همشهری آنلاین: قائم مقام وزیر بهداشت گفت: سیاست کلی وزارت بهداشت در مورد تعرفه‌های پزشکی، حرکت به سمت واقعی شدن تعرفه‌های پزشکی و افزایش نیافتن سهم پرداختی مردم است.

harirchi

به گزارش وبدا، دکتر ایرج حریرچی، در نشست خبری سخنگو با اصحاب رسانه که در ستاد مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت در بحث تعرفه‌ها، قانون را اجرا خواهد کرد و بر جزء جزء آن نظارت خواهد داشت، افزود: بحث تعرفه از طرفی ابزار سیاستگذاری است و از سوی دیگر باید قیمت تمام شده خدمات را تعیین کرده و می‌تواند منجر به اقتصادی کردن یک بخش شود.

دکتر حریرچی با یادآوری اینکه، امروزه قیمت‌ها در همه بخش‌های خدمات پزشکی دولتی و خصوصی واقعی نیست، گفت: رشد 10 درصدی تعرفه‌های پزشکی کافی نیست و پیشنهاد وزارت بهداشت رشد حداقل 15 درصدی تعرفه‌ها بوده است اما اکنون وزارت بهداشت مصوبه رشد 10 درصدی تعرفه‌ها در دولت را اجرا می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: مثلا اکثر بیماران ما در اورژانس زیر شش ساعت تعیین تکلیف می‌شوند، اما از آنجایی که در بخش جا نداریم، بیمار در اورژانس می‌ماند. در حال حاضر ما 1.5 تخت به ازای هر 1000 نفر داریم، درحالی که کف درخواست ما 2.5 تخت به ازای هر 1000 نفر است؛ یعنی اکنون تنها 60 درصد تخت‌های مورد انتظارمان را در اختیار داریم.

به گفته معاون کل وزارت بهداشت، در گذشته سالانه 1300 تا 1400 تخت در کشور ساخته می‌شد اما ما در این دولت ساخت 20 هزار تخت را متعهد شدیم. یعنی سالانه 5000 تخت راه اندازی می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: سیاست کلی وزارت بهداشت در مورد تعرفه‌های پزشکی حرکت به سمت واقعی شدن تعرفه‌های پزشکی و افزایش نیافتن سهم پرداختی مردم است. با این سیاست پیشنهاد وزارت بهداشت برای تعرفه‌های پزشکی سال 95 رشد 15 درصدی بود، پیشنهاد سازمان نظام پزشکی نیز افزایش 20 درصدی تعرفه‌ها بود، برخی بیمه‌ها نیز خواهان رشد صفر درصد تعرفه‌های پزشکی بودند، پیشنهاد رشد 10 درصدی تعرفه‌های پزشکی نیز در شورای عالی بیمه وجود داشت که در نهایت رشد 10 درصدی تعرفه‌ها در دولت تصویب شد.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: تعرفه یک سبد است مثلا وقتی می‌گوییم افزایش10 درصدی تعرفه‌ها یعنی برخی اجزا 10درصد، برخی بیست درصد و برخی صفر درصد بوده است که در مجموع افزایش 10 درصدی سبد خدمات تصویب شد.

وی در ادامه بیان کرد: در سه دهه گذشته سرمایه از حوزه سلامت خارج شده است و منابعی هم که به آن وارد شده در بخش‌های دیگر صرف شده و اشکال اصلی اینست که در کشوری که در زیر ساخت ها از تخت تا پزشک کمبود داریم این بخش سرمایه پذیر نبوده است.

قائم مقام وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بالاترین رشد تعرفه در بخش افزایش ویزیت پزشکان عمومی و پزشکان خانواده و بعد ویزیت متخصصان بوده است. قیمت k نیز کمترین افزایش را داشته است.

وی اضافه کرد: نگرانی وزارت بهداشت این است که با این سبد رشد کلی 10 درصدی آیا چرخ بیمارستان‌ها می‌چرخد یا نه، زیرا در شرایطی هستیم که حداقل 70 درصد هزینه‌های وزارت بهداشت، هزینه‌های پرسنلی است که شاهد رشد 12 تا 15 درصدی حقوق کارکنان هستیم، علاوه بر آن تورم در بخش سلامت بیش از تورم عمومی است بنابراین رشد 10 درصدی تعرفه‌های پزشکی را کافی نمی‌دانیم.

دکتر حریرچی اضافه کرد: هنوز تعرفه خدمات پزشکی با قیمت واقعی این خدمات فاصله زیادی دارد، بعنوان مثال تعرفه هتلینگ یا تخت روز یک تخت بیمارستان درجه یک هم اکنون 108 هزار تومان است در حالی که قیمت تمام شده خدمات بیمارستانی یک تخت درجه یک که شامل مراقبت‌های بیمارستانی، خدمات غذا و .... می شود 203 هزار تومان است بنابراین فاصله قیمت تمام شده و تعرفه هتلینگ بیمارستانی حدود دو برابر است.

وی با بیان اینکه در سه دهه گذشته حوزه سلامت سرمایه فرست بوده است و منابعی هم که به آن وارد می‌شده در سایر بخش‌ها صرف می‌شد، ادامه داد: بنابراین اشکال اصلی این است که حوزه سلامت سرمایه‌پذیر نبوده و باید برنامه‌ریزی کنیم که سرمایه در حوزه سلامت بماند و حتی از سایر بخش‌ها هم سرمایه به حوزه سلامت وارد شود. حال برای رسیدن به این اهداف تعرفه باید واقعی شود.

وی با بیان اینکه ما یک واحد خدماتی هستیم و نمی‌توان گفت که با افزایش حقوق و دستمزد، تعرفه صفر درصد رشد کند، ادامه داد: تعرفه یک سبد است و اکنون کل سبد خدمات پزشکی 10 درصد افزایش یافته است، اما پیشنهاد وزارت بهداشت برای نزدیک شدن و حرکت به سمت تعرفه‌های واقعی 15 درصد بود؛ با احتساب این جزء که پرداختی از جیب مردم افزایش نیابد. از طرفی سازمان نظام پزشکی هم رشد 20 درصدی را ارائه داد و سازمان‌های بیمه‌گر نیز قائل به رشد صفر درصدی بودند که این 3 سناریو به دولت ارائه شد و در دو جلسه اخیر دولت درباره رشد 10 درصدی تصمیم‌گیری شد، البته جداولی که در شورای عالی بیمه بحث و امضا شده‌اند، هنوز باید در دولت مصوب شده و مهر هیات دولت روی آن بخورد.

  • وفاداری جامعه پزشکی به اصول و مبانی قانونی

حریرچی با بیان اینکه جامعه پزشکی با توجه به هزینه‌های بیرونی، اعتراضاتی نسبت به میزان رشد تعرفه‌ها داشتند، گفت: در عین حال ما مطمئن هستیم که جامعه پزشکی همکاری می‌کند و به وفاداری جامعه پزشکی به اصول و مبانی قانونی اطمینان داریم. از طرفی سیستم اجرایی و نظارتی کشور، اهرم‌های لازم برای نظارت و کنترل را در اختیار دارد. باید توجه کرد که در حال حاضر در بیمارستان‌های خصوصی در حوزه بستری در 99 درصد موارد با تعرفه سال گذشته ارائه خدمات می‌شود. البته درباره حوزه خدمات سرپایی تخلفاتی وجود داشته است اما در اکثر کشور در خدمات سرپایی نیز با تعرفه مصوب خدمات ارائه می‌کنند.

  • چگونگی نظارت بر عطاری‌ها

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره پلمب برخی عطاری‌ها گفت: نظارت بر عطاری‌ها به صورت دوگانه انجام می‌شود، البته باید توجه کرد که مردم ما به طب‌های مکمل نیاز دارند و نمی‌توان این تقاضا را فراموش یا آن را با دستورالعملی حذف کرد. در عین حال تعدادی از مراکز مطابق شرح وظایف‌شان عمل می‌کنند، اما برخی هم این کار را انجام نمی‌دهند. از طرفی 3 جایی که به مردم آسیب زیادی می‌زند آرایشگاه‌ها، باشگاه‌های بدنسازی و عطاری هستند که برخی محصولات را ارائه می‌کنند که در برخی موارد عوارض بسیاری در پی دارد و در صورت بروز این عوارض ما پیگیری می‌کنیم. براین اساس درخواست اول ما از خود واحدهای صنفی است که قانون را رعایت کنند و البته اقدامات نظارتی ما نیز ادامه دارد.

  • طلب بیش از 7000 میلیارد تومانی از بیمه‌ها

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه نشست در پاسخ به سوالی درباره میزان پرداخت مطالبات وزارت بهداشت از سوی بیمه‌ها گفت: خبری که شنیده‌ایم این است که نزدیک به 3000 میلیارد تومان به سازمان بیمه سلامت تخصیص صادر شده است اما هنوز این پول به دست بیمه سلامت نرسیده اما امیدواریم هرچه زودتر این مبلغ به دست‌شان برسد و بتوانند مطالبات را پرداخت کنند.

دکتر حریرچی افزود: طبق آمارهای ما تا روز 16 خردادماه 95، میزان اسناد ارسالی ما به سازمان‌های بیمه‌گر بابت سال 94، 13 هزار و 379 میلیارد تومان بوده است که تاکنون از این مبلغ 5هزار و 983 میلیارد تومان را دریافت کرده‌ایم و 7هزار و 395 میلیارد را هنوز دریافت نکرده‌ایم.

وی درباره میزان پرداخت مطالبات به تفکیک سازمان‌های بیمه‌گر گفت: در سازمان تامین اجتماعی اسناد ارسالی ما 5هزار و 565 میلیارد تومان بوده است که از این مبلغ 3هزار و 541 میلیارد را دریافت کردیم و 2هزار و 24میلیارد تومان به عنوان مطالبه باقی مانده است. همچنین از 6هزار و 812میلیارد تومان اسناد ارسالی ما به سازمان بیمه سلامت ایرانیان، یکهزار و 936 میلیارد تومان را دریافت کرده‌ایم و مطالبه باقیمانده ما 4هزار و 875 میلیارد تومان است. در سازمان بیمه نیروهای مسلح نیز 766 میلیارد تومان سند ارسالی داشته‌ایم که از این میزان 370 میلیارد دریافت کرده‌ایم و 395 میلیارد آن باقی مانده است. در کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز میزان اسناد ارسالی‌مان 235 میلیارد تومان بوده است که از این میزان 135 میلیارد را دریافت کرده و 99 میلیارد تومان به عنوان مطالبه باقی مانده است.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه در سال 95 یک ریال هم بابت اسناد ارسالی سال 95 دریافت نکرده‌ایم، گفت: این در حالی است که 2.5 ماه است که وزارت بهداشت در سال جدید خدمات ارائه می‌دهد.

دکتر حریرچی با اشاره به بیمه شدن بیش از 10 میلیون نفر در قالب طرح تحول نظام سلامت گفت: البته ابتدا قرار بود 5 میلیون نفر فقط در حوزه بستری بیمه شوند، اما عملا 10 میلیون نفر هم در حوزه بستری و هم در حوزه سرپایی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و این برای پوشش همگانی سلامت یک دستاورد محسوب می‌شود که باید منابع آن در جای خودش تامین شود، اما راه‌حل آن کاهش تعرفه‌ها نیست.

وی افزود: باید توجه کرد که بودجه سازمان بیمه سلامت ایرانیان در سال 93 نسبت به 92، 65 درصد رشد داشته اما در سال 94 و 95 نسبت به سال 93 تنها 15 درصد رشد کرده است. از طرفی در گذشته 37 درصد هزینه‌های بستری را مردم پرداخت می‌کردند، اما اکنون بیمه‌ها هستند که قسمت عمده این هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند. به همین دلیل هزینه افزایش می‌یابد. باید توجه کرد یکی از مواردی که از سرعت رشد منابع در حوزه سلامت جلوگیری کرد، بی‌مهری‌هایی بود که برخی گروه‌ها و افراد در درون حوزه سلامت انجام دادند.

وی ادامه داد: آماری که سازمان آمار کشور از متوسط حق ویزیت در بخش خصوصی دارد، نشان می‌دهد که میزان تخلف در این بخش کم است، بنابراین اکثر متخصصان کشور با تعرفه مصوب کار می‌کنند.

کد خبر 336134

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha