چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

پایگاه اینترنتی روزنامه اینترنشنال هرالد تریبیون گزارشی از راهبردهای اروپا برای دستیابی به انرژی منتشر کرد.

در این گزارش نسبت به اعمال محدودیت‌های اقتصادی سخت‌تر اروپا علیه تهران در خارج از چارچوب سازمان ملل ابراز تردید کردند؛ گزیده‌ای از این گزارش را می‌خوانید:

در حالی که نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه، سعی دارد تا در اعمال فشارهای اقتصادی علیه ایران به منظور جلوگیری از دستیابی آن به فناوری هسته‌ای نقش رهبری را ایفا کند، اما برخی همسایگان فرانسه و بسیاری از شرکت‌های این کشور نسبت به اعمال محدودیت‌های اقتصادی سخت‌تر اروپا علیه تهران در خارج از چارچوب سازمان ملل تردید دارند و به پاریس درباره اعمال تحریم‌های سخت‌تر اروپا علیه تهران هشدار می‌دهند.

همسایگان فرانسه و تجار فرانسوی هشدار می‌دهند که هر گونه تشدید محدودیت‌های مالی علیه ایران موجب خواهد شد شرکت‌های آسیایی و به ویژه شرکت‌های چینی وارد بازار ایران شوند و از این فرصت استفاده کنند و این مسئله هرچه بیشتر به تجار اروپایی و نه ایران آسیب وارد خواهد کرد.

کشورهای اروپایی و شرکت‌های فرانسوی معتقدند که چشم‌پوشی از سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران، که دومین کشور دارنده ذخائر بزرگ گازی جهان است، می‌تواند امنیت انرژی اروپا را از طریق افزایش وابستگی به روسیه به خطر بیندازد.

کشورهایی که در این زمینه تردید دارند کشورهایی همچون ایتالیا، آلمان و اتریش هستند که روابط تجاری دیرینه‌ای ‌با تهران دارند و شرکت‌های فرانسوی همچون توتال و رنو نیز هم‌اکنون و در آینده برنامه‌هایی برای سرمایه‌گذاری در ایران دارند.

در این میان، آلمان نیز معتقد است تحریم‌های یکجانبه به هدف اقتصادی مورد نظر نمی‌رسند. هم‌اکنون هزار و 700 شرکت آلمانی در ایران فعالیت دارند.

از سوی دیگر به‌نظر نمی‌رسد 27 کشور اروپایی با سطوح مختلف منافع اقتصادی و نگرانی‌های آنها در زمینه انرژی، به توافقی درباره اعمال محدودیت‌های اقتصادی علیه ایران برسند زیرا اتحادیه اروپا و ایران شرکای تجاری دیرینه‌ای برای یکدیگر هستند و از یک سو، اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری ایران است و از دیگر سو، این اتحادیه به گاز ایران نیازمند است.

به گفته دیپلمات‌ها، فرانسه می‌خواهد ایران از نظر مالی و فناوری مورد نیاز برای استخراج ذخائر انرژی خود در مضیقه قرار گیرد.

اقدام‌هایی که مدنظر است عبارتند از پیشنهاد مسدود کردن سرمایه‌های بانک‌های مهم ایران همچون بانک ملی، ممنوعیت همه معاملات مالی شرکت‌های اروپایی با آنها، محدود کردن اعتبارهای صادراتی، تضمین‌ها و سرمایه‌گذاری جدید در ایران.

در همین حال، بر اساس گزارش کنث کاتزمن تحلیلگر کنگره آمریکا، فشار واشنگتن بر کشورهای آسیایی که تشنه انرژی هستند، تاثیر کمی‌ داشته است و شرکت‌های چینی، هندی و مالزیایی بیش از90 میلیارد دلار در صنعت گاز ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

لیلا بنالی یکی از کارشناسان مرکز تحقیقات کمبریج در پاریس معتقد است هر گونه اعمال فشار اروپا علیه ایران، به خود این اتحادیه آسیب خواهد رساند.

وی می‌گوید: اروپا منتظر گاز ایران برای ایجاد تنوع در منابع تهیه آن از سوی روسیه است.

نتقال گاز ایران از دیرباز به‌عنوان بخشی از راهبرد اروپا برای ایجاد تنوع در منابع گازی آن به شمار رفته است.

Iht.com

کد خبر 33722

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز