همشهری آنلاین: رویدادهای بین‌المللی مختلفی از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی به بزرگداشت،سینماگران ایرانی پرداخته‌اند.

سینما

به گزارش ایسنا،از ابتدای سال 2016 میلادی جدا از جشنواره‌ها و هفته‌های فیلم ایران، چندین رویداد بین‌المللی سینمایی نیز به مرور بر آثار و یا بزرگداشت یک سینماگر ایرانی پرداخته و سینمای ایران را نیز در مرکز توجه خود قرار داده‌اند.

از ابتدای سال 2016 میلادی جدا از جشنواره‌ها و هفته‌های فیلم ایران، چندین رویداد بین‌المللی سینمایی نیز به مرور بر آثار و یا بزرگداشت یک سینماگر ایرانی پرداخته و سینمای ایران را نیز در مرکز توجه خود قرار داده‌اند.

در 5 بهمن ماه سال گذشته، اتحادیه ملی نویسندگان و هنرمندان کوبا، جایزه توماس گوتیرز را به عباس کیارستمی اعطا کردند و از 6 بهمن هم کیارستمی کارگاه آموزشی ده روزه‌ای را در هاوانا برگزار کرد.

جشنواره کم فلکس فرانسه هم برنامه بزرگداشت محمود کلاری را با حضور وی از 17 تا 21 بهمن ماه در پاریس برپا داشت و فیلم‌های "ماهی و گربه" (شهرام مکری)، "مرگ ماهی" (روح الله حجازی)، "برف روی کاج ها" (پیمان معادی)، "قصه ها" (رخشان بنی اعتماد)، "گذشته" (اصغر فرهادی)، "جدایی نادر از سیمین" (اصغر فرهادی)، "گبه" (محسن مخملباف)، "سلام سینما" (محسن مخملباف)، "باد ما را خواهد برد" (عباس کیارستمی)، "بابا عزیز" (ناصر خمیر)، "بوی کافور، عطر یاس" (بهمن فرمان آرا) و "ابر و آفتاب" (محمود کلاری) را به نمایش گذاشته و جایزه یک عمر دستاورد هنری را نیز به محمود کلاری اعطا کرد. یک کارگاه آموزشی نیز برای علاقه مندان در کنار این رویداد توسط محمود کلاری برگزار شد.

سینماتک تورنتو هم از 6 اسفند تا 15 فروردین برنامه‌ای تحت عنوان "باد ما را خواهد برد: فیلم‌های عباس کیارستمی" را با نمایش 25 فیلم کوتاه و بلند و نیز فیلم "بادکنک سفید" را در کانادا به روی پرده برد و مشابه همین برنامه هم در مرکز فرهنگی بانک برزیل در ریودوژانیرو از 25 فروردین تا 20 اردیبهشت امسال برگزار شد که در هر دو برنامه بزرگداشت، مشکلات جسمانی استاد، مانع از حضور ایشان در تورنتو و ریو دو ژانیرو شد.

جشنواره فیلم مستند واقعی/غیر واقعی آمریکا هم که از 13 تا 16 اسفند ماه برگزار شد با نمایش دو فیلم "رویاهای دم صبح" و "آخرین روزهای زمستان"، جایزه مستندساز سال را به مهرداد اسکویی اختصاص داد. سیزدهمین جشنواره فیلم اوسیان سینه-فن دهلی نو نیز که از 14 تا 23 اسفند ماه در هند برپا شد، بخش بزرگداشت سینماگران زن ایرانی را با نمایش "نرگس" (رخشان بنی اعتماد)، "زیر پوست شهر" (رخشان بنی اعتماد)، "هیس دخترها فریاد نمی‌زنند" |پوران درخشنده)، "شیفت شب" (نیکی کریمی)، "20 انگشت" (مانیا اکبری)، "دو زن" (تهمینه میلانی)، "شیار 143" (نرگس آبیار)، "اسب دو پا" (سمیرا مخملباف)، "زندان زنان" (منیژه حکمت)، "بودا از شرم فرو ریخت" (حنا مخملباف)، "سوپر استار" (تهمینه میلانی)، "روزی که زن شدم" (مرضیه مشکینی) و "مردان بدون زنان" (شیرین نشاط) را برگزار کرد.

برنامه تمرکز بر مستندسازان زن ایرانی را بلژیکی‌ها در 22 و 23 اسفند در بروکسل اجرا کردند و فیلمهای "کشتی نوح" (سودابه باباگپ)، "خداحافظ الینا" (رخشان بنی اعتماد)، "حق اشتباه کردن" (مژگان اینانلو)، "جشن تکلیف" (فیروزه خسروانی)، "رابطه" (فرناز جمشیدی مقدم)، "میلادو" (فاطمه طوسی)، "آناهیت" (شیرین وحیدی، شهرزاد پویا، میترا کارآگاه)، "همه درختان من" (رخشان بنی اعتماد) و "حرفه: مستند ساز" (سپیده ابطحی، فرحناز شریفی، فیروزه خسروانی، شیرین برق نورد، مینا کشاورز، سحر سلحشور، ناهید رضایی) را در این برنامه به نمایش درآوردند.

هفتمین جشنواره فیلم خاورمیانه اکنون که از 17 تا 22 فروردین در فلورانس ایتالیا برگزار شد، بخش تمرکز بر سینمای ایران و افغانستان را داشت که فیلم‌های ایرانی آن عبارت بودند از: "لانتوری" (رضا درمیشیان)، "رویاهای دم صبح" (مهرداد اسکویی)، "74" (ستار چمنی گل)، "تاک رادیو تهران" (مهتاب منصور)، "تهران" (مسعود معین) و "همسایه طبقه بالا" "پویا بادکوبه).

موسسه هنر فیلم و ویدئو آرسنال که آن را بیش‌تر به عنوان برگزارکننده بخش فروم جشنواره برلین می‌شناسیم، از 15 اردیبهشت تا 4 خرداد برنامه مرور بر آثار رخشان بنی اعتماد را با نمایش 8 فیلم و با حضور وی برگزار کرد. فیلم‌های "قصه‌ها"، "خون بازی"، "نرگس"، "بانوی اردیبهشت"، "زیر پوست شهر"، "گیلانه"، "روزگار ما" و "ما نیمی از جمعیت ایرانیم" در این مرکز معتبر به نمایش درآمدند.

جشنواره فیلم بازل سوییس هم که از 5 تا 9 خرداد ماه برگزار شد برنامه مرور بر آثار مانی حقیقی را با نمایش فیلم‌های "اژدها وارد می شود"، "پذیرایی ساده"، "کنعان"، "کارگران مشغول کارند"، "آبادان" و "چهارشنبه سوری" (به عنوان فیلمنامه نویس مشترک) برگزار کرد و دومین جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ هم که از 6 تا 21 خرداد در سوییس برگزار شد، برنامه مرور بر آثار رضا درمیشیان را با نمایش 3 فیلم "بغض"، "عصبانی نیستم" و "لانتوری" در جشنواره خود به نمایش گذاشت.

برنامه تاریخچه ناشناخته فرهنگ ایران که از 15 خرداد تا 11 تیر در سینماتک کپنهاگ در حال برگزاری است، بخشی را با عنوان سینمای ایران- 1960 تا 1990 به نمایش فیلم‌های کلاسیک سینمای ایران اختصاص داده که شامل "گاو" (داریوش مهرجویی)، "گوزن ها" (مسعود کیمیایی)، "خشت و آینه" (ابراهیم گلستان)، "اون شب که بارون اومد" (کامران شیردل)، "طبیعت بیجان" (سهراب شهید ثالث)، "مسافر" (عباس کیارستمی)، "هامون" (داریوش مهرجویی)، "خانه دوست کجاست" (عباس کیارستمی)، "رگبار" (بهرام بیضایی)، "باشو، غریبه ی کوچک" (بهرام بیضایی) و "کلوزآپ" (عباس کیارستمی) است.

موزه فیلم مونیخ آلمان هم از 20 تا 32 خرداد به مرور بر آثار پرویز کیمیاوی پرداخته و فیلم‌های "ایران سرای من است"، "مغول ها"، "یا ضامن آهو"، "پ مثل پلیکان"، "اوکی مستر"، "پیرمرد و باغ سنگی اش" و "دو سه چیزی که از ایران می دانم" را با حضور کارگردان به نمایش گذاشته است.

موسسه فرهنگی سیمرغ در روزهای 4 و 6 تیر ماه با نمایش دو فیلم علی احمدزاده، "مهمونی کامی" و "مادر قلب اتمی" در سالن اینس دانشگاه تورنتو برنامه‌ای با عنوان سانسور و سینمای ایران را برپا داشته است.

سی و چهارمین جشنواره فیلم مونیخ نیز برنامه بزرگداشت بهمن قبادی را با نمایش شش فیلم و با حضور وی از 3 تا 12 تیر برگزار می‌کند. فیلم های "زمانی برای مستی اسب‌ها"، "لاک پشت‌ها هم پرواز می‌کنند"، "نیوه‌مانگ"، "کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره!"، "دف" و "فصل کرگدن" به نمایش در خواهد آمد.

کد خبر 336935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha