دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام قاسم پورمسئله‌گو: یکی از بزرگان از موش بسیار در خانه‌اش رنج می‌کشید.

دگردوستی

به او گفتند: چرا گربه‌اي به خانه‌ات نمي‌آوري؟ گفت: مي‌ترسم موش صداي گربه را بشنود و به خانه همسايه رود، آنگاه چيزي را كه براي خود نپسنديده بودم، براي همسايه پسنديده باشم.

خداوند متعال مي‌فرمايد: ما امانت خود را بر آسمان‌ها و زمين عرضه داشتيم، پس آنها از پذيرش آن امتناع ورزيدند و ترسيدند‌ ولي انسان امانت ما را پذيرفت (احزاب/ آيه72) . پس انسان امانتدار بزرگي است كه بايد آن را به سر منزل برساند؛ مسئوليتي كه پيامبر اينگونه از آن مي‌گويند: همه شما نسبت به زيردستان خود مسئول هستيد. پس والي و امير، نسبت به رعيت خود مسئوليت دارد. مرد، سرپرست خانواده است و نسبت به آنها وظيفه دارد. زن، حافظ خانه شوهر و فرزندان اوست و نسبت به آنها مسئوليت دارد. آگاه باشيد كه همه شما بندگان هستيد و نسبت به رعيت خود مسئوليت داريد.

دگردوستي، زندگي را براي عموم انسان‌ها دلنشين و رضايتبخش مي‌سازد. امامان گرامي اسلام نيز آن را يكي از عوامل خوشبختي و بهزيستي همه انسان‌ها معرفي و عموم مردم روي زمين را به آن سفارش كرده‌اند.

زندگي مردم روي زمين همواره آميخته با رحمت و عطوفت خواهد بود، مادامي كه يكديگر را دوست بدارند، اداي امانت كنند و بر وفق عدالت عمل كنند.

از فرازهاي درخشان عهدنامه مالك‌اشتر كه از زبان مولا علي‌عليه‌السلام بيان شده، اين عبارت است: «مردم 2 دسته‌اند: دسته‌اي برادر ديني تو و دسته ديگر همانند تو در آفرينش هستند».

در واقع، حضرت علي عليه‌السلام در اين كلام حس مسئوليت مالك‌اشتر و همه انسان‌‌ها را از دايره مسلمانان فراتر برده و بر همگان تعميم داده است. مسلمان هر كجاي اين دنيا كه باشد، نمي‌تواند درد و رنج ديگران را ببيند ولي آرام و بي‌توجه از كنارشان بگذرد بلكه مي‌كوشد تا غبار اندوه و نااميدي را از چهره همنوعانش پاك كند و كارها و رفتارش، مرهمي براي سختي‌ها و دردهاي آنان باشد.

کد خبر 339571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha