلند، تاگس اشپيگل آلمان، روزنامه‌هاي نيويورك تايمز و لس‌آنجلس تايمز و هفته‌نامه تايم آمريكا، ماهنامه سايت‌اند ساوند و روزنامه ديلي تلگراف(2منتقد) از بريتانيا و آفيشا روسيه به علاوه منتقدان اسكرين در جدول امتيازدهي اسكرين ديلي حضور دارند و جالب اينكه جز منتقدان تايم، ليبراسيون و آفيشا با 3ستاره، ديگر رسانه‌ها و منتقدان به توني اردمان بيشترين امتياز ممكن يعني 4ستاره را داده‌اند.

توني اردمان داستان يك معلم موسيقي است كه مي‌‌كوشد رفتار بسيار جدي دخترش را در جدي‌گرفتن موقعيت و موفقيت شغلي با انبوهي از شوخي‌ها اصلاح كند. ساندرا هولر به نقش دختر ظاهر شده و پيتر سيمونيشك از بازيگران قديمي تئاتر اتريش نقش پدر را ايفا مي‌كند. آلمان تا به حال فقط 2بار با «طبل حلبي» فولكر شلندورف در 1979و «پاريس تگزاس» ويم وندرس در 1984برنده نخل طلا شده و شايد امسال براي سومين مرتبه اين جايزه معتبر را به‌دست بياورد.

استيون اسپيلبرگ كه 3سال پيش رئيس هيأت داوران كن بود، امسال «غول مهربان گنده» يا The BFG را با خود به سواحل جنوب فرانسه آورده است. فيلم از كتاب كودكانه رولد دال به همين نام اقتباس شده و مارك رايلنس بازيگر بريتانيايي در آن نقش غول را ايفا كرده است. اين دومين همكاري او با اسپيلبرگ پس از «پل جاسوس‌ها» است كه سال گذشته اسكار بهترين بازيگر مرد مكمل را برايش به ارمغان آورد.

ستاره اصلي غول مهربان گنده دختركي به نام روبي بارنهيل است كه در فيلم نقش سوفي را ايفا مي‌كند. اين نخستين تجربه بارنهيل 11ساله و بريتانيايي است كه سابقه حضور تفريحي در كلاس‌هاي خصوصي تئاتر را در كارنامه دارد. او براي بازي در فيلم اسپيلبرگ 85هزار دلار دستمزد گرفته و اگر غول مهربان گنده در گيشه به موفقيت برسد، قرارداد بارنهيل براي بازي در 2فيلم ديگر تمديد مي‌شود و او براي فيلم‌هاي دوم و سوم 250و 400هزار دلار مي‌گيرد.

غول مهربان گنده اول ژوئيه روي پرده سينماهاي آمريكا و كانادا مي‌رود و استقبال خوب منتقدان در كن مي‌تواند در فروش آن مؤثر باشد. پيتر بردشا، منتقد گاردين بازگشت اسپيلبرگ را به دنياي فانتزي كودكانه ستوده و به فيلم، 4ستاره از 5ستاره ممكن داده است. زن بروكس ديگر منتقد سرشناس نشريه بريتانيايي هم در يادداشت كوتاه خود غول مهربان گنده را ستود.

کد خبر 333966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha