چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۶ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

رها یزدان: مدتی است که تلویزیون ساخت سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های داستانی براساس زندگی شخصیت‌های مشهور علمی و فرهنگی را آغاز کرده است.

 بعد از شخصیت‌های تاریخی‌ای همانند امیرکبیر و شیخ بهایی، این روزها آدم‌های معاصر هم در سریال‌ها دیده می‌شوند. چند ماه پیش خبر ساخت سریالی بر اساس زندگی شهید چمران توسط ابراهیم حاتمی‌کیا منتشر شد اما قبل از آنکه این پروژه به سامان برسد، حاتمی‌کیا رسما اعلام کرد که از ساخت این مجموعه انصراف داده است. این شروعی بود برای اینکه پای شخصیت‌های محبوب و مشهور به تلویزیون باز شود.

از چند روز دیگر شبکه دوم مجموعه «شهریار» را پخش می‌کند که در واقع قصه زندگی این شاعر ملی است. کمال تبریزی یک سال تمام روی این مجموعه وقت گذاشته و آن را آماده نمایش کرده است. در این سریال اردشیر رستمی ـ کاریکاتوریست مشهور مطبوعات ـ نقش شهریار را بازی می‌کند.

 در کنار او بازیگرانی مانند سیروس گرجستانی، بهروز بقایی، سعید نیکپور، رحیم نوروزی، احمد آقالو و بیژن افشار به ایفای نقش پرداخته‌اند. این مجموعه، همه اتفاق‌های زندگی این شاعر را به تصویر کشیده و با توجه به محبوبیت او، بسیاری معتقدند که «شهریار» به راحتی جزو پر مخاطب‌های تلویزیون قرار می‌گیرد.

روزگار غریب دکتر قریب
به جز شهریار، در حال حاضر کیانوش عیاری هم دارد مجموعه‌ای درباره دکتر قریب می‌سازد؛ پزشک مشهوری که بنیانگذار طب نوین کودکان در ایران بوده است. پرهام کرمى (کودکى)، کاوه آهنگر (نوجوانى)، شهاب کسرایى (جوانى)، ناصر هاشمى (میانسالى) و مهدى هاشمى (سال‌هاى آخر زندگى) انتخاب‌هاى عیارى براى ایفاى نقش دکتر در این سریال هستند. 

 نکته جالب اینکه رضا کیانیان بعد از مجموعه «کیف انگلیسی» دوباره در این سریال نقش روحانی را بازی می‌کند که البته گریم بسیار متفاوتی هم نسبت به سریال قبلی دارد. این روز‌ها گروه سازنده، آخرین ایام کاری را پشت‌سر می‌گذارند و احتمالا زمستان امسال اولین قسمت آن پخش می‌شود.

دهخدا هم می‌آید
دهخدا هم یکی دیگر از شخصیت‌های مشهور است که تلویزیون به اهمیت کارهایش پی‌برده! تله فیلم «دهخدا» به کارگردانی محمدرضا ورزی در شبکه 2 سیما ساخته می‌شود. این فیلم تاریخی به مقاطعی از زندگی علامه دهخدا از کودکی تا فعالیت‌های سیاسی و مرگ وی می‌پردازد.

در این تله فیلم، سعید نیک پور در نقش دهخدا ایفای نقش خواهد کرد. محمدعلی ساربان، هادی مرزبان، محمد ابهری، امیرحسین صدیق شریف، سید طاهر مظلومی و علی رامز از جمله بازیگرانی هستند که تاکنون حضورشان در فیلم قطعی شده است. 

علی لدنی ـ تهیه‌کننده فیلم تلویزیونی «دهخدا» ـ می‌گوید: «در این فیلم بیشتر به دوران آزادی‌خواهی مرحوم دهخدا توجه کرده‌ایم و این مقطع را به تصویر کشیده‌ایم». علی‌اکبر دهخدا در سال 1257 در تهران متولد شد. وی در سال 1285 (1325هجری قمری) با همکاری جهانگیرخان شیرازی و با سرمایه قاسم خان تبریزی، روزنامه «صور اسرافیل» را منتشر کرد. لغت‌نامه دهخدا، چرند و پرند و امثال و حکم از معروف‌ترین آثار دهخدا  هستند.

ماجراهای اینشتین و همکارش
زندگی پر فراز و نشیب پروفسور حسابی هم مضمون فیلم دیگری برای سیما شده است. حسین پاکدل که فیلمنامه این مجموعه را می‌نویسد، درباره روند نگارش فیلمنامه می‌گوید: «کار تحقیق و پژوهش درباره زندگی پروفسور حسابی تمام شده و در‌حال‌حاضر مشغول نگارش اولیه فیلمنامه هستم. این مرحله حدود یک سال طول می‌کشد چون قصد ما این است که کاری باارزش و درخورشأن ایشان تولید کنیم».

زندگی شهید مظلوم
زندگی شهید رجایی هم تا مدتی دیگر به فیلم برگردانده می‌شود. پوران درخشنده قصد دارد فیلم زندگی شهید رجایی را بر اساس کتاب‌هایی که درباره زندگی وی نوشته شده، جلوی دوربین ببرد. پوران درخشنده در این باره می‌گوید: «این شخصیت زندگی پرفراز و نشیبی دارد و خیلی از مقاطع زندگی‌اش آن چنان که در کتاب‌هایش خوانده‌ام، پر از فراز و فرود است. شهید رجایی مظلوم زندگی کرده و چون یک معلم است، از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و این ویژگی‌ها را هم انتخاب کرده و به خاطر اعتقادات و باورهایش به زندان می‌رود. من احساس کردم خوب است که درباره او فیلمی ساخته شود و به وسیله سینما حق مطلب درباره او ادا شود».

مختارنامه
نگران نباشید؛ به جز این مجموعه‌ها، هنوز هم سریال‌های تاریخی و مذهبی تولید می‌شوند. یکی از آنها که اتفاقا کلی هم هزینه‌بر بوده «مختار نامه» است؛ سریالی درباره زندگی مختار؛ مردی که بعد از شهادت امام حسین(ع) قیام کرد. از حدود 3 سال پیش فیلم‌برداری این مجموعه آغاز شده و هنوز هم بخش‌هایی از آن باقی مانده است. در این سریال فریبرز عرب‌نیا، مهدی فخیم‌زاده و... بازیگران اصلی هستند، پس چندان جای نگرانی نیست.

کد خبر 34009

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز