جمعه ۱۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱
۰ نفر

سی و هشتمین جشنواره فیلم مسکو روز پنجشنبه در پایتخت روسیه به پایان رسید و هیأت داوران این دوره ۲ جایزه گئورگی طلایی بهترین فیلم و گئورگی نقره‌ای بهترین بازیگر مرد را به «دختر» سیدرضا میرکریمی اهدا کرد.

فیلم

به گزارش همشهري، مديرعامل خانه سينما كه اواسط هفته گذشته پس از نمايش دختر در بخش مسابقه جشنواره مسكو به تهران آمده بود، اواخر هفته به دعوت برگزاركنندگان جشنواره به مسكو بازگشت تا در مراسم اختتاميه 2بار براي گرفتن جايزه روي صحنه برود؛ يك‌بار براي جايزه بهترين فيلم و بار ديگر به نمايندگي از فرهاد اصلاني كه با نظر اعضاي هيأت داوران بهترين بازيگر مرد لقب گرفت؛ ضمن اينكه دختر از نظر فدراسيون باشگاه‌هاي فيلم روسيه هم بهترين فيلم بخش مسابقه تشخيص داده شد.

گرچه در 2روز گذشته خبرهايي از اهداي جايزه فيلم برگزيده تماشاگران به دختر در برخي رسانه‌ها منتشر شده بود اما ميركريمي در فضاي مجازي اين اشتباه را تا حدودي اصلاح و اعلام كرد «فيلم در بخش آراي مردمي با اختلافي اندك دوم شده است.» اين در حالي است كه يك مراجعه ساده به پايگاه رسمي جشنواره فيلم مسكو مي‌توانست اشتباه كارگردان دختر را هم اصلاح كند و مخاطبان احتمالي را هم از اشتباه درآورد.

در بخش فيلم برگزيده مردم، «خاطرات روزانه» به كارگرداني ميلوش رادوويچ از صربستان با امتياز 4.68از 5در صدر ايستاد و جايزه اصلي را برد. پس از آن «راهب و شيطان» ساخته نيكولاي دوستال از روسيه با 4.63دوم شد و دختر از ايران با امتياز 4.55در جايگاه سوم فيلم برگزيده از نظر تماشاگران قرار گرفت. «مركز جهان من» از آلمان، «عجايب سمت آفتابي خيابان» از لهستان و «كفش‌هاي آوازخوان» هم با امتيازهاي بالاي 4در رده‌هاي بعد ايستادند.

ايوايلو هريستف از بلغارستان، اولريكه اوتينگر فيلمساز آلماني، راندير كاپور از هند و ويكتوريا ايساكووا بازيگر سرشناس روسيه‌اي اعضاي هيأت داوران جشنواره مسكو2016بودند كه جايزه ويژه خود را به كفش‌هاي آوازخوان ساخته رادوسلاو پاپاسوف اهدا كردند. جايزه بهترين كارگردان به پوك گارستن براي فيلم «37» از دانمارك رسيد و ترزا مالوار براي بازي در فيلم سينمايي «غبار» از فيليپين جايزه گئورگي نقره‌اي بهترين بازيگر زن را گرفت.

جشنواره فيلم مسكو هر سال يك يا چند جايزه ويژه هم به پاس يك عمر فعاليت پرثمر به چهره‌هاي سرشناس سينماي جهان اهدا مي‌كند كه اين جوايز امسال به سرگئي سولويوف فيلمساز 71ساله از روسيه، كارلوس سائورا فيلمساز و عكاس نامدار 84ساله اسپانيايي و استفن فريرز فيلمساز بريتانيايي نامزد اسكار رسيد. ضمن اينكه مارينا نيولووا از روسيه به پاس وفاداري به شيوه بازيگري مكتب كنستانتين استانيسلاوسكي يك جايزه ويژه دريافت كرد.

امسال در مجموع 13فيلم از ايران، دانمارك، ايتاليا، لهستان، فرانسه، روسيه، كاستاريكا، برزيل، آلمان، فيليپين، صربستان، كره‌جنوبي و بلغارستان در بخش مسابقه رسمي جشنواره مسكو حضور داشتند. دوره سي و هشتم با نمايش فيلم روسي «كفش كتاني» آغاز به‌كار كرد و با اكران «كافه سوسايتي» وودي آلن به پايان رسيد. اين فيلم پيش‌تر براي نخستين بار در جهان در مراسم افتتاحيه جشنواره كن روي پرده رفته بود.

  • فيلمساز محبوب روس‌ها

سيدرضا ميركريمي را به نوعي مي‌توان فيلمساز محبوب جشنواره فيلم مسكو نام نهاد. او سال 2008با «به همين سادگي» در بخش مسابقه اين رويداد معتبر سينمايي حضور يافته و جايزه گئورگي طلايي بهترين فيلم را به‌دست آورده بود. «دختر» نخستين بار سال گذشته در بخش مسابقه سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد و در 7بخش ازجمله بازيگري، كارگرداني و بهترين فيلم نامزد دريافت سيمرغ بلورين شد. اين فيلم در نهايت جايزه بهترين موسيقي متن را براي محمدرضا عليقلي به ارمغان آورد و از حدود 10روز پيش در سينماهاي ايران به نمايش عمومي درآمد.

کد خبر 338723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha