کامران محمدی: 500 میلیون تومان بودجه ادبیات در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بیش از پیش به فعالیت‌های حمایتی در این حوزه اختصاص می‌یابد.

این خبر، عین آن چیزی که سردار میرفیصل باقرزاده در مراسم رونمایی آثار تازه بنیاد گفت، نیست، اما آنچه به‌عنوان برنامه‌ها و فعالیت‌های آینده بنیاد در حوزه ادبیات و کتاب تشریح کرد، نشان می‌دهد حمایت از چاپ آثار دفاع مقدس و نویسندگان این حوزه، خلاصه آن چیزی است که قرار است اتفاق بیفتد.

حمایت از ناشران با خرید یک‌سوم از شمارگان کتاب‌های‌شان، حمایت از آثار فاخر برای ترجمه به زبان‌های دیگر، حمایت ویژه از آثار نیروهای مسلح و حمایت از ادبیات اقلیمی، ازجمله این فعالیت‌های حمایتی خواهد بود.

البته اگرچه 500 میلیون تومان به گفته سردار باقرزاده رقم بسیار پایینی است، اما ظاهرا آن‌قدر هست که بنیاد 24 آبان، یازدهمین کتاب سال دفاع مقدس را نیز برگزار می‌کند؛ مراسمی که سال گذشته، در اکثریت قریب به اتفاق رشته‌ها و گرایش‌های فراوانش، برگزیده‌ای نداشت.

علاوه بر این، سفارش به نویسندگان برای نوشتن در حوزه دفاع مقدس نیز همچنان ادامه خواهد داشت.

سردار باقرزاده در این‌باره گفت: «منظور از سفارش، به هیچ‌روی سفارشی‌نویسی نیست؛ ما نمی‌گوییم نویسنده چه و چطور بنویسد، بلکه تنها اعلام نیاز می‌کنیم و نویسنده خود، برداشت‌ها و دریافت‌ها و نگرش‌های خود را می‌نویسد.»

اما شاید مهم‌ترین برنامه بنیاد، انتشار مشارکتی کتاب با ناشران خصوصی است. سردار باقرزاده گفت: «بنیاد آماده است با تمام ناشران فعال در کشور به‌صورت مشارکتی کار کند.»

این مشارکت شامل همه ناشران می‌شود و معاون ادبیات سردار باقرزاده نیز تأکید می‌کند: «اگرچه در هر موضوعی، همه ناشران کار نمی‌کنند و ممکن است گروهی علاقه‌مند به همکاری با ما نباشند، اما بنیاد از همکاری همه استقبال می‌کند.»

این همکاری درست وقتی با محدودیت‌های اساسی مواجه می‌شود که بنیاد اصرار به گذاشتن نام خود در ابتدای کتاب داشته باشد.

سردار حسام در این‌باره می‌گوید: «درست است که وجود نام یک سازمان یا نهاد با یک رویکرد مشخص سبب می‌شود خواننده با یک نگاه مشخص به کتاب نگاه کند و داستان را حدس بزند، اما بنیاد برای کتاب‌های مشارکتی، تنها در صفحه دوم، جمله با حمایت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را کافی می‌داند و جایی آرم خود را درج نمی‌کند.»

علاوه بر این نشر مدیر نیز برای پیشگیری از همین اشکال است؛ آن‌چنان که نشر سوره مهر این وظیفه را برای انتشار کتاب‌های حوزه هنری برعهده دارد، نشر شاهد برای بنیاد شهید و... هرچند که در عمل شاید تفاوتی هم نکند، چراکه خیلی زود تعلق نشر مذکور به سازمان مربوط و نگاه و خط فکری‌اش برای مخاطبان روشن می‌شود.

حسام می‌گوید: «البته فعالیت‌های بنیاد و نام آن باعث افتخار است، اما این هم درست است که در حوزه داستان، ماجرا با وجود یک نام مشخص، تقریبا لو می‌رود.»

حالا هنوز کمی از 500 میلیون تومان باقی‌مانده است؛ برگزاری چهارمین کنگره شعر دفاع مقدس در ایلام که اسفند ماه اتفاق خواهد افتاد، برگزاری جشنواره شعر استانی در 30 استان، انتخاب کتاب برگزیده ربع قرن با مشارکت وزارت ارشاد، بنیاد شهید، حوزه هنری و...، تدوین مجموعه خاطرات سرداران بزرگ دفاع مقدس با نام «سوم خردادی‌ها»، آموزش غیرحضوری داستان‌نویسی و خاطره‌نویسی در عرصه دفاع مقدس و اهدای کتاب به دانشجویان دانشگاه کلمبیا.

این آخری پس از اتفاقات اخیر و سخنرانی ریاست جمهوری در این دانشگاه، برنامه‌ریزی شده است.

سردار باقرزاده در این‌باره نیز گفت: «در حال انجام مذاکره برای ارسال کتاب خدا بود و دیگر هیچ نوشته شهید چمران برای این دانشگاه هستیم و اصولا ما برای روشنگری دانشجویان خارجی آمادگی داریم.

ضمن آن‌که برنامه‌هایی نیز در این زمینه برای کشورهای غربی با اولویت آمریکا داریم.»

کد خبر 33522

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز